عدم دسترسی به خدمات پزشکی؛ مبتلا شدن به کرونای ثمین‌ احسانی و عسل محمدی، محبوس در بند زنان زندان اوین

ثمین‌احسانی و عسل محمدی

ثمین‌احسانی و عسل محمدی، دو تن از زنان زندانی محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شدند.‌ این افراد در حال سپری کردن محکومیت پنج سال و یک سال حبس خود به سر می برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، ثمین‌ احسانی، شهروند بهایی به همراه عسل محمدی، فعال مدنی، زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در پی ابتلا به ویروس کرونا از دسترسی به خدمات پزشکی و از حق درمان محروم هستند.

بر اساس این کزارش، ثمین احسانی، در حال تحمل حبس تعزیری پنج ساله خود و عسل محمدی هم در حال سپری کردن محکومیت حبس یک ساله خود است.

یک منبع مطلع در این باره گفت:”جواب آزمایش کرونای ثمین احسانی و عسل محمدی، دو تن از زندانیان بند زنان در زندان اوین مثبت اعلام شده و این افراد در حال حاضر با تب، سرفه و بدن درد شدید مواجه شدند و از اعزام آنها به مرکز درمانی خارج از زندان ممانعت شده و فقط به بند قرنطینه زنان منتقل شدند.”

لازم به ذکر است، عسل محمدی، در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، برای تحمل دوران حبس تعزیری ۱ ساله خود پس از مراجعه به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و به بند زنان این زندان منتقل شد.

عسل محمدی، در تاریخ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی هم به ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد. این حکم در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، تحمل ۱ سال حبس تعزیری با احتساب روزهای بازداشت برای عسل محمدی، لازم به اجرا شد.

لازم به ذکر است، عسل محمدی، در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰، توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی بند۲۰۹ زندان اوین و طی مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

صبح امروز چهارشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، ثمین احسانی، شهروند بهایی و فعال حقوق کودک، در پی یورش ماموران امنیتی به محل کار او در تهران بازداشت شد.‌

ثمین احسانی، در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۱، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات اجتماعی و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در گروک غیرقانونی فرقه ضاله بهائیت، محاکمه و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در تیرماه ۱۳۹۱ به او ابلاغ شد.

با اعلام اعتراض و ارجاع پرونده ثمین احسانی به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۱، حکم صادره بدوی بر علیه این شهروند بهایی عینا تائید شد.

ثمین احسانی در تاریخ ۲۶ مردادماه ۱۳۹۰ در حالی که برای رفع مشکل پاسپورت خود به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود بازداشت و پس از انتقال به بند۲ الف سپاه پاسداران و طی‌ مراحل بازجوئی پس از ۱۱ روز به سلول های چند نفره در این بند امنیتی منتقل و پس در شهریور ماه ۱۳۹۰ با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۸۵ میلیون تومان آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید