زندان اوین؛ آنیشا اسدالهی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

آنیشا اسدالهی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، آنیشا اسدالهی فعال مدنی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه دو تن از فعالان صنفی فرهنگیان مریوان، محبوس در زندان اوین پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه بطور جداگانه آزاد شدند.

همچنین، آزادی آنیشا اسدالهی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی هر یک با تودیع وثیقه هایی به مبلغ دو میلیارد تومان صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، شعبان محمدی، چندی پیش با توجه به اتمام بازجوئی ها در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند عمومی زندان اوین منتقل و در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱، خانواده های آنها پس از مدتها بی خبری توانستند با آنها در زندان اوین ملاقات کنند.

همچنین، مسعود نیکخواه، در تاریخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱، پس از اتمام بازجوئی ها در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین به اندرزگاه ۴ این زندان منتقل شده بود.

اواسط خردادماه ۱۴۰۱، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، برای انجام بازجوئی های تکمیلی از بازداشتگاه اداره اطلاعات کردستان به سلولهای انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین در تهران منتقل شده بودند.

شعبان محمدی، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، آزاد شد اما مجددا تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج مرکز استان کردستان منتقل شد. وی برای نخستین مرحله در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، در جریان تجمع اعتراضی فرهنگیان، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و پس از اتمام بازجوئی ها به زندان مریوان منتقل و در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.

مسعود نیکخواه هم برای نخستین مرحله در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در سنندج منتقل و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد اما در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مجددا توسط ماموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت شده بود.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او ژاک‌پاری، که با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه مسعود نیکخواه، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

همچنین، در تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱، حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آنیشا اسدالهی هشدار داده بود.‌

آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱، اولین ملاقات خود را پس از بازداشت و تحمل بلاتکلیفی با خانواده خود انجام داده بود.‌

آنیشا اسدالهی، پیشتر هم در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۱۵ مرداد ماه همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد.

این فعال مدنی، برای دومین بار در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات طی‌ مراحل بازجوئی ۴۵ روز بعد به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۱۵ مردادماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۹۸، توسط ایمان‌افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تفهیم اتهام و در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۸، از بابت اتهامات‌اخلال در نظم و آسایش عمومی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، محاکمه و پس از تبرئه از اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، فقط از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی، به شش ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

با توجه به عدم اعتراض آنیشا اسدالهی به حکم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، این فعال کارگری در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و پس از انتقال به زندان اوین در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود آزاد شده بود. /به نقل از کانون صنفی معلمان ایران،

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل