بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از وضعیت رضا شهابی، فعال کارگری

رضا شهابی

رضا شهابی، فعال کارگری و سندیکایی، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز جمعه چهار شهریور ماه ۱۴۰۱، رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین علیرغم گذشت نزدیک به سه ماه از تاریخ بازداشت در این بند امنیتی محبوس و از حق درمان و سایر حقوق یک متهم محروم است.

براساس این گزارش، رضا شهابی به طور مداوم از درد گردن و سمت چپ بدن و کتف و دست چپ خود در رنج است و از سوی دیگر با توجه به بیماری نوسان فشارخون با سردردهای مزمن دست و پنجه نرم می کند.

در حالی رضا شهابی تحت فشارهای امنیتی برای اعتراف اجباری بر علیه خود قرار گرفته که این فعال کارگری در دی ماه سال ۱۳۹۶، سابقه سکته مغزی دارد و تداوم بازداشت و اعمال فشارهای روحی و روانی به وی می تواند منجر به خطرات جانی بر او بشود.‌

لازم به ذکر است، رضا شهابی در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت، عدم رعایت حقوق شهروندی او در نواحی بازجویی و تلاش بازجویان برای پرونده سازی بر علیه وی اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۲ مردادماه ۱۴۰۱، پس از ملاقات کابینی با خانواده خود و با اصرار آنها و جمعی از فعالان کارگری پس از ۴۲ روز در حالی که با کاهش وزن شدید و رنگ پریدگی در چهره مواجه بود به اعتصاب غذای خود پایان داد.

همچنین، در تاریخ های ۲۲خرداد و ۲۲تیر ماه ۱۴۰۱، قرار بازداشت این فعال کارگری برای دومین مرحله، به درخواست بازجویان وزارت اطلاعات و توسط بازپرس شعبه ۲ دادسرای زندان اوین به بهانه تداوم بازجوئی ها به مدت ۱ ماه دیگر تمدید شده بود.

این فعال کارگری، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی او بازداشت و جهت بازجویی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ این ارگان‌ امنیتی منتقل شد.

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او ژاک‌پاری، که با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

رضا شهابی، در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، به همراه چند تن از اعضای سندیکای شرکت واحد با دریافت ابلاغیه های کتبی توسط شعبه ۲ دادسرای زندان اوین به پلیس امنیت تهران احضار و تهدید شده بود.

این فعال کارگری، به دفعات توسط ارگانهای امنیتی و شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار و به پرونده سازی تهدید شده بود.‌/ به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید