اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۳ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از سرنوشت یازده معترض و آزادی پنج تن با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در شهرستان‌های قروه، دره شهر، اشنویه، سقز، شیراز، پاوه، سنندج و تهران، دستکم ۲۳ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. همچنین، یازده شهروند تحت بازداشت در شاهرود، تهران، زاهدان، اشنویه، قزوین، بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برد. از سوی دیگر، پنج تن از شهروندان بازداشت شده در شهرهای اشنویه، اراک، فومن و خوی، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، ایوب آغلیانی، مهران تافت، فریاد عمه شور، شاهین رسولی، فرهاد طه زاده، فرزاد طه زاده، کاوه مولودی، عبدالله پناک، میلاد عبدالمالکی، کاوه عبدالمالکی، امیرحسین مختاری، محمدمهدی بصرت نژاد، مبین کریمی، فرشید بابامرادی، بارزان بابامیری، شید سجاد هاشمی نژاد، هیرش امینی، جواد اسماعیلی، آرمان بهبهانی و چهار شهروند با هویت نامشخص، توسط نیروهای امنیتی در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، فارس، کرمانشاه و تهران، بازداشت شدند. همچنین، فریبا مصطفوی، محمد بهداد (شکرخدا)، آزاده کرمی، امیرحسین‌ عسکری، رایحه حسینی، آراد رستم زاد، ابراهیم نارویی، محمد حیدری، همایون سلیمانی، حجت حیدری و عباس هاشم پور، شهروندان بازداشت در استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران، بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برند. از سوی دیگر، هیمن کاکه ممی، بیژن آزاد، فدا آزاد، همایون پناهی و جواد احمدی یئکانلی، شهروندان بازداشت شده در استانهای گیلان، آذربایجان غربی و مرکزی، پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، امروز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، حجت حیدری و محمد حیدری، برادران جواد حیدری از جان باختگان اعتراضات سراسری، علیرغم تفهیم اتهام و اتمام مراحل بازجویی و بازپرسی  در زندان چوبیندر استان قزوین بطور بلاتکلیف بسر می برند.

اتهامات تفهیم شده به محمد و حجت حیدری(فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (توهین به رهبری)(تحریک کردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) عنوان شده است.

به نقل از یک منبع:” از وقتی محمد و حجت حیدری بازداشت شدند منزل آنها طی ۳ مرحله توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته و از سوی دیگر محمد حیدری هم در اعتراض به این رویه و تداوم‌ بازداشت، محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، منع دسترسی به وکیل و بلاتکلیفی شان از روز چهارشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۱، اعتصاب غذا کرده. خانواده این افرهد پس از جان باختن فرزندشان به شدت مورد تهدید و فشارهای امنیتی قرار دارند.”

این منبع مطلع خاطرنشان کرد:”محمد حیدری در حالی که از بیماری ناراحتی معده در رنج است پس از اعتصاب غذا مشکلات معده و گوارش وی اوت کرده و در پی وخامت حال به بهداری زندان منتقل شده است.”

لازم به اشاره است، حجت حیدری، در تاریخ ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان چوبیندر بطور بلاتکلیف بسر می برد.

محمد حیدری، در تاریخ ۲۵ آبان۱۴۰۱، در حالی که جهت پیگیری پرونده خواهرش به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین مراجعه کرده بود در پی درگیری لفظی با مسئولان قضایی بازداشت شد.

در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، جواد حیدری، برادر این شهروندان هم در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در استان قزوین بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

در خبری دیگر؛ امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، فریبا مصطفوی، استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا تهران و مربی بین المللی تای چی علیرغم گذشت بیش از یک ماه از تاریخ بازداشت، بطور محبوس و از حقوق اولیه یک متهم برای تسریع روند رسیدگی به پرونده قضایی خود محروم است.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”پس از گذشت بیش از ۱ ماه از تاریخ بازداشت خانم مصطفوی، اما وی بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد و از حقوق اولیه یک متهم‌ محروم است.”

تا لحظه تنظیم این خبر، مصادیق حقوقی اتهامات، علت بازداشت و اتهامات مطروحه بر علیه فریبا مصطفوی اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری ایرنا، با انتشار خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، چهار تن از شهروندان ساکن استان کردستان، مرتبط با اعتراضات سراسری و تحت عنوان اتهامی  (قتل یک مامور نیروی انتظامی در جریان اعتراضات) توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، بازداشت این ۴ نفر به اتهام (قتل حسین یوسفی – سرهنگ نیروی انتظامی در استان کردستان) توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بیت المقدس کردستان صورت گرفته است.

همچنین، در این گزارش به هویت بازداشت شدگان اشاره نشده است.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

کولبر نیوز در خبری اعلام کرد؛ امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، عباس هاشم پور، اهل اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی، علیرغم گذشت ۶۵ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، بلاتکلیفی عباس هاشم پور در حالی ادامه دار شده که علیرغم گذشت ۶۵ روز از زمان بازداشت از نکان نگهداری، نام ارگان بازداست کننده و مصادیق حقوقی اتهامات وی نیز اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است، عباس هاشم پور، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری اعتراضات مردمی، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه بازداشت شد.

شورای صنفی دانشگاههای کشور اعلام کرد؛ امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، آراد رستم‌زاد، دانشجوی رشته مکانیک در دانشگاه خواجه‌ نصیرالدیت طوسی تهران، ورودی سال ۱۳۹۹، علیرغم گذشت ۲ ماه و ۵ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان اوین بسر می برد و به وضعیت وی رسیدگی نشده است.

بلاتکلیفی آراد رستم زاد، در حالی ادامه دار شده که با تبدیل قرار قضایی پرونده وی از بازداشت به وثیقه مخالفت شده است.

لازم به ذکر است، آراد رستم زاد، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و جهت بازجویی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین منتقل شد.

همچنین، روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، آرمان بهبهانی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته صنایع در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و جهت بازجوئی به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به آرمان بهبهانی اطلاعی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری افزود؛ امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، رایحه حسینی، فعال دانشجوی و از از دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران، علیرغم گذشت ۳۵ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد و به وضعیت وی رسیدگی نشده است.

براساس این گزارش، رایحه حسینی، دبیر مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا، از حقوق یک متهم برای تسریع روند بازجویی، بازپرسی و تعیین وضعیت محروم و بطور بلاتکلیف محبوس شده است.

لازم به ذکر است، این فعال دانشجویی، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

همچنین، روز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، آزاده کرمی، دانشجوی رشته هنر در دانشکده هنر دانشگاه تهران، اهل شهرستان، سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

علیرغم گذشت ۳۴ روز از تاریخ بازداشت آزاده کرمی اما به وضعیت وی رسیدگی صورت نگرفته و وی بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

لازم به اشاره است، آزاده کرمی از پیروان آئین یارسان است.

در ادامه نیز، امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرحسین عسکری، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته کامپیوتر در دانشگاه پلی تکنیک تهران، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

تداوم‌بازداشت امیرحسین عسکری در حالی ادامه دار شده که وعده های پیگیری از سوی مسئولان دانشگاه پلی تکنیک برای آزادی وی بی نتیجه بوده است.

لازم به اشاره است، امیرحسین عسکری، در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

از سوی دیگر، امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد بهداد (شکرخدا)، دانشجوی روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران و فعال دانشجویی، علیرغم گذشت ۲۸ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، محمد بهداد شکرخدا، در حال حاضر در بند ۳۵۰ پیشین – بند کارگری زندان اوین محبوس و شده است.

لازم به اشاره، محمد بهداد شکرخدا، دانشجوی روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و ادوار شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به این فعال دانشجویی اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، امیرحسین مختاری و محمدمهدی بصیرت نژاد، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

علیرغم گذشت ۱۸ روز از تاریخ بازداشت محمدمهدی بصرت نژاد و امیرحسین مختاری اما هر دو نفر آنها بطور بلاتکلیف محبوس و از حقوق اولیه یک متهم برای تسریع روند بررسی پرونده اش محروم هستند.

همچنین، امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، همایون سلیمانی، دانشجوی سال سوم در رشته‌ مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت و فعال دانشجویی این دانشگاه، پس از گذشت ۲۸ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

لازم به اشاره است، همایون سلیمانی، در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی بازداشت شد.

ماموران امنیتی پس از بازداشت همایون سلیمانی این فعال دانشجویی را به مکان نامعلومی منتقل کرده و تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱، سید سجاد هاشمی نژاد، معلم ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر بطور بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد.

براساس این گزارش، بازداشت سجاد هاشمی نژاد، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی صورت گرفته است.

تا این لحظه برای تعیین وضعیت پرونده سید سجاد هاشمی نژاد اقدامی صورت نگرفته وی وی بطور بلاتکلیف در زندان عادل محبوس شده و از حقوق اولیه یک متهم برای رعایت حق دادرسی عادلانه منطبق با ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری محروم است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز اعلام کرد؛ روز یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۱، جواد اسماعیلی، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهر به محل کسب وی بازداشت شد.

براساس این گزارش، ماموران اداره اطلاعات سنندج با یورش به مغازه نانوایی جواد اسماعیلی، وی را در محل کارش بازداشت کردند.‌

تا لحظه تنظیم این خبر، از مصادیق حقوقی اتهامات و روند حقوقی پرونده جواد اسماعیلی اطلاعی در دسترس نیست.

کمپین فعالین بلوچ نیز اعلام کرد؛ اوایل مهر ماه ۱۴۰۱، ابراهیم نارویی، متولد: ۱۳۷۶، فرزند: گل خان، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاصر بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت نزدیک به ۲ ماه از تاریخ بازداشت ابراهیم‌ نارویی جلسه محاکمه وی برگزار نشده اما اتهامات وی (تخریب اموال عمومی از طریق آتش زدن بانک صادرات در منطقه رجایی شهر زاهدان) عنوان شده است.

وبسایت کردپا هم با انتشار اخباری اعلام کرد؛ طی روزهای گذشته، مبین کریمی – اهل شهرستان قروه، کاوه عبدالمالکی، میلاد عبدالملکی، اهل روستای قلعه از توابع شهرستان قروه در استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به مبین کریمی، کاوه و میلاد عبدالمالکی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، فرشید بابامرادی، متولد: ۱۳۷۴، فرزند: شمشیر، اهل روستای سر پل از توابع شهرستان  درەشهر در استان ایلام، توسط’نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان ماه پارە در این شهرستان منتقل شد.

تا این لحظه از نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به فرشید بابامرادی اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، بارزان بابامیری، فرزند: حسین، ساکن شهرستان سقز از توابع استان کردستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

از مکان‌ نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و روند پرونده بارزان بابامیری تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، هیرش امینی، فرزند: سیوان، ساکن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از مکان نگهداری و نام ارگان بازداشت کننده هیرش امینی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، اوایل مهر ماه ۱۴۰۱، مهران تافت – متولد: ۱۳۸۱ – فرزند: حسن، فریاد عمه شور – متولد: ۱۳۷۸ – فرزند: ابوبکر، شاهین رسولی – متولد؛ ۱۳۷۷، فرهاد طه زاده – متولد: ۱۳۷۳ و فرزاد طه زاده – متولد؛ ۱۳۷۶، فرزندان: محمدامین، شهروندان ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق دقیق اتهامات این افراد اطلاعی در دسترس نیست فقط از میان افراد شاهین رسولی، در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد.

در خبری دیگر، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، عبدالله پناک – متولد: ۱۳۷۴،  ایوب آغلیانی – متولد: ۱۳۷۹ – فرزند: جهانگیر، ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق دقیق اتهامات تفهیم شده به ایوب آغلیانی و عبدالله پناک اطلاعی در دست و این شهروندان بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد.

در ادامه‌ نیز، روز سه‌شنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۱، کاوه مولودی، اهل روستای خراپه از توابع شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، پس از یورش نیروهای امنیتی به منزل وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا این لحظه از وضعیت و مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم سده به کاوه مولودی اطلاعی در دسترس نیست.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۱، جواد احمدی یئکانلی، فعال مدنی، محبوس و بلاتکلیف در زندان شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در دومین پرونده قضایی خود با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

یک منبع نزدیک به جواد احمدی یئکانلی به حقوق بشر در ایران گفت:”اتهام تفهیم شده به این فعال مدنی در مرحله بازپرسی (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) و (اخلال در نظم عمومی) عنوان شده است.”

لازم به ذکر است، جواد احمدی یئکانلی، در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، در شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی، در جریان برگزاری اعتراضات مردمی در این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

این فعال ملی مدنی ساکن شهرستان خوی، پیش از این هم در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در شهرستان خوی در ارتباط با اعتراضات مردمی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در این شهرستان و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

همچنین، روز جمعه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱، همایون پناهی، شاعر و پژوهشگر فلسفه، اهل اراک مرکز استان مرکزی، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

علیرغم‌ آزادی همایون پناهی با تودیع وثیقه از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، این پژوهشگر علم فلسفه، حدود دو ۱۴ روز قبل، توسط نیروهای امنیتی در سهرستان شازند از توابع شهر اراک مرکز استان مرکزی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

همایون پناهی، پیش از این‌ هم به سبب فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت کیفری دارد.

در خبری دیگر، طی روزهای اخیر، بیژن آزاد و فدا آزاد، اهل شهرستان فومن از توابع استان گیلان پس از اتمام بازحویی ها و تفهیم اتهام از زندان ضیابُر شهر رشت آزاد شدند.

براساس این گزارش، آزادی این شهروندان با تودیع وثیقه ای به مبلغ  ۱ میلیارد تومان، تا اتمام مراحل دادرسی و تام زمان ابلاغ حکم قطعی صورت گرفت.

لازم به ذکر است، بیژن آزاد و فدا آزاد، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری در شهرستان فومن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

کردپا هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر؛ هیمن کاکه‌ممی، متولد: ۱۳۸۰، فرزند: رحمان، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیفه ای به مبلغ ٢٠٠ میلیون تومانی از زندان اشنویه آزاد شد.

علیرغم آزادی هیمن کاکه ممی با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است، هیمن کاکه ممی، حدود ۱۶ روز قبل، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل