اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم هشت شهروند در شهرهای بندرعباس، گچساران، بیرجند و ارومیه/ آزادی یک فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه از زندان سنندج

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در بندرعباس، گچساران، بیرجند، ارومیه، دستکم هشت شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.‌ خبات دهدار، پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع قرار وثیقه از یکی از زندان سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، صادق مقصودی، سعید طاهری، مسلم زمانی، علیرضا اصغری درمیان، داوود کابالی، ابوالفضل حبیبی، ایمان شفیعی و پیمان سلیمانی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای هرمزگان، کهگیلویه بویراحمد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین، خبات دهدار، فعال کارگری اهل سنندج پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه آزاد شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”روز چهارشنبه‌ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، داوود کابالی، ساکن شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، در حالی که مشغول تردد در خیابان استادان این شهر بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه پلیس امنیت این شهر واقف در محله ۹ پله منتقل شده است. وی از بیماری پروستات توام با خونریزی داخلی در رنج است و پس از بازداشت دسترسی اش به داروهای مصرفی قطع شده و با خطر جانی مواجه است.”

همچنین، “در ساعات پایانی پنجشنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۱، صادق مقصودی، ساکن بندرعباس مرکز استان هرمزگان، در حالی که در خیابان و در اعتراضات حاضر شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد‌. برای آزادی او وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان صادر شده اما کماکان بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.”

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، مسلم زمانی و سعید طاهری، دو تن از شهروندان ساکن شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

یک‌منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت:”بازداشت سعید طاهری هنگامی صورت گرفت که وی در حال رفتن به شهر یاسوج بود که توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. همچنین، بازداشت مسلم زمانی هم در پی یورش ماموران امنیتی به منزل وی صورت گرفته است.”

لازم به ذکر است، سعید طاهری، پیشتر هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.
از سوی دیگر، روز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، علیرضا اصغری درمیان، ساکن شهرستان بیرجند از توابع استان خراسان جنوبی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در خصوص چگونگی بازداشت علیرضا اصغری درمیان به حقوق بشر در ایران گفت:”سحرگاه شنبه ماموران اداره اطلاعات بیرجند با ورود به منزل شخصی علیرضا اصغری پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی اش از قبیل گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ، سپس او را بازداشت کردند و در حال حاضر در بازداشتگاه اداره اطلاعات بیرجند یسر می برد. از مصادیق اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.”

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، ابوالفضل حبیبی، ایمان شفیعی و پیمان سلیمانی، سه تن از شهروندان ساکن شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و نام ارگان بازداشت کننده ابوالفضل حبیبی، ایمان شفیعی و پیمان سلیمانی، اطلاعی در دسترس نیست.

اما روز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، خبات دهدار، فعال کارگری، اهل سنندج، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان این‌ شهر آزاد شد.

لازم به ذکر است، خبات دهدار، در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام سپس به زندان این شهر منتقل شده بود.

این فعال کارگری، پیش از این هم به سبب فعالیت های کارگری خود سابقه احضار، بازداشت و محکومیت کیفری داشته است.

خبات دهدار، در سال ۱۳۹۵، توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ شهرستان سنندج، از بابت اتهام(عضویت در حزب کوموله)، محاکمه و به تحمل ۵ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم عیناً توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان تائید شد و در تاریخ ۲۳خردادماه ۱۳۹۵، پس از احضار به واحد اجرای احکام کیفری این شهرستان بازداشت و جهت تحمل حبس راهی زندان مرکزی این شهرستان شده بود.

خبات دهدار، در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۴، دقیقاً ۵ سال پس از ابلاغ حکم حبس تعلیقی خود به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) توسط نیروهای اداره اطلاعات در سنندج بازداشت و پس از تحمل ۱۷ روز بازجوئی و سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

این فعال کارگری، در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۱۳۸۹ از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام ( اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در کومله) به تحمل ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید