اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۵ شهروند در شهرهای مختلف/ آزادی هشت شهروند بازداشتی و اعتصاب غذای میلاد عبدی

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای سقز، ایلام، مشهد، جوانرود، سنندج، آبدانان، شیراز، ملکشاهی، پیرانشهر، مهاباد، یزد، بجنورد، آستارا و گرگان، دستکم ۲۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، هشت شهروند بازداشت شده در تهران، کرمانشاه، مازندران و اشنویه، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، نگین آرامش و میلاد عبدی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری در بلاتکلیفی به سر می برند و میلاد عبدی دست به اعتصاب زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، محمد سهرابی، نگار داوودی، محمد عالی پور، مصطفی مریدی، مهدی سیروسی، بختیار سلیمانی، ادریس صالحی، علیرضا حسینی، محمدمهدی محمدی، طاهره ذکاوت نسب، زینب باتوته، سینا حقیرسحر، بهمن بیگی، فرشید احمدی، محمود مولان نژاد، هژار مولان نژاد، ابوالفضل بیدوکی، مصطفی موسوی، شیرین صمدی، محمد رضوانی، پارسا خاتمی، حسین (داریوش) شهروی، عباس نمینی، سپیده شهوندی، پرتو شهوندی و پگاه شهوندی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، کردستان، ایلام، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس، آذربایجان غربی، یزد، خراسان شمالی، گیلان و استان گلستان، بازداشت شدند. همچنین، سروش یوسفی، مهران قادرپور، کیوان قادری، بختیار مسعودی، رضا فتحی، امیررضا دوزنده، محمدحسین عربی و بابک مرادی فر، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی، پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

همچنین، نگین آرامش و میلاد عبدی، دو شهروند بازداشت شده در تهران بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند و میلاد عبدی در اعتراض به بلاتکلیفی خود در چهارمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد.

براساس اعلام کانال تلگرامی دانشجویان متحد؛ امروز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، میلاد عبدی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در چهارمین روز از اعتصاب غذای خود در واکنش به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اش بسر می برد.

لازم به ذکر است، میلاد عبدی، در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای‌ امنیتی بازداشت و تا به امروز بلاتکلیفی وی ادامه دار شده است.

نگین آرامش نیز از اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی و انتقال به بازداشتگاه بطور بلاتکلیف بسر می برد.

لازم به ذکر است، نگین آرامش، دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی وابسته به دانشگاه تهران، پیشتر هم‌له سبب فعالیتهای صنفی و دانشجویی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

همچنین، روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، نگار داوودی، دانشجوی دانشگاه سراسری واحد استان ایلام، در جریان برگزاری اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گفته یک منبع مطلع: “وی تاکنون به صورت بلاتکلیف در زندان این شهر نگهداری میشود. اتهامات مطروحه خصوص وی تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت داخلی عنوان شده است.”

از سوی دیگر، روز سه شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد عالی پور، ساکن خرم آباد مرکز استان لرستان، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعتصاب غذای خشک کرده است.

یک منبع مطلع در تشریح این خبر به حقوق بشر در ایران گفت:”وی از تاریخ ۵ آذرماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذای خشک زده است. آقای عالی پور در سال ۱۳۹۹ هم به اتهام (توهین به رهبری) بازداشت شده بود.”

لازم به ذکر است، محمد عالی پور، در مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنینی در خیابان ناصرخسرو شهر خرم آباد بازداشت شد.

در خبری دیگر، طی روزهای گذشته، مصطفی مریدی، ساکن خرم آباد مرکز استان لرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از روند حقوق پرونده مصطفی مریدی اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، مهدی سیروسی، ۱۸ساله، در خیابان احمدآباد شهر مشهد، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

یک‌ منبع مطلع در تشریح وضعیت مهدی سیروسی به حقوق بشر در ایران گفت:”وی اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد و پرونده اش در شعبه ۲۱۶ دادسرای انقلاب قدیم کوهسنگی است

مهدی به یک بیماری پوستی مبتلاست و حضور در زندان برای او خطرناک است.”

در خبری دیگر، امروز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، نگین آرامش، شهروند بازداشتی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد و به وضعیت پرونده وی رسیدگی نشده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به حقوق بشر در ایران گفت: “خانم آرامش از قبل بابت اتهاماتی از قبیل تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شده بود و حتی قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی هم به نگین ابلاغ شده و او امضا کرده بوده، اما مدتی بعد انکار کردند و تا این لحظه از آزادی اش جلوگیری شده و همین مساله باعث افزایش فشار بر او شده است.”

لازم به ذکر است، نگین آرامش، در تاریخ ۱ مهرماه۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و جهت بازجویی و تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شد.

از سوی دیگر، روز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱، شیرین صمدی، مجری سابق صدا و سیما، پس از اتمام مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دیت نیست.

لازم به ذکر است، شیرین صمدی، در تاریخ ۲۳ آبان ‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

در خبری دیگر، روز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، پارسا خاتمی، ساکن شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان شمالی، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت:”بازداشت پارسا خاتمی در جریان برگزاری اعتراضات در بجنورد صورت گرفته و پس لز آن صفحه اینستاگرام وی غیرفعال شد و تا این لحظه از وضعیت این‌ دانشجوی تحت بازداشت اطلاعی در دست نیست.”

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، محمد رضوانی، ساکن شهرستان گچساران، در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شد‌.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت حقوقی پرونده محمد رضوانی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱، حسین (داریوش) شهروی، متولد ۱۳۷۳، سنگنورد و اسلک لاینر (بند لغزی)، ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان اوین بسر می برد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:حسین روز چهلم مهسا امینی و هنگامی از محل کار خود باز می گشت  توسط نیروهای امنیتی در منطقه تهرانپارس بازداشت و ابتدا به زندان‌تهران بزرگ منتقل شد و در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱، جهت بازجوئی و تفهیم‌ اتهام به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد و از زنان بازداشت خانواده توانستند ۲ ملاقات با وی داشته باشند و پرونده او در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ اوین است.”

در خبری دیگر، طی روزهای گذشته، عباس نمینی، اهل آستارا، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به حقوق بشر در ایران گفت:”عنوان اتهامی عنوان شده به عباس نمینی(لیدر اعتراضات) عنوان شده است.

در ادامه نیز، طی روزهای گذشته، میکائیل کاویان، متولد: ۱۳۷۵، اهل نوکنده توابع شهرستان گرگان در استان گلستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به خانواده میکائیل کاویان در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران اعلام کرد: “حدود دو هفته گذشته میکائیل کاویان از شهر نوکنده برای اعتراضات مردمی به گرگان رفته بود. با توجه به حضور ماموران به یکی از خانه هایی که در را برای معترضین باز گذاشته بود وارد میشود و متاسفانه توسط نیروهای اطلاعات سپاه در آن محل بازداشت میشود.”

همچنین روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، پگاه شهوندی، سپیده شهوندی و پرتو شهوندی، در ارتباطات با اعتراضات مردمی، توسط نیروهای امنیتی در بهشت زهرا در تهران بازداست و در حال حاضر در زندان قرچک ورامین بطور بلاتکلیف بسر می برند.

به نقل از یک‌منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”این سه خواهر در بهشت زهرا تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و در حال حاضر بصورت بلاتکلیف در زندان قرچک ورامین به سر می برند.”

لازم به ذکر است، پرتو شهوندی دانشجوی رشته دکترای ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس است. سپیده شهوندی نیز فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر تهران است.

شورای صنفی دانشگاههای کشور در خبری اعلام کرد؛ ظهر پنجشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، ابوالفضل بیدوکی، دانشجوی مقطع مهندسی در رشته صنایع به همراه مصطفی موسوی، دانشجوی رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه استان یزد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد، اوایل مهر ۱۴۰۱، طاهره ذکاوت نسب، متولد: ۱۳۷۱، متاهل، دارای یک دختر ۴ ساله و اهل و ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر بطور بلاتکلیف بسر می برد.

به گفته یک منبع مطلع:”خانم ذکاوت نسب، توسط نیروهای اداره اطلاعات سروش بدون نشان دادن حکم قضایی بازداشت شد و تا به امروز بطور بلاتکلیفی در زندان عادل آباد شیراز  بسر می برد‌”

 

کولبرنیوز هم در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، ادریس صالحی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از علت احضار و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به ادریس صالحی اطلاعی در دست نیست.

وبسایت کردپا هم اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد سهرابی، ۲۳ ساله، فرزند: امین، در سهرستان سقز از توابع استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین، سحرگاه دوشنبه ۷ آذرماه۱۴۰۱، بختیار سلیمانی، فرزند امین، دندانپزشک اهل شهرستان جوانرود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت بختیار سلیمانی اطلاعی در دیت نیست.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، علیرضا حسینی، متولد: ۱۳۸۱، و محمدمهدی محمدی – متولد: ۱۳۸۴، ساکنان شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و مکان نگهداری علیرضا حسینی و محمدمهدی محمدی، اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، زینب باتوته، فرزند: ابراهیم، ساکن شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه مرکزی یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات و علت دقیق بازداشت زینب باتوته اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، سینا حقیرسحر، ساکن شهرستان آبدانان از توابع استان‌ ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا این لحظه از وضعیت، نام‌ ارگان بازداشت کننده و مکان نگهداری سینا حقیرسحر، اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، طی روزهای گذشته، بهمن‌بیگی، ساکن شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

در خبری دیگر، روز یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۱، فرشید احمدی، متولد: ۱۳۸۱، ساکن شهرستان جوانرود از توابع استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و روند حقوق پرونده فرشید احمدی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز دوشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، محمود مولان نژاد و هژار مولان نژاد، ساکن شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، نام ارگان بازداشت کننده و روند حقوق پرونده این افراد اطلاعی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، محمدحسین عربی، دانش‌آموخته‌ رشته‌ی مهندسی برق در دانشگاه رازی استان کرمانشاه، پس از اتمام‌ بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به محمدحسین عربی در مراحل بازجویی و بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، محمدحسین عربی، در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این استان منتقل شده بود.

در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام محمدحسین عربی، در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه برگزار شد.

از مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده و میزان وثیفه تودیعی برای آزادی محمدحسین عربی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، سروش یوسفی، دانشجوی رشته مهندسی کامیپوتر در دانشگاه شهید بهشتی تهران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

علیرغم آزادی سروش یوسفی با تودیع وثیقه از مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به وی اطلاعی در دست نیست.

سروش یوسفی، در تاریخ  ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۷آذر ماه ۱۴۰۱، امیررضا دوزنده، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران، پس از ۵۲ روز بازداشت و تفهیم اتهام به قید وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات و میزان وثیقه تودیع سده به امیررضا دوزنده اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱، امیررضا دوزنده، در حالی که برای انجام کارهای اداری خود به دانشگاه مازندران مراجعه کرده بود توسط ماموران امنیتی، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان مازندران در شهر ساری منتقل شده بود.

 

همچنین، در ساعات پایانی یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۱، رضا فتحی، دانشجوی پیشین در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی ارشد علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع کفالت آزاد شد.

رضا فتحی، در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱، بابک مرادی فر، فعال سیاسی پس از اتمام مراحل بازجویی در بندهای ۲۰۹ زندان اوین و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:“وضعیت سلامتی آقای مرادی فر پس از آزادی مناسب نیست. وی در حال حاضر به خرم آباد سفر کرده تا جهت پیگیری گزارش و پرونده اطلاعات نیروی انتظامی به دادسرای این شهر مراجعه کند.”

لازم به ذکر است، بابک مرادی فر، اواسط مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس جهت بازجویی و تفهیم اتهام بازداشتگاه وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

وبسایت کردپا هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، بختیار مسعودی، ٢٢ ساله، فرزند: لقمان، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد

لازم به اشاره است، بختیار مسعودی، در مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنینی در شهرستان پیرانشهر بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی منتقل شده بود.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، کیوان قادری، متولد: ۱۳۶۹، ساکن شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، با توجه به اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به کیوان قادری اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، کیوان قادری اوایل، آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

در ادامه نیز، طی روزهای گذشته، مهران قادرپور، متولد: ۱۳۷۰، ساکن اشنویه از توابع استان آذربابجان غربی، پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به مهران قادرپور در مراحل بازجویی و بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، مهران قادرپور، اویل آبان ماه ۱۴۰۱، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاهی منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید