آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت از روز (۹ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۹ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

– در این روز آرمین شریفه (شریفی)، فعال کارگری توسط ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار و درباره‌ی روز جهانی کارگر و عدم حضور در فعالیت‌های اجتماعی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.

شنبه ۱۰ اردیبهشت

– علی اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از فعالان صنفی فرهنگیان تهران، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همزمان نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل شهرام حیدری دیگر فعال صنفی معلمان، شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

– در این روز خبر رسید صفر رمضانی ملقب به عمو صفر، معلم و هنرمند گیلانی به صورت تلفنی به اداره‌ی اطلاعات لنگرود احضار شده است.

– در این روز عثمان اسماعیلی، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در سقز بازداشت شد. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت این فعال کارگری، منزل وی را مورد تفتیش قرار دادند.

– الوار قلی‌وند، فعال مدنی، جهت تحمل محکومیت ۳ سال حبس خود، در این روز راهی زندان اوین شد. قلی‌وند پیش‌تر در مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در آبان‌ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

– اسماعیل عبدی، معلم زندانی در کرج با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به صدور احکام امنیتی برای فعالان صنفی و ظلم مضاعف به خانواده‌های معلمان و کارگران زندانی از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد.

– در این روز صلاح سرخی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) بازداشت شد. هنگام بازداشت، منزل وی نیز مورد تفتیش قرار گرفت.

– در این روز مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی از معلمان و فعالین صنفی سنندج توسط اداره اطلاعات احضار شدند و در رابطه با تجمع روز ۱۱ اردیبهشت مورد بازجویی قرار گرفتند.

– در این روز سه عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان مریوان: اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه بازداشت شدند.

اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه پس از بازداشت اقدام به اعتصاب غذا کردند.

– منصوره عرفانیان از فعالان صنفی معلمان خراسان رضوی در این روز بازداشت شد.

– کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر، بیان آزادانه‌ی مطالبات و حق تشکل‌یابی سازمان‌های مستقل را از حقوق اساسی و اولیه‌ی کارگران در سراسر جهان خوانده و با کارگران ایران اعلام همبستگی کرد.

یکشنبه ۱۱ اردیبهشت

– در تجمع معلمان بوشهر در این روز حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی با ضرب و شتم بازداشت شدند.

– یاشار تبریزی، فعال مدنی، در این روز بازداشت و و تلفن‌های همراه خانواده‌ی وی نیز ضبط شد.

– شماری از نوکیشان مسیحی با انتشار بیانیه‌ای در این روز به نقض حقوق مسیحیان فارسی زبان در کشور و محرومیت از حق اشتغال اعتراض کردند.

– خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی، در این روز از زندان ایلام به مرخصی کوتاه مدت درمانی اعزام شد.

– در این روز فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان، در منزل شخصی خود در اراک بازداشت شد. بازداشت این فعال صنفی همراه با ضبط وسایل شخصی او صورت گرفته است.

– در تجمع فرهنگیان مشهد در این روز هادی صادق‌زاده، معلم بازنشسته و اولیای یکی از دانش‌آموزان به نام منتظری که بیانیه‌ی پایانی تجمع را قرائت کرده بود، بازداشت شدند.

– در این روز خبر رسید منیره عربشاهی، فعال مدنی در پی حال نامناسب جسمی از زندان کچویی کرج به بیمارستان رجایی اعزام شده است.

– در این روز خبر رسید فریبا اسدی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین به دلیل مخالفت با انتقال با دستبند، از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

دوشنبه ١٢ اردیبهشت

– پس از احضار ده تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) به پلیس امنیت، در این روز خبر رسید پرونده‌ی آوات رضوی، لیلا عنایت‌زاده، طاهر حامدی، طاهر قادرزاده، آمانج امینی، عزیز مرزی، احمد قادری، خالد عبداللهی و سلیمان عبدی، از معلمان فعال صنفی، به دادسرای سقز ارجاع شده و صلاح سرخی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

– فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان اراک، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شد.

– در این روز خبر رسید لطیف روزیخواه، از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی، پس از بازداشت به زندان جلفا منتقل شده و علی حاجی دیگر عضو بازداشتی این کانون نیز آزاد شده است.

– کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز سرکوب تظاهرکنندگان و بازداشت فعالان کارگری و سندیکایی را محکوم کرد.

– گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه‌ی خود از آزادی رسانه در سال ۲۰۲۲ که در این روز منتشر شد اعلام کرد از میان ۱۸۰ کشور جهان، ایران در بین سه کشور انتهای جدول در رتبه ۱۷۸ در کنار کره‌ شمالی و اریتره قرار داد.

سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌

– در این روز خبر رسید یک شهروند پس از شعارنویسی بر دیوار اداره کل اطلاعات ارومیه و به آتش کشیدن خودروی خود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

– پرونده وحیدگودرزی و ایرج انصاری، فعالان صنفی معلمان همدان در این روز به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر ارجاع شد.

چهار‌شنبه ۱۴ اردیبهشت

– علی صادقی و خان عزیز اسماعیلی فعالان صنفی معلمان در کرمانشاه طی ابلاغیه‌ای در این روز به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.

– در این روز خبر رسید که در پی اعتصاب غذای اسماعیل عبدی مقامات زندان مرکزی کرج کارت تلفن او را مسدود کرده‌اند.

پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت

– در این روز خبر رسید بهنام موسیوند، زندانی سیاسی که به دلیل اعتراض به محرومیت از درمان و وضعیت نامناسب زندان در اعتصاب غذا بود، پس از گذشت ۱۶ روز با وعده‌ی آغاز روند درمان و در پی درخواست نزدیکان و برخی فعالان به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

– عثمان اسماعیلی که از ۱۰ اردیبهشت بازداشت شده بود و در قرنطینه‌ی زندان مرکزی سقز به سر می‌برد، در این روز به بند قرآنی انتقال یافت.

– اسماعیل عبدی فعال صنفی معلمان، در این روز و درحالی‌که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از زندان مرکزی کرج به زندان کچویی این شهر منتقل شد.

– یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، در این روز معلمان شرکت‌کننده در تجمعات «غیرقانونی» را به «اخراج» تهدید کرد.

– ابراهیم محمودی، فعال صنفی معلمان الیگودرز که ۱۰ اردیبهشت بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

– منصوره عرفانیان از فعالان صنفی معلمان خراسان رضوی در این روز آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید