اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۵ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از هشت شهروند بازداشتی و آزادی ۸ تن دیگر با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرهای اسالم، بانه، دهگلان، تهران، پیرانشهر، اشنویه، سنندج، دستکم ۱۵ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، هشت شهروند بازداشتی در تهران، اشنویه و مشهد بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند و هشت شهروند دیگر در تبریز، دیزل آباد، زاهدان و کرمانشاه، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه یا کفالت آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، قاسم خدادادی، پیام باستانی، نسیم مردوخی، دلیر نصراللهی، رسول دنیا، محسن فرمانی، عیسی ابراهیم زاده، شیما ابن عباسی، ژاله ابن عباسی، شوانه علیزاده، علی اتابکی، حشمت مفاخری، عثمان باغبانی، عباس توانگر و سالار ظهیری، توسط نیروهای امنیتی در استانهای گیلان، کردستان، تهران و آذربایجان غربی، بازداشت شدند. همچنین، آلما عبداله زاده، عباس هاشم پور، شاهین رسولی، سروناز احمدی، مریم عظیمی، صبا عبداللهی، عادل جلال احمدی و صبا شعردوست، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. در ادامه نیز، میلاد فدایی اصل، عبدالرئوف ریگی، علی اکبر ریگی(بادل)، عمر ریگی، عبدالناصر گرگیج، قهرمان کریمی، مائده قره گوزلو و محمد جاویدی، شهروندان بازداشت شده در استانهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و تهران، پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، طی روزهای گذشته سالار ظهیری ناو، فرزند: فرزند سهراب، ساکن شهرستان اسالم از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و روند حقوقی پرونده سالار ظهیری ناو اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز جمعه ۱ مهر ماه قاسم خدادادای و روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، پیام باستانی پاریزی، ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت به وضعیت حقوقی پرونده آنها برای تسریع در تعیین تکلیف رسیدگی نشده است.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران: “این افراد پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به اتهام فعالیت در فضای مجازی از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور)، (توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی) و (نشر اکاذب به قصد تشویش اذهان عمومی) تفهیم اتهام شدند.”

سحام نیوز هم در خبری اعلام کرد؛ روز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، عباس توانگر، روزنامه نگار شاغل در خبرگزاری فارس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنستی

در این گزارش آمده است:”عباس توانگر، یکی از تهیه کنندگان بولتن های محرمانه خبرگزاری فارس، روز پنج شنبه بازداشت شده است.”

لازم به ذکر است، عباس توانگر، از مدیران ارشد خبرگزاری فارس و برادر مجتبی توانگر (نماینده مجلس) است.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ سحرگاه شنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، نسیم مردوخی، دانش آموخته رشته صنایع دستی از دانشکده هنر دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از تاریخ بازداشت نسیم مردوخی، پس از تفهیم اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (تبلیغ علیه نظام) در انتظار تشکیل جلسه دادرسی خود توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم‌ در خبری اعلام کرد؛ عصر شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، دلیر نصراللهی، ساکن سهر سنندج مرکز استان کردستان، فعال کارگری و اعضای گروه کوهنوردی چهل‌ چشمه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت دلیر نصراللهی در پی یورش نیروهای امنیتی به محل کار وی در محله غفور در شهر سنندج صورت گرفته‌ است.

این فعال کارگری، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل و از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.

کردپا هم با انتشار اخباری کوتاه اعلام کرد؛ روز چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، عثمان باغبانی، اهل نمشیر از توابع شهرستان بانه در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده و مکان نگهداری عثمان باغبانی و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز شنبه ۱۲ آذرماه۱۴۰۱، حشمت مفاخری، ساکن روستای سعید آباد از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان، پس از یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی بازداشت شد.

براساس این گزارش، حشمت مفاخری، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج مرکز استان کردستان منتقل شده است.

همچنین، در ساعات پایانی چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، علی اتابکی، اهل استان کرمانشاه، ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از علت دقیق بازداشت علی اتابکی، فعال هنری اطلاعی در دسترس نیست اما وی چندی پیش ویدیو کلیپی را به نام (غریب ماوم لە تارانی) به زبان کُردی اجرا و آن را به مهسا امینی و جانباختگان اعتراضات سراسری تقدیم کرده بود.

در ادامه نیز، طی روزهای اخیر، شوانه علیزاده، ساکن شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین، روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، شیما ابن عباسی و ژاله ابن‌عباسی، فرزندان: حمزه، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده، مصادیق حقوقی اتهامات و مکان نگهداری این دو خواهر اهل اشنویه اطلاعی در دست نیست.‌

در خبری دیگر، طی هفته های اخیر، عیسی ابراهیم‌زاده، متولد: ۱۳۵۹، فرزند: عبدالرحمن، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

علیرغم گذشت ۲ هفته از تاریخ بازداشت عیسی ابراهیم زاده اما از مکان نگهداری و روند حقوقی پرونده وی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، طی روزهای اخیر، محسن فرمانی، ساکن شهرستان دهگلان از توابع استان کردستان پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از وضعیت و روند حقوقی پرونده محسن فرمانی اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز سه‌شنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۱، رسول دنیا، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان و مربی موی تای کیک بوکسینگ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر از نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات رسول دنیا و مکان نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز اعلام کرد؛ امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، آلما عبدالله زاده، دانشجوی رشته تربیت‌بدنی در دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز، علیرغم گذشت ۳۶روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان‌قرچک ورامین بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم سده به آلما عبدالله زاده اطلاعی به دست نیامده است.

لازم به ذکر است، آلما عبدالله زاده، در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و سپس بازپرسی در نهایت به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد، امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان و کارشناس ارشد رشته‌ مددکاری اجتماعی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‏ دانشگاه تهران به همراه همسرش کامیار فکور بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند.

تا این لحظه علیرغم گذشت ۴ هفته از تاریخ بازداشت اما به وضعیت حقوقی پرونده سروناز احمدی رسیدگی نشده و این فعال مدنی و همسر وی بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند.

لازم به ذکر است، سروناز احمدی و کامیار فکور، در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱، پس از یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی این‌ زوج در استان تهران بازداشت شدند.

همچنین، امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، مریم عظیمی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی کودک و نوجوان در دانشگاه تهران، علیرغم گذشت ۶۱ روز از تاریخ بازداشت در پی عدم رسیدگی به وضعیت حقوقی پرونده اش بطور بلاتکلیف در زندتن قرچک ورامین بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به مریم عظیمی اطلاعی در دست نیست.

مریم عظیمی، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، مقابل درب ورودی جلوی خوابگاه دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجویی و بازپرسی ابتدا به زندان اوین منتقل شد اما در پی آتش سوزی در آن زندان به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

در ادامه نیز، امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، صبا عبداللهی، دانش آموخته‌ رشته فلسفه غرب از دانشگاه تهران، فعال حقوق زنان، فعال رسانه‌ای، منتقد فیلم و سردبیر نشریه‌ی بیداد، علیرغم گذشت ۱۹ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، پس از گذشت ۱۹ روز از تاریخ بازداشت صبا عبداللهی، اما وی از حقوق اولیه یک متهم برای ملاقات، تماس تلفنی با خانواده، دسترسی به مشاوره حقوقی و وکیل محروم و در سلول انفرادی بسر می برد.

لازم به اشاره است، صبا عبداللهی، در ساعات پایانی ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در محل سکونت خود در تهران بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی اش به مکان نامعلومی منتقل شد.

در خبری دیگر، امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، عادل جلال احمدی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر در دانشگاه فردوسی‌ شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان وکیل آباد شهر مشهد بسر می برد.

بلاتکلیفی عادل جلال احمدی در حالی ادامه پیدا کرده که وی از بیماری زمینه‌ای در رنج است و با توجه به وضعیت نامطلوب بازداشتگاهها و زندان‌ها با کاهش وزن شدید مواجه شده است.

لازم به ذکر است، عادل جلال احمدی، در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱، پس از یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی بازداشت شد.

کردپا هم در خبری کوتاه اعلام کرد؛ امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، عباس هاشم‌پور، متولد: ۱۳۳۶، فرزند: کریم، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، علیرغم گذشت ۷۸ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد.

لازم به ذکر است، عباس هاشم پور، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات مردمی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه بازداشت و پس از انتقال به بازداستگاه مرکزی یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی پس از اتمام بازجوئی ها سپس به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

همچنین، امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱، شاهین رسولی، متولد: ۱۳۷۸، فرزند: جمال، علیرغم گذشت ۲ ماه و ۱۹ روز از تاریخ بازداشت در وضعیت بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق دقیق اتهام یا اتهامات تفهیم شده به شاهین رسولی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است؛ شاهین رسولی، اوایل مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه مرکزی یکی از ارگانهای امنیتی در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام سپس به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و از آن زمان بطور بلاتکلیف بسر می برد.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، مائده قره گؤز و محمد جاویدی، دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرارهای وثیقه بطور جداگانه از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

براساس این گزارش، مائده قره گؤز با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و آزادی محمد جاویدی هم‌ پس از تودیع وثیقه ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به مائده قره گوزلو و محمد جاویدی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، محمد جاویدی، در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

مائده قره گؤز نیز، در تاریخ ۶ مهرماه ۱۴۰۱، به اتهام انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود بازداشت شده بود.

روزنامه شرق هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، میلاد فدایی اصلی، روزنامه نگار و فعال رسانه ای، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

علیرغم آزادی میلاد فدایی اصل، با تودیع وثیقه اما در این خبر به مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اشاره ای نشده است.

لازم به اشاره است، میلاد فدایی اصل، در تاریخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۱، به همراه همسر خود صبا شعر دوست،  توسط نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت شده بودند.

علیرغم آزادی میلاد فدایی اصل، اما از وضعیت و روند حقوقی پرونده صبا شعردوست پس از گذشت ۵۵ روز از تاریخ بازداشت وی اطلاعی در دست نیست و وی بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

کردپا نیز در خبری دیگر اعلام کرد؛ روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، قهرمان کریمی، اهل شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه و وکیل دادگستری، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان دیزل آباد استان کرمانشاه آزاد شد.

علیرغم آزادی قهرمان کریمی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این وکیل دادگستری اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، قهرمان کریمی، اویل آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان پاوه بازداشت شده بود.

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ١٢ آذر ماه ۱۴۰۱، عبدالرئوف ریگی، علی اکبر ریگی، عمر ریگی و عبدالناصر گرگیج، چهار تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

علیرغم‌ آزادی این ۴ نفر با تودیع وثیقه اما در این گزارش به مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به هر یک از آنها اشاره ای نشده است.

لازم به اشاره است، عبدالرئوف ریگی، علی اکبر ریگی، عمر ریگی، در تاریخ ١۴ مهر ماه و عبدالناصر گرگیج هم در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در شهر زاهدان بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان منتقل شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل