گزارشی از افزایش شمار فعالان مدنی بازداشت شده در تهران/ امیر امیر قلی و امیر عباسی آزاد شدند

امیر امیر قلی، محمد ایران نژاد، ناصر امیرلو و سارا عسکری

ماموران امنیتی، امیر امیر قلی، محمد ایران نژاد، ناصر امیرلو و سارا عسکری را بازداشت کردند.  اتحادیه آزادکارگران ضمن محکوم کردن بازداشت این فعالین عنوان کردند که فشار بر فعالان مدنی رو به افزایش است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جمعه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، امیر امیرقلی، سارا عسکری، محمد ایران نژاد، ناصر امیرلو، چهار تن از فعالان کارگری و مدنی ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین امیرامیرقلی امروز شنبه آزاد شد.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی با یورش به یکی از پارک‌های شهر کرج مرکز استان البرز، جملگی این فعالان مدنی را بازداشت کردند.

همچنین در ادامه پس از بازداشت این شهروندان، ماموران امنیتی به منازل شخصی آنها مراجعه کرده و پس از تفتیش برخی وسائل شخصی آنها از قبیل گوشی تلفن همراه، لب تاپ و چند جلد کتاب را ضبط کرده و به همراه خود بردند.

علیرغم گذشت ۲۴ ساعت از زمان بازداشت اما از اتهامات و وضعیت بازداشت شدگان‌اطلاعی در دسترس نیست.

همچنین امیر عباسی، پس از انتقال به بازداشتگاه و تحمل ۱ روز بازداشت ساعتی پیش، آزاد شد.

همچنین امروز شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، امیر امیرقلی، یکی دیگر از بازداشت شدگان هم از بازداشتگاه نیروهای امنیتی آزاد شد.‌

امیر عباسی، در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، به همراه امیر امیر قلی، مرتضی سیدی، سارا عسکری و محمد ایران نژاد، بازداشت شده بود.‌

لازم به ذکر است، روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، محمد ایران نژاد و سارا عسکری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به اتهام《 اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروههای مارکسیستی》و 《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》در مجموع به تحمل ۳ سال و ۵ماه حبس تعزیری، ۶ ماه حبس تعلیقی و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

براساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محمد ایران نژاد، به اتهام《 اجتماع و تبانی از طریق عضویت در گروههای مارکسیستی 》به تحمل ۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام《 فعالیت تبلیغی علیه نظام 》هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. همچنین سارا عسکری، دانشجوی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به اتهام《 نشر اکاذیب 》 به تحمل ۶ ماه حبس تعلیقی و پرداخت ۷ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

لازم به ذکر است، محمد ایران نژاد و سارا عسکری، در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه شده بودند.

همچنین محمد ایران نژاد، در تاریخ ۴ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران امنیتی در مغازه کتابفروشی خود در میدان انقلاب تهران پس از تفتیش تمامی کتابها، بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی منتقل و در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه آزاد شد.

سارا عسکری و محمد ایران نژاد، پیش از برگزاری جلسه دادرسی در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۰، به همراه یاشار توحیدی، امیر امیرقلی، با دریافت تماس تلفنی برای تاریخ حضور ۷ دی ماه ۱۴۰۰، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تهران احضار شده بودند‌.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید