پایان دوران مرخصی؛ نرگس محمدی و عالیه مطلب زاده، با یورش به منزل شخصی بازداشت و راهی زندان شدند

نرگس محمدی و عالیه مطلب زاده

نیروهای امنیتی با یورش به منزل شخصی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر را به همراه عالیه مطلب زاده، بازداشت کردند.  خانم محمدی در حال سپری نمودن محکومیت هشت سال و دو ماه حبس خود و خانم مطلب زاده در حال سپری نمودن محکومیت سه ساله حبس خود می باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی او به همراه عالیه مطلب زاده، زندانی سیاسی که در مرخصی به می برد، بازداشت شدند. نرگس محمدی، در حال تحمل بخشی از حکم حبس تعزیری هشت سال و دو ماه خود در زندان قرچک ورامین است. همچنین عالیه مطلب زاده، در حال سپری کردن حبس تعزیری سه ساله خود به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی است.

به نقل از یک منبع مطلع :”حدود ساعت یک بعدظهر امروز سه شنبه در حالی که عالیه مطالب زاده برای ملاقات با نرگس محمدی به منزل شخصی او رفته بود در پی یورش ناگهانی ماموران امنیتی به همراه نرگس محمدی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. شدت برخورد ماموران با نرگس محمدی به قدری خشونت آمیز بود که این فعال حقوق بشر از شدت فشار استرس مجبور به استفاده از قرص زیر زبانی قلب خود شد.”

لازم به ذکر است، نرگس محمدی، در تاریخ ۳ اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تودیع وثیقه برای انجام امور درمانی و عمل آنژیوگرافی قلب، از زندان قرچک ورامین به اعزام به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

همچنین عالیه مطالب زاده، دیگر زندانی سیاسی که به همراه نرگس محمدی بازداشت شد در تاریخ ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، برای انجام مراحل درمانی خود به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

این مدافع حقوق بشر، در مرحله بدوی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری، به تحمل ۸ سال و ۲ماه حبس تعزیری، ۷۴ضربه شلاق، ۲سال تبعید، ۲سال محرومیت از عضویت در گروه ها و دسته جات سیاسی و ۲سال محرومیت از حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی و مخابراتی محکوم شده بود که با توجه به عدم اعتراض به حکم صادره 《 به علت ناعادلانه بودن روند دادرسی 》، این حکم عینا تائید و در تاریخ ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، به نرگس محمدی ابلاغ شد.

نرگس محمدی، در تاریخ ۲۹دی ماه ۱۴۰۰، از سلول انفرادی بند۲ الف سپاه واقع در زندان اوین به سالن ۸ زندان قرچک ورامین منتقل شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰، ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با یورش به منزل شخصی نرگس محمدی، در حالی که این فعال حقوق بشر در بازداشت بسر می برد پس از تفتیش منزل برخی اقلام شخصی او را ضبط کرده و به همراه خود بردند.

نرگس محمدی، در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، در حالی که در دومین سالگرد ابراهیم کتابدار از جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ حاضر شده بود در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه توام با ضرب و شتم بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شد.‌

در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در صفحه شخصی خود اعلام کرده بود: “علاوه بر موارد اتهامی گذشته، اتهام جاسوسی برای عربستان به نرگس محمدی زده شده چون او کاندیدای جایزه صلح نوبل شده بود.”

در اسفند ماه ۱۳۹۹، نمایندگان پارلمان نروژ، نرگس محمدی را در کنار لجین الهذلول، فعال مدنی زن عربستان سعودی، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کردند.

این زندانی سیاسی، در خرداد ماه ۱۴۰۰، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، از طریق انتشار بیانیه مبارزه با اعدام، تحصن در دفتر زندان اوین، تمرد از ریاست و مقامات زندان اوین برای پایان دادن به تحصن اعتراضی، تخریب شیشه‌ های زندان اوین، افترا و ایراد ضرب و جرح، به تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری، هشتاد ضربه شلاق و پرداخت ۲ فقره جریمه نقدی محکوم شد.

نرگس محمدی، در اولین ساعات بامداد ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸، از زندان زنجان آزاد شده بود.

اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان همزمان با آزادی نرگس محمدی اعلام کرده بود: “نرگس محمدی ۱۰ سال مجازات حبس لازم الاجرا داشت که با‌ استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس وی به ۸ سال و ۶ ماه کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس، شب گذشته از زندان آزاد شده بود.

در خصوص عالیه مطلب زاده، لازم به اشاره است که این فعال هنری، در تاریخ ۲۰دی ماه ۱۴۰۰، بدون اعلام قبلی، از بند زنان زندان اوین، به دستور دادستانی تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

عالیه مطلب زاده، در تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۵، به بهانه پس دادن وسائل شخصی که از منزلش در تاریخ ۲۷ مهر ماه همان سال در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات، توقیف شده بود با دریافت تماس تلفنی به اداره پیگیری وزارت اطلاعات در تهران احضار و پس از بازداشت جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی در بند امنیتی ۲۰۹ این ارگان امنیتی در زندان اوین منتقل شده بود.

صدرا عبداللهی، تهیه کننده سینما و همسر عالیه مطلب زاده، با اظهار اینکه اولین بار ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۵، یک روز پس از بازگشت عالیه مطلب زاده، از یک کارگاه آموزشی در گرجستان، ماموران وزارت اطلاعات به خانه آنها آمده بودند گفته بود: “روز ۲۷ مهرماه، یک روز پس از بازگشت عالیه از سفر آقایانی از وزارت اطلاعات در ساعت ۱۰ شب به منزل ما به زور وارد شدند و با نشان دادن حکمی که محتوای آن تعقیب ضد انقلاب و داعش بود و بدون حکم تفتیش خانه، تا ساعت ۲ صبح خانه مان را تفتیش و هر چه وسایل شخصی، کاری و اوراق مهم هویتی من و عالیه بود را ضبط کردند. چند روز پس از این اتفاق، طی تماس تلفنی عالیه در روز ۱ آبان ماه به وزارت اطلاعات احضار شد. او آن روز ۷ ساعت مورد بازجوئی قرار گرفته بود و سپس بازداشت شده بود.”

همسر عالیه مطلب زاده درباره محتوای بازجویی هفت ساعته همسرش گفته بود: “از او درباره سفرش به گرجستان پرسیده شده بود، عالیه برای شرکت در یک ورک شاپ آموزشی در مورد توانمند سازی زنان به گرجستان رفته بود و درست یک روز پس از اینکه بازگشت، ماموران وزارت اطلاعات به خانه ما آمدند. اما مگر شرکت در ورک شاپ جرم است؟ او جرمی مرتکب نشده است.”

عالیه مطلب زاده, در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۵, پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، پس از تحمل ۲۵ روز سلول انفرادی و بازجوئی با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به طور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

پس از ارجاع پرونده این فعال هنری به دادگاه و تعیین شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده، بعنوان مقام قضائی رسیدگی کننده بر پرونده عالیه مطلب زاده, این فعال هنری در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد این حکم پس از ارجاع پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر عیناً تائید شد.

عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان، عضو کمپین یک میلیون امضاء و کمپین حمایت از قربانیان اسید پاشی است. او همچنین فیلمی با عنوان زنان قربانی خشونت در جامعه را فراموش نکنیم را در مورد اسید پاشی بر روی زنان ساخت. برخی از عکس های او در درگیری کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ و عکسی که نسرین ستوده در حالیکه دستبند به دست داشت را در مقابل ساختمان کانون وکلا به همراه همسرش نشان می داد، بسیار مورد توجه مطبوعات قرا گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید