استان گیلان؛ جلسه دادگاه تجدید نظر سه نوکیش مسیحی «غیر تثلیثی» برگزار خواهد شد

حمد «یوحنا» سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب « فرزین » پوررضازاده

جلسه دادگاه تجدید نظر احمد «یوحنا» سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب « فرزین » پوررضازاده، سه نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، ساکن رشت، در شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان با حضور ایمان سلیمانی وکیل مدافع این مسیحیان برگزار خواهد شد. این افراد در دادگاه بدوی هرکدام  به تحمل پنج سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه تجدید نظر استان گیلان، طبق ابلاغیه ای به احمد《یوحنا》سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب《 فرزین 》پوررضازاده، سه نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، ساکن رشت، اعلام کرده است که راس ساعت ۱۰ صبح دوشنبه دو خرداد ماه ۱۴۰۱، در این دادگاه حاضر شوند.

بر اساس این گزارش، این نوکیشان مسیحی در مرحله بدوی هر یک به تحمل پنج سال و یک روز حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده بودند. این سه نوکیش مسیحی توسط شعبه دو دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل کلیسای خانگی و ارتباط با سازمانهای مسیحی صهیونیستی خارج از کشور، محاکمه شده بودند.

براساس ابلاغیه صادره توسط رئیس دفتر شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، احمد《یوحنا》سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب《 فرزین 》پوررضازاده، باید راس ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، حاضر شوند.

لازم به ذکر است، احمد《یوحنا》سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب《 فرزین 》پوررضازاده، در اواسط فروردین ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، از بابت اتهامات《فعالیت تبلیغی علیه نظام》،《تشکیل کلیسای خانگی》و《ارتباط با سازمانهای مسیحی صهیونیستی خارج از کشور》هر یک به تحمل ۵ سال و ۱ روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند و این در حالی بود که قاضی دادگاه هیچگونه توجهی به دفاعیات ایمان سلیمانی، وکیل مدافع متهمان پرونده نکرد و با توجه به فضاسازی صورت گرفته توسط بازجویان اطلاعات سپاه رشت در کیفرخواست تنظیمی چنین حکمی را صادر کرد.

در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰، احمد《 یوحنا 》سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب《 فرزین 》پوررضازاده، در جلسه دادرسی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، حاضر شدند اما با توجه به تکمیل نبودن پرونده و وجود نواقصی در گزارش اداره اطلاعات سپاه رشت بعنوان ضابط پرونده و همچنین تبدیل گردشکار تنظیم شده توسط اطلاعات سپاه به کیفرخواست و غیبت نماینده دادستان جهت دفاع از کیفرخواست صادره این پرونده برای رفع نواقص به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت برای رفع نواقص بازگردانده شده بود.

اتهامات این نوکیشان مسیحی، در جلسات بازپرسی《 فعالیت، تبلیغ، آموزش، فرقه انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس با وصف سردستگی 》و《 ارتباط با سازمانهای خارج از کشور 》،عنوان شده بود اما در قرار صادره نهایی این نوکیشان مسیحی از اتهام《 اقدام علیه امنیت ملی 》 توسط شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت تبرئه شده بودند.

حقوق بشر در ایران، پیشتر با انتشار گزارشی از تفهیم اتهام این ۳ نوکیش مسیحی در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت و انتظار آنها برای تعیین شعبه و تاریخ برگزاری جلسه دادرسی اطلاع رسانی کرده بود.

احمد《 یوحنا 》سرپرست و ایوب رضازاده، در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه شهر رشت به یک کلیسای خانگی و مرتضی حاجب مشهودکاری هم توسط ماموران این ارگان امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، هر یک با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.

علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید