بیانیه؛ مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان: باید حقوق آحاد جامعه به رسمیت شناخته شود

بیانیه

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در بیانیه‌ای به مناسبت نهمین سالگرد خودسوزی اعتراضی سه تن از پیروان آیین یاری بر استیفای حقوق انسانی و مدنی یارسان تأکید کرد.

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته است در ادامه می ‌آید:

۹ سال گذشت و باز خرداد آمد و خرداد برای یارسان، یاد‌آور یاران زنده‌یادی است که در اعتراض به تحقیر و پایمال شدن حقوق یارانشان، تن خویش را به شعله‌های سوزان آتش سپردند تا بسان مشعلی فروزان، راه آزادمردی و حق‌طلبی را روشنایی بخشند.

جمعی دیگر از یاران، با تأسی به عزیزانشان «حسن» و «نیکمرد» و «محمد» پا در طریق طلب نهادند و به‌رغم فشارها و بی‌مهری‌های فراوانی که از دوست و غیر دوست دیدند، همچنان بر عهدی که با آنان بسته بودند، استوار ماندند.

در این مسیر، سختی‌های راه و گام‌های کوتاه، مانع از پافشاری این جمع بر خواسته‌های برحقشان که همانا زدودن تبعیض و تحقیر و اجحاف است، نگردید.

حرکتی که آغاز آن در خرداد ۱۳۹۲ اتفاق افتاد، بیداری و حق‌خواهی را بیش از پیش در فرهنگ یارسان آشکار نمود و چه‌بسا الگویی شد برای حق‌طلبی جوامع هم‌مرز فکری و جغرافیایی یارسان.

آئین یاری گرچه در تمام طول تاریخ‌اش به صلح‌طلبی، آشتی‌جویی و مدارا شهره بوده است، اما در این مرام و منش، تن دادن به خواری و تسلیم شدن در برابر جبر و ستم نیز جایگاهی ندارد، گرچه حتی به سرسپاری و گذشتن از جان بینجامد.

امروز در میان معضلات و مشکلات فراوان سیاسی و معیشتیِ اغلب هم‌‌میهنان، سخن گفتن از دردهای یارسان، شاید درد مضاعفی باشد که بر شانه‌های این مردم سنگینی می‌کند. لیکن حق‌طلبی را هم‌صدا با همه‌ حق‌خواهان کشور فریاد می‌زنیم و دلسوزانه به مسئولان مملکت هشدار می‌دهیم که شرایط حاد داخلی و جهانی، فرصت‌ها را برای تعامل و امید به آینده‌ای بهتر محدود نموده‌ است و دور از ذهن نیست که خدای ناکرده جامعه‌ ما وارد چرخه‌ی خشونت، جنگ، چند دستگی و انتقام شود که در آن صورت، عقل و بینش، هدایتگر تحرکات و تحولات جامعه نخواهد بود و پیش‌بینی مسیرها غیرممکن خواهد شد.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، با تمامی اقشار جامعه‌ ایران به خاطر شرایط دشوار پیش‌آمده‌ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ابراز همدردی می‌نماید. به‌ویژه، خود را شریک اندوه فاجعه‌ اخیر ملی؛ یعنی ریزش ساختمان متروپل آبادان می‌داند که آن هم مشخص است که باز ریشه در بی‌تدبیری، رانت‌خواری، فساد گسترده و عدم شفافیت و پاسخ‌گویی حاکمان دارد.

در پایان، ضمن تجدید پیمان با یارانمان در نهمین سال‌یاد جان‌فشانی آنان، بر استیفای حقوق انسانی و مدنی یارسان و دیگر هم‌وطنان تأکید می‌کنیم و بار دیگر از زمام‌داران می‌خواهیم که برای احقاق حقوق جامعه، گام‌های عملی و مشهود برداشته، به جای نگاه امنیتی و سرکوب، به فکر حل ریشه‌ای مطالبات و مشکلات مردم (با اتکا به خواسته‌ اکثریت ملت و نظر کارشناسان شایسته) باشند.

بدیهی است، بدون برداشتن موانع، از جمله؛ تغییرات ساختاری در قانون اساسی به منظور به رسمیت شناختن حقوق برابر آحاد ملت، برچیدن زمینه‌های رانت‌خواری و فساد و ریا و فامیل‌سالاری در عرصه‌ داخلی، و تنش زدایی و اولویت دادن به منافع ملی در عرصه‌ بین‌المللی، نه‌تنها مشکلات جامعه حل نخواهد شد، بلکه ملت و میهن خسته‌ عزیزمان روز به روز در گرداب بحران‌های همه‌جانبه گرفتارتر خواهند شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید