زندان ارومیه؛ سعدا خدیرزاده، پس انجام‌ عمل «جراحی سزارین» بدون تکمیل مراحل درمان و نقاهت به زندان ارومیه بازگردانده شد

سعدا خدیرزاده

سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر، تحت بازداشت نیروهای امنیتی پس از وصغ حمل در یکی از بیمارستان‌های ارومیه به زندان این شهر بازگردانده شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر، ساعاتی پیش از وضع حمل از زندان مرکزی ارومیه به بیمارستان این شهر منتقل و پس انجام‌عمل جراحی سزارین بدون تکمیل مراحل درمان و نقاهت به زندان ارومیه بازگردانده شد.

بر اساس این گزارش، سعدا خدیرزاده از مهر ماه ۱۴۰۰ در بازداشت اداره اطلاعات پیرانشهر و ارومیه بسر می برد.‌ و در هنگام بازداشت توسط نیروهای امنیتی حامله بود.

یک منبع مطلع در اینباره گفت:”علیرغم تلاش‌هایی که برای آزادی موقت سعدا خدیرزاده با تودیع وثیقه صورت گرفت اما متاسفانه این امر محقق نشد و نهایتا روز دوشنبه هفته جاری، پس از انتقال او به بیمارستانی در ارومیه و انجام عمل سزارین و متولد شدن فرزندش بدون تکمیل مراحل درمان به زندان بازگردانده شد و در حال حاضر خانواده نگران وضعیت او هستند چون بخیه‌های زده شده در محل جراحی نیاز به درمان و مراقبت تخصصی دارد و زندان ارومیه امکانات کافی ندارد.”

لازم به ذکر است، سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در پی وعده مسئولان برای تسریع روند آزادی او با وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

همچنین، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این زن باردار در زندان مرکزی ارومیه واکنش نشان داد و اعلام کرد:”مسئولان زندان مرکزی ارومیه جان سعدا خدیرزاده را به بازی گرفتند و او را در اقدامی بی‌رحمانه در هشتمین ماه بارداری در محیط زندان محبوس کردند و این زن باردار نیازمند اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان ارومیه است.”

سعدا خدیرزاده، در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۰، در حالی که ۱ ماه از بارداری او گذشته بود توسط ماموران اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و پس از ۱۲ روز به بازداشتگاه این ارگان‌امنیتی در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی منتقل و پس از ۲۷ روز بازجویی های فشرده به بند زنان در زندان ارومیه منتقل شد.

بازجویان اداره اطلاعات ارومیه، بدون توجه به وضعیت جسمانی و بارداری او را تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی به قصد گرفتن اعتراف نگه داشتند.

سعدا خدیرزاده، از لحظه بازداشت و در دوران بازجوئی و بازپرسی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید