گزارشی از آخرین وضعیت شعبان محمدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، سه تن از فعالان صنفی فرهنگیان، در زندان اوین

شعبان محمدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه

شعبان محمدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، سه تن از فعالان صنفی فرهنگیان در زندان اوین تحت بازجویی هستند.  این افراد همزمان با تجمع اعتراضی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. هنوز از اتهام های انتسابی و وضعیت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز پنج شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، خانواده های اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی، سه تن از فعالان صنفی فرهنگیان استان کردستان و محبوس در زندان اوین پس از مدتها بی خبری توانستند با آنها ملاقات کنند.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”شعبان محمدی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، در پی ممانعت ماموران امنیتی مدتها نتوانسته بودند همدیگر را ملاقات کنند و پس از مدتها توانستند با همدیگر و خانواده های خود ملاقات کابینی داشته باشند و ضمن‌ تاکید بر فعالیت‌های صنفی خود تمام بازجوئی ها را پرونده سازی و سناریوی ارگانهای امنیتی عنوان کردند که از حقیقت به دور است و از روند رسیدگی به پرونده خود ابراز نارضایتی کرده و افزودند اگر چنانچه به همین روش پیش برود اعتصاب غذا خواهند کرد.”

لازم به ذکر است، شعبان محمدی، چندی پیش با توجه به اتمام بازجویی ها در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.‌

اسکندر لطفی هم در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱، در یک تماس تلفنی کوتاه خبر انتقالش به بند عمومی زندان اوین را به خانواده خود داد اما کمتر از ۲۴ ساعت به دلایل نامعلومی به سلول انفرادی بند ۲۰۹ بازگردانده شده بوده.

همچنین اواسط خردادماه ۱۴۰۱، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و چند روز بعد اسکندر لطفی، برای انجام بازجوئی های تکمیلی از بازداشتگاه اداره اطلاعات کردستان به سلولهای انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین در تهران منتقل شدند.‌

شعبان محمدی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، آزاد شد اما مجددا تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج مرکز استان کردستان منتقل شد. این فعال صنفی فرهنگیان، برای نخستین مرحله در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، در جریان تجمع اعتراضی فرهنگیان، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام به زندان شهرستان مریوان بازگردانده شد و در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از زندان مریوان آزاد شده بود.

مسعود نیکخواه هم برای نخستین مرحله در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در سنندج منتقل و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد اما در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مجددا توسط ماموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد.

همچنین، اسکندر لطفی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی سراسری معلمان ایران که مناسبت روز معلم و همزمان با روزجهانی کارگر در شهرهای کشور در حال برگزار بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او ژاک‌پاری، که با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه مسعود نیکخواه، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید