اعتراض‎‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۳ شهروند در شهرهای بویراحمد، چرام، تهران، سنندج، چابهار، مهاباد، ایوان غرب و آبدانان

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در بویراحمد، چرام، تهران، سنندج، چابهار، مهاباد، ایوان غرب، آبدانان، دستکم ۱۳ تن از شهروندان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. هنوز از اتهام‌های وارده به این افراد اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، منیژه میرفردی، آرش مدنی فر، کامیار مدنی فر، امید رزمجو، عزیزه شفیعی، سروش نیکبخت، سیروس عباسی، مژگان ایلانلو، ماجد درزاده، حامد بلوچ مرادانی، سامان غزالی، بهروز یاسمی و احمد علیزاده، مرتضی فضلی زاده، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران، کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و استان ایلام، به بازداشتگاه‌های امنیتی جهت بازجویی منتقل و از حقوق اولیه یک متهم محروم هستند.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”طی روزهای اخیر، امید رزمجو، منیژه میرفردی، آرش مدنی فر، عزیزه شفیعی و کامیار مدنی فر، پنج شهروند ساکن شهرستان بویراحمد پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌ از میان این افراد تا این لحظه منیژه میرفردی، محسن قلندری و یاسر فرخزاد، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.”

همچنین، امروز سه شنبه ۲۶مهر ماه ۱۴۰۱، مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال هنری، ساکن تهران، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین منتقل و پس از صدور قرار قضائی جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به زندان اوین منتقل شد. از مصادیق حقوقی اتهامات، علت بازداشت و نام ضابط امنیتی پرونده این مستندساز اطلاعی در دسترس نیست. این خبر در پی انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام مژگان ایلانلو که خبر بازداشت وی را اطلاع رسانی کرده بود منتشر شده است.

وبسایت حال وش نیز با انتشار خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۱، ماجد درزاده، اهل روستای شیرگواز بخش باهوکلات، حامد بلوچ مرادانی، فرزند: قادربخش، شهروندان ساکن چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از مکان نگهداری، ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات این افراد اطلاعی در دست نیست.

همچنین، شورای صنفی دانشگاه های کشور اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱، سروش نیکبخت، دانشجوی مقطع کارشناسی ارتز و پروتز دانشکده علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. تا این لحظه از مکان نگهداری، ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات سروش نیکبخت اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، وبسایت کُردپا اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، سیروس عباسی، فعال مدنی، ساکن شهرستان دهگلان از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج مرکز این استان منتقل شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات و علت دقیق بازداشت سیروس عباسی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز یکشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۱، سامان غزالی، ساکن مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مهاباد منتقل و در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در شهر ارومیه منتقل شد و اخیرا قرار بازداشت وی به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید شده است.

سامان غزالی، از جمله زندانیان سیاسی پیشین است که در تاریخ ۹ تیر ماه ۱۴۰۰، با توجه به لغو باقی مانده حبس تعزیری اش از زندان مهاباد آزاد شده بود.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۹، سالار غزالی و برادرش سامان غزالی، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند و در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۹، پس از طی مراحل بازجویی به بند قرنطینه زندان مهاباد منتقل شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل