آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

– فدراسیون بین‌المللی سازمان‌های کارگری در این روز خواستار دفاع پیگیرانه سازمان جهانی کارگران سازمان ملل (ILO) برای آزادی فوری هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی، فعالین مدافع حقوق کارگران و از اعضای کانون نویسندگان ایران شد.

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این روز خبر داد در پی اعلام تجمع اعتراضی معلمان در هفته‌ی گذشته تلفن همراه برخی از فعالین صنفی در سراسر کشور مسدود شده است.

– در این روز خبر رسید مهدی فتحی، کنشگر صنفی استان فارس به اتهام «اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور » به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و به اتهام «توهین به بنیان‌گذار نظام و رهبر نظام» به دو سال حبس محکوم شده و ضمن ابطال گذرنامه، حکم ممنوعیت خروج از کشور برای وی صادر گردیده است.

– بهنام موسیوند، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر، طی تماسی تلفنی در این روز خبر داد که از روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین، به دلیل امتناع از زدن دستبند و پابند (برای اعزام به مراکز درمانی) مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از همان روز دست به اعتصاب غذا زده است.

– در این روز خبر رسید مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج در اعتراض به شرایط نامناسب اعزام‌های درمانی از اعزام درمانی انصراف داده است.

شنبه ۳ اردیبهشت‌

– عالیه مطلب‌زاده طی ابلاغیه‌ای از طرف سازمان زندان‌ها در این روز به مدت شش ماه و نرگس محمدی به مدت سه ماه از مرخصی محروم شده‌اند. و در حالی که این دو دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کنند، از بابت پرونده‌ای جدید به دادگاه احضار شده‌اند.

یکشنبه ۴ اردیبهشت‌

– گروهی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به فضای پلیسی حاکم بر دانشگاه و گسترش دخالت در پوشش دانشجویان در داخل و بیرون دانشگاه در این روز تجمع کردند.

– میلاد ارسنجانی، زندانی سیاسی سابق در حالی که از پاییز سال گذشته در زندان تهران بزرگ و در بازداشت به سر می‌برد، در این روز با حکم دادگاه انقلاب شهریار به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

– سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، با انتشار نامه‌ای در این روز به شرح مشکلات و فشارهای اعمال شده به خود پرداخت و نوشت: «فریاد دادخواهی بر می‌آورم که مدام شکنجه جسمی و روحی می‌شوم، مدام پرونده‌سازی برایم در جریان است، مدام از این زندان به زندانی دیگر، از بازداشتگاهی به بازداشتگاهی دیگر و از این انفرادی به انفرادی دیگر جابجا می‌شوم؛ مورد اهانت و ضرب و شتم قرار می‌گیرم و تهدید به پرونده‌سازی می‌شوم.»

– ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مریوان، در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر انتقال او و پسرش، سالار صدیق همدانی به زندان ارومیه، در این روز دست به اعتصاب غذا و دارو زد.

– مریم رحمانی، فعال حقوق زنان، با حضور در بازپرسی دادسرای اوین دراین روز پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی» به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

– در این روز محمد خلیلی، که مهرماه سال گذشته در ارتباط با اعتراضات تیرماه خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

دوشنبه ۵ اردیبهشت

– علی‌حسن بهامین، معلم و فعال صنفی در این روز مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی که قصد بازداشت او را داشتند قرار گرفت.

– احمد تقوی از فعالین صنفی معلمان ابهر در این روز بازداشت شد؛ همچنین نیروهای امنیتی در تماس با بهرام اسلامی از دیگر فعالان صنفی در ابهر از او خواستند سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت به سازمان اطلاعات سپاه ابهر مراجعه نماید. اسلامی اعلام کرد که هر حضوری باید با ابلاغیه رسمی و قانونی باشد و با تماس شفاهی نخواهد رفت.

– امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به اتهام «افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال حبس محکوم شدند. مصطفی نیلی با اشاره به صدور این حکم سنگین در این روز گفت: در این پرونده، از ابتدا و به کرات توسط ضابط (وزارت اطلاعات) نقض قانون و حقوق موکلین اتفاق افتاده است. حکم صادره صرفا به استناد اقاریر این دو جوان بعد از حدود ۵۰ روز انفرادی، بدون هیچ‌گونه تماس تلفنی و بدون حق دسترسی به وکیل صورت گرفته است.

– نوشین کشاورزنیا، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق زنان، پس از احضار از سوی مقامات امنیتی، در این روز بازداشت و به زندان منتقل شد.

– مدیرمسئول پایگاه خبری دیده‌بان ایران و مدیر مسئول پایگاه خبری بیرونیت در این روز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع، توسط هیات منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد که بسیاری از فعالین سندیکای این شرکت در آستانه روز جهانی کارگر برای جلوگیری از حق بدیهی کارگران در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده‌اند تا به مقر وزارت اطلاعات مراجعه کنند.

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت

– در پی کاهش فشار و قند خون بهانم موسیوند پس از یک هفته اعتصاب غذا، این فعال مدنی در این روز از زندان رجایی‌شهر کرج به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

– علی حسن بهامین، فعال صنفی معلمان که انتشار فیلم ضرب و شتم او برای بازداشت در اینترنت بازتاب وسیعی داشت، نیمه‌شب این روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه یاسوج آزاد شد.

– در این روز خبر رسید قرار بازداشت موقت کیومرث لطیفی، مدرس زبان کُردی که در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برد، به مدت دو هفته دیگر تمدید شده است.

– دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز محکومیت یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته‌جات سیاسی و اجتماعی عسل محمدی را عیناً تأیید کرد.

– سازمان آرتیکل ۱۹ با انتشار گزارشی در این روز از اجباری کردن دریافت مجوز برای برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز در ایران و سرکوب تجمعاتی که حاکمیت آنها را غیرقانونی می‌خواند، انتقاد کرد و این اقدام را «خودداری نظام‌مند» جمهوری اسلامی از ارائه مجوز به تجمعات در ایران نامید.

– در این روزخبر رسید جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات رادا (روح‌اله) مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان به اتهام «تمرد نسبت به مأموران حین انجام وظیفه» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» ۱۱ اردیبهشت در دادگاه کیفری شهرستان دلفان برگزار خواهد شد.

– احمد تقوی، فعال صنفی معلمان ابهر در این روز از بازداشتگاه کلانتری ابهر آزاد شد.

– در این روز منزل رهام یگانه، فعال کارگری، توسط مأموران وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت. مأموران امنیتی در جریان این بازرسی برخی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن‌های همراه، هارد کامپیوتر، فلش مموری و حدود ۸۰ جلد از کتاب‌های او را ضبط کردند و با خود بردند.

– در این روز و در آستانه‌ی روز جهانی کارگر دست‌کم هفت نفر از فعالین کارگری و مدنی اهل بانه به نام‌های حسن عزتی، نیشتمان رحمتی، سعید محمدی، عمر سلیمانی و پروین عبدالله‌پناه، فاتح مجیدی و افشین رحیمی توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

چهارشنبه ۷ اردیبهشت‌

– در این روز غلامرضا شریفه، معلم بازنشسته و از فعالین فرهنگیان سنندج به ستاد خبری اطلاعات این شهر احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

– شماری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به دلیل قرارگیری ایست حجاب در خوابگاه دختران و برخورد با دانشجویان در این روز در محوطه‌ی این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

– سازمان عفو بین‌الملل در این روز خواستار آزادی فوری بهنام موسیوند شد.

– در این روز خبر رسید که با رأی دیوان عالی کشور صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین از اتهام «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده‌روی بدون حجاب» تبرئه و با کاهش مدت محکومیت وی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.

– نوروز رشیدی و قدرت قاسمی دو فعال صنفی معلمان یاسوج پس از احضار تلفنی، توسط اطلاعات سپاه این شهر بازداشت و پس از چندین ساعت بازجویی آزاد شدند.

– سیدحمید اخلمدی، هنر‌آموز هنرستان‌های طرقبه شاندیز (مشهد)، پس از گذشت پنج ماه از دستگیری و پرونده‌سازی، در دادگاه تجدید نظر به دو سال و نیم حبس به اتهام «توهین به رهبر» و «توهین به مقدسات» محکوم شد.

– در این روز خبر رسید کوکب بداغی پگاه، معلم ورزش دبیرستان‌های شهرستان ایذه به دادگاه انقلاب اهواز احضار شده است.

– در این روز ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج ، در پی مشاجره با یکی از مسئولان زندان به سلول انفرادی واقع در بند قرنطینه منتقل و تهدید شد که به ندامتگاه مرکزی کرج تبعید خواهد شد. همزمان عبدالرسول مرتضوی، از دیگر زندانیان سیاسی این زندان نیز به صورت تنبیهی به یکی از سلول‌های انفرادی منتقل شد.

پنجشنبه ۸ اردیبهشت

– در پی وخیم‌تر شدن حال بهنام موسیوند، زندانی سیاسی در این روز کانون نویسندگان ایران محروم کردن زندانیان از درمان را «جنایت» نامید. در بخشی از این خبر آمده است: «چند روز پس از قتل بکتاش آبتین، بخشنامه‌ی سازمان زندان‌ها درباره‌ی تبیین حقوق بازداشت‌شدگان منتشر شد تا به کارِ فریب افکار عمومی بیاید. اما آنچه پس از آن بر بسیاری از زندانیان سیاسی گذشت تکرار همان وضعیت پیشین بود. در فروردین ماه امسال نیز عفو بین‌الملل گزارش مبسوطی از مرگ‌های ناشی از عدم رسیدگی پزشکی در زندان‌های ایران منتشر کرد. بنا بر این گزارش از دی ماه ۱۳۸۸ تا فروردین ۱۴۰۱ عدم رسیدگی پزشکی به مرگ ۹۶ نفر از زندانیان منجر شده است.»

– سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای در این روز از سازمان ملل خواست که «با اقدامی فوری، جمهوری اسلامی را به رعایت الزامات حقوق بین‌المللی ناظر بر رفتار با زندانیان وادار کند». نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، فعالین اجتماعی و علیرضا ثقفی، عضو کانون نویسندگان ایران از زندانیانی هستند که مورد بدرفتاری مأموران زندان قرار گرفته و از درمان پزشکی محروم شده‌اند.

– در پی گردهمایی مردم روستای سراوان گیلان در اعتراض به انباشت پسماند شهری در این روستا و درگیر شدن نیروهای امنیتی با معترضان و بازداشت بیش از ۲۲ نفر از روستائیان معترض، کانال تلگرامی «سراوان‌خبر» که گزارش این رویدادها را بازتاب می‌داد، با فشار دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بسته شد.

– بیش از سیصد تن از فعالین مدنی و زندانیان سیاسی سابق با انتشار بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بهنام موسیوند شدند. در بخشی از این بیانیه آمده: «ما امضاکنندگان این نامه با توجه به حوادث غمبار پیش آمده در زندان‌های ایران از جمله کوتاهی و قصور مستقیم مقامات زندان که در موارد بسیار موجب مرگ تعدادی از زندانیان از جمله مرگ بهنام محجوبی و بکتاش آبتین را فراهم آورده، نگرانی عمیق خود را از شرایط پیش آمده بر بهنام موسیوند اعلام می داریم و هشدار می دهیم هر گونه کوتاهی مقامات زندان و ارگان قضایی ممکن است موجب خلق حادثه غمبار دیگری شود که در آن صورت هیچ توجیهی از مقامات پذیرفته نخواهد بود.»

– در این روز مظفر صالح‌نیا و شیث امانی فعالین کارگری، توسط ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

– فواد عنایتی که اول فرودین در جریان مراسم نوروز در پارک کودک سنندج بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان این شهر آزاد شد.

– چهار تن از معلمان و فعالین صنفی استان خوزستان به نام‌های بهنیا بهمئی‌‌نژاد، شهریار شیروانی، سیامک چهرزای و اقبال تامرادی با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز به دادگاه انقلاب اهواز احضار شدند.

– شورش محمدی فلاح، نوکیش مسیحی، در این روز در دادگاه انقلاب تهران به ۱ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید