دادگاه انقلاب تهران؛ مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین را به هشت سال حبس قطعی محکوم شد

مصطفی تاجزاده

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی محبوس در زندان اوین به تحمل هشت سال حبس تعزیری به صورت قطعی محکوم شد. او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهام‌هایی همچون اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب، تفهیم اتهام شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات(اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور)، (تبلیغ علیه نظام) و (نشر اکاذیب) در مجموع به تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم شد. با توجه به عدم اعتراض متهم و قطعی شدن این حکم، پنج سال حبس تعزیری برای مصطفی تاج زاده لازم به اجرا شد.

بر اساس این گزارش، هوشنگ‌پوربابایی، یکی از وکلای مصطفی تاجزاده، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”‏بر اساس حکم قطعیت یافته، مصطفی تاجزاده به اتهام های اجتماع و تبانی بر علیه امنیت به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، (نشر اکاذیب) به ۲سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) هم به ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده که مطابق قانون ۵ سال آن قابل اجراست و این رای بدلیل عدم تجدیدنظر خواهی موکل، قطعی و در حال اجراست.”

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱، مصطفی تاجزاده، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با اتهامات (اجتماع و تبانی)، (نشر اکاذیب) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، محاکمه و در اعتراض به روند غیرقانونی و عدم رعایت حقوق وی بعنوان یک متهم از ارائه دفاعیه امتناع کرده بود.

امیر حسین آبادی، وکیل ندافی مصطفی تاجزاده، در تاریخ ۲۱مرداد ماه ۱۴۰۱، به روزنامه شرق از بیستمین روز اعتصاب غذای این فعال سیاسی و محرومیت وی از دسترسی به خدمات پزشکی و رعایت نشدن حقوق موکل خود بعنوان یک متهم در دوران بازجویی خبر داده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با رسانه های داخل کشور مصادیق حقوقی اتهامات مصطفی تاجزاده را (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) عنوان کرده بود.

مصطفی تاجزاده، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی او بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان در سلول انفرادی بند۲الف این ارگان امنیتی محبوس شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات هم در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی ۹ ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

با آغاز مراحل دادرسی، مصطفی تاجزاده توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این فعال سیاسی، در بهار سال ۱۳۹۳ به علت نوشتن نامه‌ای از درون زندان اوین به علی خامنه ای، به تحمل ۱ سال دیگر حبس تعزیری محکوم شد.

مصطفی تاجزاده، در آذر ۱۳۹۳، در حالی که حدود ۴ سال از حبس تعزیری خود را سپری کرده بود به مرخصی ۳ روزه اعزام شد و با توجه به غیبت در مرخصی به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در شعبه ۴۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری محکوم شد.

در نهایت مصطفی تاجزاده، در بامداد ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، پس از اتمام دوران حبس تعزیری ۷ ساله خود از زندان اوین آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید