اطلاعات شهرستان رشت؛ مرتضی حاجب مشهودکاری، نوکیش مسیحی غیر تثلیثی بازداشت شد

مرتضی حاجب مشهودکاری

مرتضی حاجب مشهودکاری، نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، اهل رشت در استان گیلان توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.  مصادیق اتهامات وارده به این نوکیش مسیحی، اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و ارتباط با افراد فرقه مسیحی صهیونیستی و براهامیست، عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مرتضی حاجب مشهودکاری، نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، ساکن رشت مرکز استان گیلان، پس از بازداشت توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به سلول انفراد این ارگان امنیتی در زندان لاکان رشت منتقل شد

براساس این گزارش، ماموران اطلاعات سپاه شهر رشت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، اقدام به بازداشت مرتضی حاجب مشهود کاری کرده بودند اما با توجه به عدم‌ حضور او در منزل این بازداشت صورت نگرفته بود و ۴ تن از نوکیشان مسیحی دیگر بازداشت شدند. که ۲ تن آنها پس از چند ساعت بازجوئی آزاد شدند.

پیشتر نیز، مرتضی حاجب مشهودکاری بصورت تلفنی جهت بازجوئی به اداره اطلاعات سپاه شهر رشت مرکز استان گیلان احضار شده بود و بازجوی پرونده مرتضی حاجب مشهودکاری را تهدید کرده بود که در صورت عدم حضور بازداشت خواهد شد که در پی آن این نوکیش مسیحی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت مراجعه کرد و مشخص شد پرونده جدیدی برای او باز شده است.

این نوکیش مسیحی، پیشتر نیز توسط شعبه دادگاه انقلاب رشت به اتهام《اقدام‌علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی》،《فعالیت تبلیغی علیه نظام》و 《ارتباط با افراد فرقه مسیحی صهیونیستی و براهامیست》محاکمه و به تحمل ۵ سال و یک روز حبس تعزیری و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد که با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان گیلان در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، جلسه دادگاه برگزار خواهد شد.‌

همچنین، در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰، مرتضی حاجب مشهودکاری، در جلسه دادرسی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب رشت به ریاست حسن موسوی، حاضر شد اما با توجه به تکمیل نبودن پرونده برای رفع نواقص به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت برای رفع نواقص بازگردانده شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰، مرتضی حاجب مشهودکاری، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی او پس از تفتیش منازل و ضبط وسائل شخصی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید