دادگاه انقلاب تهران؛ رضا شهابی و حسن سعیدی، در مجموع  به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند

رضا شهابی و حسن سعیدی

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با صدور دادنامه ای رضا شهابی و حسن سعیدی را به تحمل ۱۲ حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد. این افراد پیش‌تر در دادگاه انقلا ب تهران به اتهام‌های همچون اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، تفهیم اتهام و محاکمه شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه یک آبان ماه ۱۴۰۱، رضا شهابی و حسن سعیدی، دو فعال کارگری و از اعضای ارشد سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) در مجموع به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور، محرومیت از عضویت در احزاب و گروهها و منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شدند. این فعالان کارگری از اردیبهشت ماه سال جاری در بازداشت بسر می برند و با توجه به مخالفت دادستان برای آنها قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

براساس دادنامه صادره در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران که به حسین تاج، وکیل مدافع متهمان این پرونده ابلاغ شد؛ رضا شهابی و حسن سعیدی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و همچنین هر یک از این ۲ فعال کارگری به ۲ سال منع خروج از کشور، ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دو سال منع اقامت در تهران و استان‌های همجوار محکوم شدند.

به فرض تایید این‌حکم در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و اعمال ماده ۱۳۴ تجمیع جرائم، تحمل ۵ سال حبس تعزیری برای حسن سعیدی و رضا شهابی لازم به اجرا خواهد شد.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۱، رضا شهابی و در تاریخ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱ هم‌ حسن سعیدی، بصورت غیابی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه شدند و این در حالی بود بنا بر تاکید وکیل مدافع این فعالان کارگری مبنی بر ابهام در پرونده، قرار بود که پس از رفع ابهام، لایحه دفاعیه در تاریخ ۲۵ مهر ماه به دادگاه ارائه شود.

همچنین، در تاریخ در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱، حسین تاج، وکیل مدافع حسن سعیدی و رضا شهابی، از تعیین تاریخ جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حسن سعیدی برای تاریخ ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داده بود

لازم به ذکر است، رضا شهابی در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ و حسن سعیدی هم در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱، پس از اتمام مراحل بازجویی های تحت فشار در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل و در پی مخالفت دادستان تهران بعنوان ضابط قضایی پرونده برای آنها قرار جلب به دادرسی صادر شد.
همچنین، حسن سعیدی در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از اعزام به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، آخرین دفاعیات خود را به بازپرس پرونده ارائه کرده بود. 

رضا شهابی هم در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از انتقال به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین آخرین دفاعیات خود را بدون حضور وکیل مورد نظر خود به بازپرس پرونده ارائه کرده بود

حسن سعیدی، در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی در بند۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

همچنین، رضا شهابی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی او پس از تفتیش و توقیف برخی لوازم شخص از قبیل گوشی تلفن همراه  بازداشت و جهت بازجوئی به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی منتقل شد

در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او ژاک‌پاری، که با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند به همراه آنیشا اسدالهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند.

رضا شهابی و حسن سعیدی، در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، به همراه چند تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با دریافت ابلاغیه های کتبی توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین به پلیس امنیت تهران احضار و پس از حضور در پلیس امنیت تهران، تهدید به پرونده سازی شده بودند.

حسن سعیدی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی که به مناسبت روز جهانی کارگر، بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و طی‌ مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۸، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شده بود.

با آغاز مراحل دادرسی، در تاریخ ۲ شهریور ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، از بابت (اتهامات اخلال در نظم عمومی)،‌ (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ممنوعیت استفاده از وسائل مخابراتی هوشمند از قبیل تلفن همراه به مدت ۲ سال و همچنین ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال محکوم شده بود. این حکم در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۹۸، عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تائید شد.

در تاریخ ۵خرداد ماه ۱۳۹۹، اجرای حکم حبس تعزیری حسن سعیدی در راستای اجرای بخشنامه عفو و تخفیف مجازات حبس تعزیری محکومان کیفری لغو و این پرونده بسته شد. 

همچنین، رضا شهابی، با توجه اینکه در دی ماه سال ۱۳۹۶، در زندان رجائی شهر کرج سکته مغزی کرده و از بیماری نوسان فشار خون هم در رنج است و علاوه بر این با درد مهره های گردن، بی حسی سمت چپ بدن و صورت و سردردهای مزمن دست و پنجه نرم می کند و تداوم بازداشت و اعمال فشارهای روحی و روانی به وی می تواند منجر به خطرات جانی بشود.‌

این فعال کارگری، به دفعات توسط ارگانهای امنیتی و شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار و به پرونده سازی تهدید شده بود.‌

رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت دارد واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به دلیل فعالیت‌های کارگری، در خرداد سال ۱۳۸۹، بازداشت و به اتهام (تبلیغ علیه نظام) و (اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی)، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

وی که از بیماری آرتروز گردن در رنج است طی ۲ مرحله مورد عمل جراحی قرار گرفت  و از سوی دیگر پس از اعتصاب غذاهای مکرر در زندان‌های اوین و رجایی شهر، در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی به مرخصی درمانی اعزام شد و مسئولان قضایی به رضا شهابی اعلام کردند دوران مرخصی درمانی‌اش به عنوان محکومیت محسوب شده و او دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید