اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری بهاره هدایت، فعال دانشجویی محبوس در زندان اوین

بهاره هدایت

بهاره هدایت، فعال دانشجویی، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری خود در زندان اوین است.او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب به اتهام‌های فعاليت تبلیغی عليه نظام، اجتماع و تبانی و ترويج فساد و فحشا، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، بهاره هدایت، فعال دانشجویی که‌چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد در حال تحمل حبس تعزیری چهار ساله خود از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) است. این فعال دانشجویی از بابت پرونده ای جدید مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. بهاره هدایت، متولد ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۶۰ و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران است. این فعال دانشجویی به دفعات سابقه بازداشت، صدور حکم حبس تعزیری و تحمل حبس را در کارنامه فعالیتهای خود دارد.

امیر رئیسیان وکیل مدافع بهاره هدایت ضمن تایید این خبر، آخرین وضعیت موکلش را نیز تشریح کرد و گفت:”بهاره هدایت، یازدهم مهرماه توسط ماموران امنیتی در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد. ماموران با شکستن در وارد منزل شده و بدون اینکه حکم جلب به نام بهاره هدایت را ارائه دهند، او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. موضوعی که خلاف نص صريح ماده ١٨١ ايين دادرسي كيفری است و موکلم به این موضوع اعتراض کرده است.”

براساس اعلام امیر رئیسیان، بهاره هدايت تا تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در بند ٢٠٩ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوين تحت بازجویی بوده و با اتهامات (فعاليت تبلیغی عليه نظام)، (اجتماع و تبانی) و همچنین (ترويج فساد و فحشا) به او تفهيم شده در حالی كه مصداقی برای اتهامات اخير عليه او وجود ندارد.

رئیسیان افزود:”در حالی که هنوز برای این پرونده جدید قضایی از بهاره هدایت دفاع آخر اخذ نشده و تکلیف آن روشن نیست، خانم هدایت را برای گذراندن حکم ۴ سال و ۸ ماه زندان در پرونده‌ قبلی‌ وی به بند زنان زندان اوین منتقل کردند.”

رئیسیان در خصوص پرونده‌ قضایی بهاره هدایت که منجر به صدور حکم ۴ سال و ۸ماهه برای او شده، چنین توضیح داد:”بهاره هدایت در بهمن سال ۱۳۹۸ به دلیل شرکت در مراسم یادبود برگزارشده در مقابل دانشگاه پلی‌تکنیک در اعتراض به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بازداشت شد و شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب این فعال دانشجویی را به اتهام شرکت در این مراسم و همچنین توییت‌های منتشره توسط ایشان، به اتهام (اجتماع تبانی علیه امنیت) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به ۴ سال و ۸ ماه حبس محکوم کرد. حکمی که عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.”

لازم به ذکر است، بهاره هدایت، در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد.

بهاره هدایت، در تاریخ ۴ مردادماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام (اجتماع و تبانی) به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی این فعال سیاسی و دانشجوئی به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و ۳ماه ارائه خدمت در آسایشگاه سالمندان نیز محکوم شده بود.

این فعال دانشجوئی در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از احضار به واحد حراست دانشگاه تهران بازداشت و به بند امنیتی زندان اوین جهت بازجوئی و تفهیم اتهام منتقل و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام مراحل بازجوئی و تحمل سلول انفرادی و بازجوئی های توام با تهدید با تودیع قرار وثیقه تا اتمام دوران دادرسی آزاد شد.

این فعال دانشجوئی، همزمان با تحویل سال ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در تجمع مسالمت‌آمیز خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بهاره هدایت، همچنین در جریان تجمعات اعتراضی سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود و با اتهامات (فعالیت تبلیغی علیه نظام)،  (مصاحبه با رسانه‌های بیگانه)، (توهین به رهبری)، (توهین به رئیس‌جمهور)، (اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی) و همچنین (ورود غیرقانونی و تخریب در دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه)، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد که پس از اضافه شدن ۲ حبس تعلیقی از بابت اتهام (اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع اعتراضی غیر قانونی) در پرونده ای دیگر به این حکم این فعال دانشجوئی اضافه شد.

پس از ارجاع پرونده بهاره هدایت به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، این حکم عینا تائید و این فعال دانشجوئی با احتساب ۲ سال حبس تعلیقی قبل در مجموع به تحمل ۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

این فعال دانشجویی، در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶، پس از سازمان دهی اعتصاب در مقابل دانشگاه امیرکبیر در تهران مجددا از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از ۱ ماه تحمل بازجوئی و سلول انفرادی پس از تودیع قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده بود.

بهاره هدایت در  سال ۱۳۸۵ در سازمان دهی اعتراضات به قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان مشارکت داشت که در پی یورش ماموران امنیتی به این تجمع مسالمت آمیز بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام (اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع غیرقانونی) به تحمل ۲ سال حبس تعزیری با طول مدت تعلیق ۵ ساله محکوم شده بود./ به نقل از امتداد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید