طاهره باجروانی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد

طاهر باجروانی

ماموران امنیتی طاهره باجروانی همسر علی فتوحی از جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱، طاهره باجروانی، همسر علی فتوحی از جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی و تهدید آزاد شد.

بر اساس این گزارش، بازداشت طاهره باجروانی در حالی صورت گرفته که او ساعاتی پیش از بازداشت با انتشار متنی در صفحه شخصی خود از اعمال فشارهای امنیتی نسبت به خانواده شهروندان جان باخته در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خبر داده بود.

لازم به ذکر است،‌ علی فتوحی، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۶۱، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در پی شلیک مستقیم گلوله جنگی به قلب او در شهر قدس از توابع شهرستان شهریار زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان ساعتی بعد جان سپرد.

همچنین، در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، ناهید شیرپیشه، مهرداد بختیاری، سمیه جعفرپناه، ایران الهیاری، سکینه‌احمدی، محبوبه رمضانی، رحیمه یوسف زاده و سعید دامور، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همزمان با بازداشت این شهروندان خبرگزاری فارس، وابسته به ارگانهای امنیتی ایران مدعی شد:”تعدادی از «عناصر مجری دستورات بیگانگان» امروز در جلسه‌ای که برای ایجاد «اختشاش برگزار شده بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. رابط مالی خارجی آن‌ها نیز در عملیات جداگانه‌ای دستگیر شده است.”

این رسانه وابسته به ارگانهای امنیتی ایران همچنین ادعا کرد:”این افراد با پوشش دادخواهی با فرد متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته بودند و از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می‌کردند تا اغتشاش و ناامنی در کشور ایجاد کنند.”

احضار، بازداشت و پرونده سازی بر علیه افرادی که به سبب دادخواهی برای احقاق حقوق از دست رفته خود اعتراض می کنند ناقض اصل ۲۷ قانون اساسی ایران است.

جرم جاسوسی در منظر حقوق بشر کاملا مردود است اما حکومت جمهوری اسلامی با حربه اتهام جاسوسی و یا اتهاماتی مشابه در صدد گسترش فضای سرکوب و ارعاب در جامعه برای ممانعت از گسترش اعتراضات و دادخواهی شهروندان شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید