دادگاه انقلاب تهران؛ چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات جمشید شارمهد شهروند ایرانی_آلمانی_آمریکایی برگزار شد

جمشید شارمهد

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ تسنیم، روز سه شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی نوشت:  جمشید شارمهد، شهروند ایرانی_آلمانی_آمریکایی، فعال سیاسی و از اعضای گروه تندر، در جهارمین جلسه دادرسی خود توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

تا این لحظه جمشید شارمهد چهار جلسه توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بدون حضور وکیل مدافع مورد نظر خود محاکمه شده و جلسات دادگاه او همچنان ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۱، غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد اعلام کرد که پدرش درتماس تلفنی کوتاه اعلام کرده که از مشکلات تنفسی در رنج است و علاوه بر این دچار بیماری نوسان فشارخون شده و پس از گذشت ۱۹ ماه از زمان بازداشت فقط دو دندان در دهانش مانده و همچنان در سلول انفرادی وزارت اطلاعات در فضایی بسیار محدود محبوس است و همچنان از او بازجوئی می شود و بازجویان او را مجبور به امضا برگه های سفید می کنند.

این در حالی است که ذبیح الله خدادادیان، در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، در نشست خبری با رسانه های داخلی ایران مدعی شده بود که جمشید شارمهد در یک روند عادلانه دادرسی در حال محاکمه است.

در تاریخ ۱۷ بهمن، یکم و ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، به ترتیب جلسات اول، دوم و سوم دادگاه جمشید شارمهد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار و پس از خوانده شدن کیفرخواست و تفهیم اتهام، در پایان جلسه ابوالقاسم صلواتی اعلام کرد زمان و مکان جلسه بعدی اعلام خواهد شد.

پرونده جمشید شارمهد در دو بخش، که بخش اول در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و بخش دوم آن هم توسط شعبه دادگاه کیفری ۱ تهران در حال بررسی است.

نکته حائز اهمیت در جلسات دادگاه جمشید شارمهد، عدم اجازه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به متهم برای انتخاب وکیل مورد نظر و منتخب، جهت ارائه دفاع از موکل خود در برابر اتهامات تفهیم شده به او است.

چندی پیش غزاله، دختر جمشید شارمهد اعلام کرد:”به وکیل انتخابی خانواده اجازه دسترسی به پرونده داده نشده و شاه‌محمدی، بازپرس پرونده، وکیلی را به پدرم معرفی کرده و گفته است، همین آدم فقط می‌تواند دسترسی به پرونده داشته باشد.”

غزاله شارمهد در ادامه اعلام کرد: “فردی به نام دردی‌زاده، ‌که خود را وکیل دادگستری معرفی کرده، در تماسی با خانواده گفته است که در قبال ۲۵۰ هزار دلار، می‌تواند وکالت پرونده را قبول کند، مبلغی که غزاله شارمهد می‌گوید خانواده توان پرداخت آن را ندارد.”

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جمشید شارمهد در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات از بازداشت فردی بنام ماسماتوس، نزدیک به جمشید شارمهد، خبر داد.

همچنین در مهر ماه ۱۴۰۰ هم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، با انتشار اطلاعیه ای از بازداشت فردی بنام ماسماتوس، مرتبط با پرونده جمشید شارمهد خبر داد.

در آن گزارش وزارت اطلاعات مدعی شد: “ماسماتوس، اولین فردی بود که خبر ترور علی محمدی از دانشمندان هسته ای را در سایت خود منتشر کرد.”

لازم به ذکر است، جمشید شارمهد، در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، در سفری که به‌ کشور امارات متحده عربی داشت توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در هتل محل اقامت خود بازداشت و به ایران منتقل شد.

این فعال سیاسی ایرانی – آلمانی، از اعضای انجمن پادشاهی ایران و از بنیانگذاران گروه تندر، مدیریت رادیو تندر را پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند برعهده داشت.

همچنین، جمشید شارمهد از لحظه بازداشت خود از حق درمان، دسترسی به وکیل مورد نظر خود و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم و در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می شود.

گروه تندر، در سال ۱۳۷۸، توسط فتح الله منوچهری بانام مستعار فروند فولادوند آغاز به کار کرد اما پس از ناپدید شدن منوچهری از سال ۱۳۸۵، جمشید شارمهد، رهبری این گروه را بعهده گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید