درخواست خانواده محمدعلی طاهری از مراجع تقلید صادر کننده حکم ارتداد: با جان او بازی نکنید

یکی از اعضای خانواده «محمد علی طاهری»، زندانی عقیدتی که به اتهام فساد فی الارض به اعدام محکوم شده است گفته است که وی از تاریخ ۲۲ مرداد ماه در اعتراض به حکم و وضعیتش در زندان دست به اعتصاب غذای تر زده است. او همچنین با اظهار اینکه جان طاهری در دستان سه مرجع تقلید است از آنها خواست تا نظرشان را شفاف و به طور رسمی در خصوص حکم ارتداد این زندانی عقیدتی اعلام کنند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از «کمپین بین اللملی حقوق بشردر ایران»، این عضو خانواده «محمد علی طاهری» در اعتراض به نظرات متغیر مراجع تقلید در خصوص حکم اعدام او گفت: «من فقط از مراجع تقلید یک خواهش دارم. اگر مطلع هستند که فتوای نادرست در مورد آقای طاهری داده‌اند آن را به طور رسمی پس بگیرند و اگر هنوز مطمئن نیستند لطفا کتاب های او را مطالعه کنند. اگر هم کاملا قبول دارند که او مفسد فی الارض است دلیلش را واضح بیان کنند. زندگی یک انسان در دستان سه مرجع تقلید است که هنوز به صراحت نظرشان را بیان نکرده اند. با جان یک انسان نمی شود اینطور بازی کرد.»
وی در ادامه گفت: «در حکمی که به رویت وکلای او رسیده، قید شده حکم اعدام او به استناد گفته سه مرجع تقلید صادر شده است. از طرف دیگر از قول همین مراجع مدتی پیش در خبرگزاری ها اعلام شد نظر آنها قطعی نیست و می تواند حکم تغییر کند. آخر این بازی ها چیست؟ اگر واقعا به نظرشان آقای طاهری مفسد فی الارض نیست رسما اعلام کنند.»
خبرگزاری فارس در بهمن ماه ۱۳۹۳ و پیش از برگزاری دادگاه محمدعلی طاهری که به اتهام فساد فی الارض او رسیدگی می کرد، اعلام کرد سه مرجع تقلید (مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی) طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفته، حکم اعدام آقای طاهری را صادر کرده اند.
همچنین خبرگزاری فارس در تاریخ ۲۱ اردبیهشت ماه ۱۳۹۴، یکماه قبل از رای دادگاه تجدید نظر نوشت عده ای از طلاب حوزه علمیه قم با تهیه طوماری خطاب به رییس قوه قضاییه از نظر سه مرجع تقلید در مورد اتهام فساد فی الارض و ارتداد آقای طاهری حمایت کرده اند.
با این حال خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ با انتشار نظر خواهی مجددی که از سه مراجع تقلید صورت گرفته، نوشت که این مراجع اظهار کرده اند هنوز حکم ارتداد «صددرصد» برای او صادر نشده است و اگر صحت مطالبی که به او نسبت داده شده، ثابت نشود و یا قبل از دادگاه او توبه کرده باشد، حکم ارتداد «ساقط» است.
این عضو از خانواده آقای طاهری با اظهار اینکه خانواده آقای طاهری خطاب به آیت الله مکارم شیرازی نامه نوشته اند، گفت: «علیرغم خبری که در ایلنا منتشر شده، آیت الله مکارم شیرازی مشخصا از علی طاهری به عنوان رهبر فرقه عرفان حلقه در سایت شخصیش نام برده که مفسد فی الارض است. خانواده آقای طاهری طی نامه ای که به آقای مکارم شیرازی نوشته اند، خواسته اند اول مطالب و کتابهای آقای طاهری را که از طریق وکلایش برای او فرستاده شده‌است بخواند و بعد در فتوایش تجدید نظر کند.»
او همچنین در خصوص طرح موضوع توبه توسط محمدعلی طاهری گفت: «او توبه نکرده برای اینکه کار خلافی انجام نداده است. آقای طاهری در دفاعیه خودش گفته که تمام ضروریات دین را قبول دارد و با دین هیچ مشکلی ندارد. او شهادتین را به زبان آورده و در نوشته هایش هم تمام مواردی که دین را قبول دارد وجود دارد. اساسا کتاب های او از همین وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفته اند. تدریسش هم در جای مخفی نبوده، او در موسسه فرهنگی هنری «عرفان کیهانی حلقه» درس می داده که مجوز رسمی داشته است. آخر مگر می شود او به این شکل حرف خلاف دینی زده باشد.»
این عضو خانواده محمد علی طاهری در خصوص درخواست خانواده از مقامات قضایی کشور گفت: «اول ما از مسولان می خواهیم که ابتدایی ترین حقوق آقای طاهری را به عنوان یک انسان و زندانی رعایت کنند تا دست از اعتصاب غذایش بردارد. کسیکه یک روز غذا نخورده می فهمد حال او پس از اینهمه روز چیست. دوم اینکه ما از مسولان قضایی درخواست دادگاهی علنی و عادلانه داریم. بگذارند مردم حرف هایش را بشنوند.»
وی در ادامه گفت: «ما هیچ وقت مساله را به سمت سیاست نبردیم اگرچه خیلی ها دوست دارند این میان موج سواری کنند. آقای طاهری یک محقق و نویسنده در حوزه طب مکمل است. ما خواستار تبرئه او در دیوان عالی کشور هستیم. او هیچکدام از اتهاماتش را در بازجویی ها و دادگاههایش نپذیرفته چون هیچ دلیل و مستندی هم در پرونده اش برای اتهاماتش وجود نداشته است. ادامه این رفتار با او نقض آشکار حقوق بشر است.»
این عضو خانواده محمدعلی طاهری همچنین گفت آقای طاهری از تاریخ ۲۲ مرداد ماه تا کنون در اعتراض به رعایت نشدن حقوق انسانی اش دست به اعتصاب غذای تر زده است. او گفت آقای طاهری در ملاقاتش با اعضای خانواده گفته است تا وضعیتش مشخص نشود دست از اعتصاب برنخواهد داشت.
وی در مورد علت اعتصاب غذای محمد علی طاهری گفت:‌ «اول اینکه او به حکم اعدام خود معترض است، دوم به او کاغذ و قلم داده نمی شود تا دفاعیاتش را بنویسد. با وکلیش نتوانسته ملاقات کند تا پس از اعتصاب بالاخره یکبار موفق می شود به مدت ۲۰ دقیقه وکیلش را ملاقات کند اما این مدت زمان برای یک پرونده قطور کافی نبوده تا نگرانی ها و تحلیل هایش را با وکیلش در میان بگذارد و نهایتا اینکه او معترض است که به دلیل جرم هایی که مرتکب نشده زندانی شده است.»
محمد علی طاهری، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تاسیس کرد و در مدت کوتاهی بسیاری هوادار پیدا کرد. طاهری چندین کتاب نوشته که از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفته اند و همچنین چند دوره کلاس در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طب مکمل داشته است. به وی حتی دکترای افتخاری با عنوان بنیان گذار طب مکمل ایرانی نیز داده شد.
با این حال او در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت. او پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد اما مجددا در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع به دلیل “تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی” و به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیر مجاز عناوین علمی پزشکی جمعا به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
با این حال طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجددا برای اتهام مفسد فی الارض که قبلا در پرونده اش بررسی شده بود، بازجویی شد. دادگاه او در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۹۴ به اتهام فساد فی الارض از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. با اعتراض وکلای طاهری، پرونده او برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل طاهری در ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با دفاع از موکلش گفته بود: «تمام کارهای طاهری با مجوز انجام شده بود و هیچ دلیلی در پرونده وجود نداشت.»
در این مدت شاگردان و هواداران طاهری چندین بار تجمع های در اعتراض به حکم دادگاه او داشته اند که با دستگیری و ضرب و شتم از سوی ماموران نیروی انتظامی مواجه شده و برخی از آنها نیز به حبس یا جریمه نقدی محکوم شده اند.
محمدعلی طاهری تاکنون چندین بار در اعتراض به نقض حقوقش دست به اعتصاب غذا زده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید