برگزاری دادگاه سهیل عربی

دادگاه «سهیل عربی» زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین با حضور «وحید مشکانی» وکیل و نماینده دادستان روز یکشنبه ۱۵ شهریور ماه سال جاری در شعبه ۸۱ دادگاه کیفری تهران با ارائه دفاعیات متهم از سوی وکیل به دادگاه برگزارشد و پس از آن وکیل و متهم همچنان منتظر صدور رای نهایی از سوی این شعبه هستند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در پی نقض حکم اعدام «سهیل عربی» از سوی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور با تصدی‌گری جناب «قاضی اسلامی»، پرونده جهت رسیدگی به شعبه ۸۱ دادگاه کیفری استان تهران ارجاع گردید ودر روز یکشنبه ۱۵ شهریور ماه سال جاری متهم به  همراه «وحید مشکانی» وکیل در این دادگاه حضور پیدا کرده و پس از قرائت کیفرخواست، دفاعیات متهم و وکیل وی به دادگاه ارائه گردید و رای نهایی از سوی این شعبه به زودی به وکیل وی ابلاغ خواهد شد.
«سهیل عربی» متولد ۳۰ مردادماه ۱۳۶۴، متاهل و دارای یک فرزند دختر است. گفته شده “یکی از بزرگ‌ترین دلتنگی‌های او دیدن دوباره «روژان» دخترش است که به تازگی وارد هفتمین سال از زندگی شده است.”
«سهیل عربی» به همراه همسرش «نسترن نعیمی» در آبان‌ماه ۱۳۹۲، از سوی «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» بازداشت شد. همسر وی پس از چند ساعت آزاد شد، اما او مدت ۲ ماه را در سلول انفرادی گذراند.
این زندانی به اتهام “سب‌النبی” (دشنام به پیامبر)، “اهانت به امامان شیعه” و همچنین “توهین به علی خامنه‌ای، احمد جنتی و غلامعلی حداد عادل” به اعدام محکوم شد.
حکم او در روز ۶ تیرماه ۱۳۹۴، از سوی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور  لغو و برای رسیدگی مجدد به شعبه‌ای از دادگاه بدوی ارسال شد.
این زندانی سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. او براساس مطالبی که در فیس‌بوک شخصی‌اش منتشر کرده، متهم و در آذرماه ۱۳۹۳ به اعدام محکوم شده بود.
گفته شده “تلاش وکلای وی برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور تاثیرگذار بوده و با پذیرش اعاده دادرسی، در نهایت حکم اعدام او در شعبه ۳۴ این دیوان لغو شد.”
«سهیل عربی» با توجه به این که حرفه‌اش عکاسی بوده، از فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک به شمار می‌رود که مطالبی را در نقد دولت و در مواردی با رویکرد طنز منتشر می‌کرده است.
برخی از فعالان حقوق بشر گفته‌اند “او از جمله قربانیان پروژه سال‌های اخیر اطلاعات سپاه برای برخورد با شهروندان فعال در فیس‌بوک است که با دستگیری و پرونده‌سازی مواجه شده است.”
همچنین سال گذشته سازمان‌های جهانی خواستار نجات جان این زندانی شده بودند. سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» اتهامات ایراد شده علیه «سهیل عربی» و همچنین صدور حکم اعدام علیه وی را حیرت‌آور اعلام کرده بود. این سازمان دولت ایران را به بازنگری در قوانین جزایی این کشور و لغو آن دسته از موادی فراخوانده بود که بیان آزادانه عقاید را جرم شناخته و آن را مجازات می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید