عدم دسترسی به خدمات پزشکی، گزارشی از آخرین وضعیت مهران قره باغی، محبوس در زندان شیبان اهواز

مهران قره باغی

مهران قره باغی، شهروند محبوس و بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز از دسترسی به خدمات پزشکی، حق درمان و روند دادرسی عادلانه محروم است.‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز سه شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱، مهران قره باغی، شهروند محبوس و بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز در پی ابتلا نوعی بیماری ویروسی و در پی بیهوشی و وخامت حال به صورت اورژانسی توسط سایر زندانیان به بهداری این زندان منتقل شده و برای درمقابل قطعی نیاز به اعزام وی به مرکز تخصصی درمانی خارج از زندان است.‌

بر اساس این گزارش، بیش از سال است که که بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می برد و با درخواست تودیع وثیقه برای او مخالفت شده است.‌

فرشته تابانیان، وکیل مهران قره باغی در صحفه شخصی خود اعلام نوشت:”‌‎مهرانقره‌باغی، مدت ۳۴ ماه است که در بازداشت بسر می برد و در زندان شیبان اهواز بیماری ویروسی گرفته و ۳روز پیش در پی بیهوش به گونه‌ای که با کمک دیگر زندانیان به درمانگاه زندان منتقل شد اما پزشک بهداری حضور نداشت و دوباره به بند منتقل شد. در پی وخامت حال مهران، بارها به درمانگاه منتقل شده ولی پزشکی نبوده و با توجه به اینکه مهران به حساسیت شدید پوستی نیز دچار است. بارها درخواست آزمایش کرده اما متاسفانه بدون پاسخ مانده است. همچنین مهران در زندان به بیماری قلبی مبتلا شده و باید جراحی شود و بیش از دو سال است که در زندان محبوس و با درخواست تودیع وثیقه برای او توسط دادگاه انقلاب ماهشهر جلوگیری شده است.”

لازم به ذکر است، مهران‌قره باغی، در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۱، برای بخش دوم پرونده قضایی خود، بصورت ویدئو کنفرانس، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ماهشهر از بابت اتهامات افساد فی الارض و محاربه، محاکمه و در انتظار ابلاغ حکم خود است.

حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی تعیین‌ تاریخ رسیدگی به پرونده مهران قره باغی و هم پرونده ای او مجید خادمی را اطلاع رسانی کرده بود.‌

پیشتر نیز جلسه دادگاه رسیدگی به این‌ پرونده برای تاریخ رسیدگی ۹ خردادماه ۱۴۰۱، تعیین وقت شده بود که با توجه عدم‌ رعایت تشریفات ماده ۲۹۷ قانون آئین دادرسی کیفری این جلسه دادرسی تعلیق شد.

همچنین در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰، شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر از توابع استان خوزستان، مهران قره باغی را از اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام – سازمان مجاهدین خلق، تبرئه و برای او نسبت به این ۲ اتهام قرار منع تعقیب صادر و پرونده او را با اتهامات محاربه و افساد فی الارض، به شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر ارجاع کرده بود.

جلسات بازپرسی مهران قره باغی، در تاریخ های ۳۰ آذر و ۶ دی ماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب ماهشهر، برگزار و دفاعیات این زندانی سیاسی و فرشته تابانیان، وکیل مدافع او اخذ شده بود.‌

همچنین مبنای این اتهامات به ادعای اداره اطلاعات بهبهان، ارتباط مخفیانه مهران قره باغی، با خارج از زندان با سازمان مجاهدین خلق عنوان شد.

ماموران اداره اطلاعات بهبهان، در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰، مهران قره باغی را از زندان این شهرستان به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل و پس از طی‌ مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۱۸مرداد ماه ۱۴۰۰، به زندان بهبهان بازگردانده و در تاریخ ۲ دی ماه ۱۴۰۰ هم به زندان شیبان اهواز منتقل کردند.

مهران قره باغی، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸، توسط ماموران اطلاعات سپاه شهرستان بهبهان به همراه مجید خادمی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهامات توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام ، توسط شعبه دادگاه انقلاب بهبهان به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس دادنامه صادره توسط دادگاه انقلاب بهبهان، مهران قره باغی به اتهام توهین به رهبری ، به یک سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ، هم به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل دو سال از مجموع این مدت برای مهران قره باغی اجباری شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید