استان مازنداران؛ گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی پس از 25 ماه از زندان آمل آزاد شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان آمل با پایان محکومیت خود پس از 25 ماه حبس از زندان آزاد شد. مصادیق اتهامات خانم ایرایی، تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری و اخلال در نظم زندان، در دو پرونده به حبس محکوم شده بود. او به دادسرای اوین و پس از چند ساعت معطلی دوباره به زندان آمل برگردانده شد و سپس آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان آمل از توابع استان مازندران پس از سمری کردن حبس تعزیری ۲۵ ماهه خود آزاد شد. این فعال مدنی، ابتدا به حبس تعزیری ۳ ساله محکوم شد و در همان زمان در پرونده ای دیگر هم به تحمل ۲۵ ماه حبس تعزیری محکوم و در پرونده سوم‌خود هم بصورت غیابی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۱ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد و در حال حاضر دوران حبس تعزیری ۲۵ ماهه خود را به اتمام رساند و آزاد شد.

لازم به ذکر است، ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، گلرخ ایرایی از زندان شهرستان آمل از توابع استان مازندران پس از انتقال به دادسرای زندان اوین پس از چند ساعت معطلی مجددا به زندان آمل بازگردانده شد.

این زندانی سیاسی، در فروردین ماه ۱۴۰۰، بصورت غیابی در پرونده ای دیگر، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان‌افشاری محاکمه و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. وی از بدو تشکیل پرونده تا پایان صدور حکم، از حق داشتن وکیل محروم بود.

جلسه بازپرسی و تفهیم گلرخ ابراهیمی ایرایی، در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین برگزار شده بود.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، گلرخ ابراهیمی ایرایی، از زندان قرچک ورامین، در حالی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود جهت بازجوئی و تفهیم اتهام در پرونده ای جدید به سلول انفرادی در بند امنیتی ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام بازجوئی ها به سلول ۳ نفره منتقل شد.

گلرخ ایرایی، در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و جهت سپری کردن دوران حبس تعزیری خود از بابت پرونده جدید به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

این فعال مدنی، در پرونده دوم خود در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸، با اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به تحمل ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به وی ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای او قابل اجرا شد.

جلسه دادرسی بر پرونده گلرخ ایرایی، در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، برگزار شده بود.

در این پرونده مذکور اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری از این جهت مطرح شد که مسئولان زندان مدعی شدند گلرخ ابراهیمی ایرائی به بهانه اعتراض به اجرای حکم اعدام ۳ زندانی سیاسی کورد بنامهای رامین حسین پناهی، لقمان مرادی و زانیار مرادی در حین خواندن سرود در سالن ملاقات به آن مرتکب شدند. همچنین دیگر اتهام تبلیغ علیه نظام به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه هایی طرح شده است که به گلرخ ابراهیمی ایرائی نسبت داده شد.

همزمان پرونده دیگری نیز شامل اتهام اخلال در نظم زندان از سال ۱۳۹۷ علیه گلرخ ابراهیمی ایرائی، باز شد و در آن پرونده این فعال مدنی متهم شد که در روز ملاقات با بازرسی بدنی بعد از انجام ملاقات و هنگام ورود به بند مخالفت کرده بود، خودداری آنها از تفتیش شدن و تمرد و درگیری با ماموران، از طرف مسئولان از جمله مصادیق اخلال در نظم زندان ذکر شده است.

لازم به ذکر است که این ۲ پرونده توسط شعبات ۴ و همچنین شعبه ۵ دادسرای مقدس مستقر در زندان اوین بررسی شد و نهایتا به شعبه ۴ دادسرای اوین به ریاست بازپرس خدابخشی ارجاع شده بود. جلسات بازپرسی از گلرخ ابراهیمی ایرائی در آبان ماه ۱۳۹۷، تشکیل شده بود.

صبح روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، آخرین جلسه بازپرسی رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه گلرخ ابراهیمی ایرائی، توسط شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین گلرخ ابراهیمی ایرائی، برگزار شده بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی، در تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۸ با پایان دوران محکومیت حبس ۵ ساله خود از بابت پرونده ای اولش از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود. آزادی این فعال مدنی در حالی صورت گرفته بود که با توجه به پرونده مفتوحه ای که علیه وی در دورانی که وی در حال تحمل حبس بود گشوده شد. این آزادی با تودیع قرار کفالت به مبلغ ۶۰ میلیون تومان صورت گرفته بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی، به همراه همسر خود آرش صادقی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، از سوی قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه در منزل شخص شان بازداشت شده بود.

پس از بازداشت این زوج فعال مدنی، دادسرای امنیت تهران مستقر در زندان اوین برای گلرخ ابراهیمی ایرائی وثیقه ای به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به جرم فعالیت های فیسبوکی تعیین کرد.

این فعال مدنی نیز پس از تحمل حدود ۳ هفته بازداشت و حبس در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ با تودیع وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده بود.

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی و در حالی که برای انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری بود بصورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که پس از ارجاع پرونده وی به دادگاه تجدیدنظر و بازبینی توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینا تایید شد و سپس با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز ۱۳۹۶، حکم او به ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل پیدا کرده بود.

گلرخ ابراهیمی ایرائی, در تاریخ ۳ آبان ماه ۱۳۹۵، توسط ماموران سپاه ثارالله بدون احضاریه کتبی جهت اجرای حکم حبس بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید