مناطق مرزی نوسود؛ یک کولبر کشته و چند تن دیگر زخمی شدند

صفر سبحانی

در پی تیراندازی هنگ مرزی به گروهی از کولبران یک کولبر به نام صفر سبحانی، کشته و چهار کولبر به نامهای  مبین حامدی و فرشید قادری‌زاده و دو کولبر کودک نیز با نام‌های فرهان مینایی و رامین باواجانی، زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد امروز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه 1401، گروهی از کولبران در مناطق مرزی نوسود استان کرمانشاه از سوی نیروهای مرزبانی ایران از فاصله نزدیک و بدون اخطار قلبی هدف تیراندازی قرار گرفته که در نتیجه آن یک کولبر به نام صفر سبحانی کشته شد.

بر اساس این گزارش، صفر سبحانی، پدر دو فرزند خردسال و اهل روستای «دوریسان» شهر پاوه بود.

لازم به یادآوری است: در این حمله نیروهای نظامی به کولبران چهار کولبر با نام‌های “مبین حامدی” و “فرشید قادری‌زاده” 27 ساله که هر دو اهل روستای “دشه” از توابع شهرستان پاوه هستند نیز زخمی شده‌اند. و دو کولبر کودک نیز با نام‌های “فرهان مینایی” 15 ساله و “رامین باواجانی” 16 ساله اهل شهرستان ثلاث باباجانی نیز بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز نوسود زخمی شدند.

گفتنی است؛ تعدا کولبران زخمی روبه افزایش است اما کمپین تا این لحظه هویت یک کولبر کشته و چهار کولبر زخمی العام کرده است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید