قرار بازداشت سعید مدنی، جامعه شناس، بلاتکلیف و محبوس در زندان اوین تمدید شد

سعید مدنی

قرار بازداشت سعید مدنی، جامعه شناس بلاتکلیف و محبوس در زندان اوین تمدید شد. او پیش‌تر به اتهام‌های اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، تفهیم اتهام شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، شعبه دو بازپرسی دادسرای زندان اوین برای چهارمین مرحله قرار بازداشت سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی، محبوس و بلاتکلیف در اندرزگاه چهار زندان اوین را تمدید کرد. سعید مدنی از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در بازداشت بسر می برد.

براساس اعلام خانواده سعید مدنی:”وی بعد از ۶۰ روز بازجویی فشرده، یک ماه پیش به بند چهار زندان اوین منتقل شده‌است. در این یک ماه فقط یک جلسه بازپرسی برگزار شده است و بعد از آن هیچ تصمیمی دربارۀ وضعیت او نگرفتند. به خانواده اعلام شده علتِ این امر تعلل در ارسال گردش کار بوده است.”

آنها افزودند:”در تمام این مدت سعید مدنی در انتظار فرصت دفاع آخر در برابر اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، پیش از ارسال پرونده‌اش به دادگاه است و طی این ۹۰ روز بارها به شعبۀ ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین مراجعه کردند و هر بار درخواست کردند وضعیت وی مشخص شود و تا زمان برگزاری دادگاه با قرار وثیقه آزاد شود اما تاکنون پاسخ روشنی نگرفتند.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱، سعید مدنی، پس از اتمام مراحل بازجویی در بند ۲۰۹ و تفهیم اتهام به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد اما جلسه بازپرسی او هنوز تشکیل نشده است.

در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱، یاسمن مدنی، فرزند سعید مدنی، از تفهیم ۲ اتهام اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، به پدرش خبر داد و در ادامه از نگهداری پدرش در یک سلول دربسته به همراه ۳ تن دیگر اطلاع رسانی کرده بود.

همچنین، در تاریخ ۳ خرداد ماه ۱۴۰۱، مصطفی نیلی، وکلا مدافع سعید مدنی از تفهیم اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، نزد بازپرس دادسرای زندان اوین و از تداوم بازجویی ها از موکل خود خبر داده بود.

سعید مدنی، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان‌امنیتی منتقل شد.

این استاد جامعه شناسی، پیشتر هم در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۶، پس از سپری کردن ۶ سال حبس تعزیری و تحمل ۱۰ سال تبعید در بندرعباس به تهران بازگشت.

این پژوهشگر علوم اجتماعی و جامعه شناس، در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۰ برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۶ساله خود بازداشت و به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۲ برای تحمل دوران حبس تعزیری ۴ سال از حبس تعزیری توام با تبعید خود به زندان بندرعباس منتقل شده بود.‌

سعید مدنی، در سال ۱۳۷۳، زمانی که سردبیر مجله ایران فردا بود و همچنین در سال ۱۳۷۹ به اتهام همکاری با شورای فعالان ملی مذهبی، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود./ به نقل از امتداد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید