گزارشی از آخرین وضعیت عباس دریس و محسن دریس/ انتقال این دو زندانی از زندان ماهشهر به سپیدار اهواز

عباس دریس و محسن دریس

عباس دریس و بردار وی محسن دریس جهت تکمیل بازجویی ها به زندان سپیدار اهواز منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱، فرشته تابانیان، وکیل مدافع عباس و محسن دریس، دو تن از متهمان پرونده موسوم به نیزار ماهشهر از انتقال موکلان به خود جهت تکمیل مراحل بازجویی و تفهیم اتهام از زندان ماهشهر به زندان سپیدار اهواز خبر داد.‌ عباس دریس چندی پیش به اعدام محکوم شد و برادر وی محسن دریس تبرئه شد اما با توجه به پرونده دیگری که بر علیه محسن دریس به اتهام (معاونت در قتل) بر علیه او باز شد وی تحت بازداشت بسر می برد.

این وکیل دادگستری در تشریح این خبر و شرح وضعیت پرونده موکلان خود از جمله وضعیت خطرناک عباس دریس که با حکم مواجه شده اعلام کرد:”اتهام محاربه و صدور حکم اعدام بر مبنای اعترافات اولیه اخذ شده از سوی ضابط امنیتی بوده‌ که شائبه اجباری بودن را تقویت می‌کند.”

این وکلا دادگستری همچنین افزود:”هر دو از آذر ۳ سال پیش تا امروز در بازداشت موقت هستند. اتهام عباس دریس از سوی دادگاه انقلاب ماهشهر محاربه و اتهام محسن معاونت در محاربه عنوان شده‌ و با توجه به گزارش ضابط، عباس دریس اقدام به (محاربه) کرده و محسن برای برادرش عباس اسلحه فراهم کرده‌‌ که در نهایت منجر به کشته شدن یک مامور نیروی انتظامی شده‌است. محسن از اتهام معاونت در محاربه تبرئه اما برای عباس حکم اعدام صادر شده اما این حال علاوه بر شائبه‌های جدی مبنی بر اعتراف در شرایط اجبار، در مورد گزارش کارشناس اسلحه نیز ایرادات جدی وجود دارد.”

فرشته تابانیان همچنین گفت:”چند روز پیش خانواده دریس با من تماس گرفتند و گفتند که هر دو را به زندان دیگری منتقل کرده و هیچ کدام هیچ یک از وسایل‌شان را نبرده‌اند. همین موضوع موجب نگرانی برای خانواده شده‌بود که مبادا عباس را برای اجرای حکم برده‌باشند اما با پیگیری‌هایی که انجام دادم، ‌متوجه شدم که آقای دریس را به زندان سپیدار اهواز منتقل کرده‌اند. پرونده‌ای در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خوزستان به اتهام قتل و معاونت قتل برای عباس و محسن تشکیل شده و برای سهولت در رفت‌و‌آمد آنها را از زندان ماهشهر به سپیدار اهواز منتقل کرده‌اند. این انتقال برای اجرای حکم نبوده‌است.”

برادران دریس دو وکیل داشته‌اند که یکی از آنها از آنجا که در جریان بررسی پرونده اجازه ورود به جلسه بازپرسی نداشته، استعفا می‌دهد. پس از آن و از آبان ۱۴۰۰ فرشته تابانیان و یک وکیل دیگر وکالت برادران دریس را برعهده می‌گیرند. وقتی او پرونده اضافه شده برای برادران دریس جلسه رسیدگی تشکیل نشده‌ و پرونده فقط در دادگاه ماهشهر ثبت شده‌بود. او می‌گوید: “چند بار ابلاغیه برای جلسات رسیدگی آمد که دو بار آن اصلا تشکیل نشد. ما هم به دلایلی به جلسه رسیدگی اعتراض کردیم. یک بار هم می‌خواستند جلسه رسیدگی را با ویدیو کنفرانس برگزار کنند که ما درخواست برگزاری حضوری داشتیم و به همین جهت جلسه لغو شد. در نهایت جلسه اول رسیدگی به این پرونده در زندان ماهشهر و جلسه آخر هم شهریور امسال برگزار شد. چند هفته پیش هم حکم اعدام برای عباس دریس صادر شد.”

به گفته وکیل دریس:”هنوز برای اعتراض به حکم اعدام فرصت هست و به دلیل اشکالات متعدد حقوقی به حکم، امیدواری به شکستن این حکم وجود دارد اما همزمان به دلیل کشته شدن یک مامور نیروی انتظامی در ماجرای ماهشهر اتهام قتل عمد و معاونت در قتل نیز متوجه این دو برادر شده‌است که باید روند بررسی این اتهام نیز طی شود.”

لازم به ذکر است، عباس دریس و برادر وی محسن دریس از آذر ۱۳۹۸ در بازداشت موقت بسر بردند و این بازداشت تا امروز ادامه دارد. آنها و خانواده‌شان به دلیل این اتهامات تحت فشار زیادی هستند. سال گذشته همسر عباس دریس با راهنمایی برخی وکلا برای دیدار با رییس قوه قضاییه به تهران رفت اما مشخص نیست چه کسی به او می‌گوید که پرونده همسرش حتما حکم اعدام دارد و او با تصور این که این حکم اعدام صادر شده به شهرستان باز می‌گردد و یک هفته بعد سکته و بعد فوت می‌کند. عباس دریس ۳ فرزند دارد که بزرگترین آنها ۱۵ ساله است و در حال حاضر بدون پدر و مادر زندگی می‌کنند.

فرشته تابانیان،‌ وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد:”همه استناد‌ دادگاه به گزارش‌های اطلاعات سپاه و اعترافات اولیه است. همچنین اعترافات هیچ کدام در حضور بازپرس انجام نشده و ابهامات زیادی در آن وجود دارد.
لازم به ذکر است، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱، عباس دریس، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر از توابع استان خوزستان به ریاست قاضی رامین مهمان نواز به اعدام محکوم شد. همچنین، محسن دریس هم از اتهام منتسبه تبرئه شد. حکم صادره طی ۲ جلسه دادرسی بر علیه متهمان این پرونده صادر شده است.

جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس دریس و محسن دریس در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، برگزار و عباس دریس از بابت اتهامات (محاربه و قدرت نمایی با اسلحه جنگی کلاشینکف) و (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق حمل اسلحه جنگی) و محسن دریس هم از بابت اتهام(محاربه و قدرت نمایی با سلاح جنگی کلاشینکف)، (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق تیراندازی و حمل و نگهداری سلاح جنگی) از طریق ویدئو کنفرانس دفاعیات خود را به قاضی رامین مهمان نواز ابراز کرده بودند.

همچنین، دومین و آخرین جلسه محاکمه عباس دریس و محسن دریس، در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ماهشهر برگزار شده بود.

محسن دریس و برادر او عباس دریس، در تاریخ ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸، توسط ماموران اطلاعات سپاه ابوالفضل العباس، بازداشت شدند و در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰، پرونده آنها به حسن سالمی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ماهشهر از توابع استان خوزستان، برای انجام‌ تحقیقات و تنظیم کیفرخواست ارجاع شد.

در حالی این اتهامات به عباس دریس نسبت داده شد که او در دوران بازجویی و بازپرسی ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرک چمران اما دخالت در بستن جاده این شهرک و آتش زدن لاستیک را رد کرد اما حسن سالمی، بازپرس دادسرای ماهشهر قرار بازداشت موقت ۲ ماهه برای او صادر کرد و پرونده او برای انجام تحقیقات به اطلاعات سپاه استان خوزستان ارجاع شد.

با آغاز مراحل بازجویی، عباس دریس با توجه به فشارهای فیزیکی و شکنجه های صورت گرفته بر او به شلیک با اسلحه کلاشینکف به سمت ماموران نیروی انتظامی در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ اقرار کرد اما در مراحل بازپرسی ضمن رد این اتهامات منکر شلیک و قتل رضا صیادی کویخ، مامور نیروی انتظامی(نوپو)شد.

در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام مراحل بازپرسی و تحقیقات کیفرخواست عباس دریس توسط ماجد هاشمیان پور، بازپرس دیگر شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ماهشهر از توابع استان خوزستان تنظیم و در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۹، پس از تائید دادیار شعبه مذکور برای تعیین تاریخ دادرسی و شعبه دادگاه به دادگستری استان خوزستان ارجاع شد.

عباس دریس و برادر او محسن دریس، از لحظه بازداشت، از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر و ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری محروم بودند و جملگی اقاریر اخذ شده از آنها از طریق شکنجه و برخوردهای قهرآمیز گرفته شده است.

اعتراضات موسوم به آبان ۱۳۹۸، از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸، با هدف اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و در پی گسترش تورم و گرانی کالاها و خدمات برگزار شد تا روز ۲۸ آبان ماه همان سال ادامه پیدا کرد و در جریان این تجمعات تعداد بسیاری از شهروندان در شهرهای ایران کشته، زخمی و تعداد بسیاری نیز بازداشت و به احکام‌ حبس تعزیری و یا اعدام محکوم شدند./ به نقل از امتداد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید