زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی 22 روزه سعیده خضوعی، در بند یک الف سپاه پاسداران

سعیده خضوعی

سعیده خضوعی، شهروند بهایی بطور بلاتکلیف در بند یک الف سپاه پاسداران محبوس شده است. او نزدیک به یکماه پیش با مراجعه به بازپرسی شعبه دوم داسرای اوین بازداشت و تا امروز 22 روز است در انفرادی و بلاتکلیف و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سعیده خضوعی، شهروند بهایی، ساکن تهران، علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه کماکان در سلول انفرادی بند ۱ الف سپاه پاسداران در محدوده شرق تهران محبوس شده و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم است.

یک منبع مطلع در اینباره به گزارشگر کمپین گفت:”خانواده سعیده خضوعی، پس از گذشت ۲۲ روز بازداشت، حاج مرادی، بازپرس شعبه ۲ دادسرای زندان اوین مطلع شدند که مادر او در زندان اوین نیست و ارگان بازداشت کننده او سپاه پاسداران و در حال حاضر هم در بند ۱ الف این ارگان امنیتی است و طی این مدت فقط ۱ بار توانست در حد کمتر از یک دقیقه با خانواده خود صحبت کند اما کماکان از حق دسترسی به وکیل و هرگونه دیدار محروم است.”

در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، ارسلان یزدانی، فرزند سعیده خضوعی به همراه پدر خود برای پیگیری وضعیت این شهروند بهایی نزد حاج مرادی، بازپرس، شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین مراجعه و خواستار اطلاع یافتن از مکان بازجویی و اطمینان از دسترسی سعیده خضوعی به دارو و خدمات پزشکی شده بودند اما هیچ مسئولی پاسخ‌ درستی به آنها نداده بود.

لازم به ذکر است، سعیده خضوعی، در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین و تفهیم اتهام بازداشت شد.

پیشتر هم، در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰، سمیرا ابراهیمی، عروس سعیده خضوعی پس از احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین و تفهیم اتهام با صدور قرار وثیقه بازداشت و در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰، پس از تامین و تودیع وثیقه بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

سمیرا ابراهیمی، اواخر آذر ماه ۱۴۰۰، برای نخستین بار با دریافت ابلاغیه ای کتبی در اولین جلسه بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار شد اما هیچگونه تفهیم اتهامی به این شهروند بهایی صورت نگرفته بود.

همچنین ارسلان یزدانی، فرزند سعیده خضوعی، در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین، در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان بطور موقت آزاد شد.

در ادامه فشارهای امنیتی به این خانواده بهایی، در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰، ماموران امنیتی به منزل شخصی سعیده خضوعی، یورش برده و پس از تفتیش منزل و ضبط اقلام شخصی این شهروند بهایی همسرش را به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار و مورد بازپرسی قرار داده بودند.

سرکوب بهائیان ایران ناقض مفاد ۲، ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد۲، ۱۸ و ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید