اعتراض‌های سراسری؛ جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهام‌های پنج شهروند در دادسرای عمومی و انقلاب کرج برگزار شد

اعتراض‌های سراسری

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهام‌های بازداشت شدگان اعتراضات کمالشهر کرج برگزار شد. این افراد پیش‌تربه افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مأموران انتظامی و بسیج، و اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، تفهیم اتهام شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱، حسین محمدی  فرزند مهدی، جواد زرگران – فرزند محمدرضا، بهزاد علی کناری  فرزند عبدالرضا، محمدامین اخلاقی فرزند عبدالله، رضا آریا فرزند یحیی، پنج تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در کمالشهر کرج در سومین جلسه دادرسی خود توسط شعبه اول دادگاه کرج به ریاست موسی آصف الحسینی ، محاکمه شدند. بنا بر اعلام موسی آصف الحسینی، آخرین جلسه محاکمه متهمان این پرونده برگزار شد.

براساس کیفرخواست صادره توسط دادستان عمومی و انقلاب استان البرز که در این جلسه دادرسی توسط نماینده دادستان خوانده شد:”رضا آریا – فرزند یحیی – به‌ اتهام (افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور)، (حمله به مأموران انتظامی و بسیج)، و (اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور)است.

همچنین، وکیل مدافع رضا آریا در این جلسه دادرسی به قاضی دادگاه گفت:”موکل بنده به‌قصد قبلی در محل حضور نداشت، همان‌طور که در فیلم‌ها مشاهده شد، دیدیم که موکل من وارد محیط شد و با شرایط موجود کنجکاو می‌شود که چه‌اتفاقی رخ داده است.”

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی آصف‌الحسینی از محمدامین اخلاقی، متهم این پرونده خواست در جایگاه حاضر شود.

براساس کیفرخواست صادره، محمدامین اخلاقی – فرزند: عبدالله،  به (افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور) و (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) متهم است.

متهم محمدامین اخلاقی در دفاعیات خود گفت:”اتهامات وارده نسبت به خود را قبول ندارم. من فقط در روز ۱۲ آبان شعار دادم.”

محمدامین اخلاقی گفت: “من از روی دلسوزی برای اینکه بدن شهید وسط اتوبان نباشد و یک زمانی ماشین از روی آن عبور نکند، اقدام به کشیدن بدن وی کردم.”

سپس وکیل مدافع محمدامین اخلاقی با حضور در جایگاه به دفاع از موکل خود پرداخت.

وی گفت: “در فیلم مربوط به موکل بنده، موضوعی که نشان داده شود در دست وی آلات و ادوات ممنوعه باشد، مشاهده نشده است.”

در ادامه این جلسه دادگاه، محمدامین اخلاقی با حضور در جایگاه نسبت به بیان آخرین دفاعیات خود اقدام کرد.

متهم محمدامین اخلاقی گفت:”من اتوبان را نبستم، اغتشاش نکردم، در آن محل همه جور آدمی بودند. من کاری نکردم.”

در ادامه جلسه بهزاد علی کناری – فرزند: عبدالرضا، با دستور قاضی، برای دفاع از خود در جایگاه حضور یافت.

نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست بهزاد علی کناری گفت: “متهم بهزاد علی کناری – فرزند عبدالرضا به‌اتهام (افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور) و (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی)، بازداشت شد.”

وی اضافه کرد:”در اتوبان و زمانی که داخل خودرو بودم دیدیم یک نفر مانند یک سرباز در حال دویدن است. از ماشین پیاده شدم و دویدم به افرادی که روح اله عجمیان را دنبال می‌کردند، گفتم (بابا، سربازه، نزنیدش).”

متهم ادامه داد: دیدم با سنگ شهید را می‌زنند و سرم را چرخاندم‌ تا صحنه را نبینم، یک آن شنیدم که یک نفر گفت (زدمش)، (کشتمش) دیدم که یک نفر بدن روح الله عجمیان را روی زمین می‌کشد، در آنجا نماندم و رفتم به‌سمت خانه.

قاضی آصف‌الحسینی گفت:”در فضای مجازی مطالبی منتشر و کسی را برای حضور در (اغتشاشات) ترغیب کردید، جزییات این مطالبی را که در فضای مجازی منتشر کردید بیان کنید.”

متهم بهزاد علی کناری گفت:”من فقط کتک خوردن افراد را در فضای مجازی منتشر کردم.”

در ادامه جلسه وکیل مدافع بهزاد علی کناری با حضور در جایگاه به دفاع از موکل خود پرداخت.

وی افزود: تقاضا دارم به ماده ۲۸۶ قانون آئین دادرسی کیفری دقت کنید.

در این ماده قانونی آمده است: “هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد”.

وکیل مدافع متهم بهزاد علی کناری ادامه داد:”اعتقاد بنده این نیست که افساد فی الارض معنای پیچیده‌ای داشته باشد، اما باید یکی از مصادیق جرم علیه متهم محرز شود.”

وی اضافه کرد:”موکل بنده یک بار ایستاد و سنگی جمع کرده است، سپس دوست وی که همکارش در شرکت بوده به وی تلفنی اعلام کرده که راهی برای خروج از این ترافیک پیدا کرده است.”

وی ادامه داد:”موکل بنده اعلام کرده است که استوری‌هایش را بررسی کنید، یک مورد استوری علیه کشور با مضمون فراخوان منتشر نکرده است، قطعاً تفکرش خلاف قانون بوده و فعالیت تبلیغی کرده اما با هیچ فردی تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی نکرده است.”

وکیل مدافع متهم بهزاد علی کناری گفت:”اعتقاد بنده این است براساس ماده ۲۸۶ افساد فی الارض برای موکل بنده وجود ندارد، تقاضا دارم با رأفت اسلامی با وی برخورد شود.”

در ادامه، بهزاد علی کناری، با حضور مجدد در جایگاه به‌عنوان آخرین دفاع مطالب خود را بیان کرد.

وی افزود: من سال ۱۳۹۹ به‌اتفاق خانواده از اهواز به کرج آمدیم و زندگی کردیم، من تا حالا به بهشت سکینه نرفتم، من کاری در این محل نکردم و فقط از محل رد شدم.

در ادامه جلسه دادگاه، جواد زرگران، فرزند: محمدرضا، در جایگاه حاضر شد.

به ادعای نماینده دادستان، جواد زرگران – فرزند: محمدرضا، به (افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور) و (اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی) متهم است.

متهم جواد زرگران گفت:”بخشی از اتهامات وارده نسبت به خود را قبول ندارم، من در محل حضور داشتم اما علیه شهید عجمیان اقدامی انجام ندادم.”

وی افزود:”بعد از وقایع به داخل خودروی خودم رفتم، نیم ساعتی در ماشین خودم نشستم، به قصد خروج از بهشت سکینه به سمت اتوبان رفتم و دیدم که عده‌ای تجمع کردند و اتوبان بسته است.”

متهم جواد زرگران ادامه داد:”از ماشین پیاده شدم و خودم را به آن سمت اتوبان رساندم، با حضور در محل کمی شعار دادم.”

وی افزود:”دیدم که روح الله عجمیان در حال دویدن است و یک نفر به وی زیر پا زد و همان لحظه به زمین خورد.”

متهم جواد زرگران گفت:”در آن زمان به سمت ماشینم آمدم و سوار شدم و به سمت خانه حرکت کردم و به کمال آباد رفتم.”

در ادامه این جلسه دادگاه، متهم حسین محمدی، توسط ریاست جلسه دادگاه برای بیان دفاعیات خود به جایگاه فراخوانده شد.

نماینده دادستان گفت: “متهم حسین محمدی – فرزند: مهدی به اتهام (افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور)، (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی) بازداشت شده است.

قاضی آصف الحسینی از حسین محمدی پرسید:”زنجیره انسانی برای بستن اتوبان را چگونه تشکیل دادید؟”

متهم حسین محمدی گفت:”من اتوبان را نبستم. زمانی که می‌خواستیم از محل دور شویم به برادر نامزدم زنگ زدم تا ما را با خود ببرد. حتی ماشین پدرم را که با آن به محل رفته بودیم را همان جا گذاشتیم.”

متهم حسین محمدی گفت:”من هیچ فیلم و عکسی از آن مکان نگرفتم و هیچ استوری در این رابطه منتشر نکردم. بدون هیچ قصد و نیتی در محل حاضر شدم.”

در پایان موسی آصف الحسینی با اعلام ختم این جلسه از دادگاه، گفت:”هیئت قضایی بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت ختم جلسات این دادگاه، نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.”

قاضی این پرونده در پایان افزود:”در صورت صدور احکام متهمان، احکام صادره را به اطلاع خواهیم رساند.”

این پرونده از مجموع ۱۵ متهم دارای ۳ متهم  با سنین زیر ۱۷ سال است که پرونده آنها در شعبه دادگاه رسیدگی به جرائم کودکان و نوجوانان رسیدگی می شود.

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، حمید قره حسنلو، فرزانه قره حسنلو و علی معظمی گودرزی، سه تن دیگر  از ۱۵ متهم این پرونده، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج مرکز استان البرز به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی و مستشاران دادگاه از بابت اتهامات(افساد فی الارض) و (مشارکت در قتل روح الله عجمیان)، محاکمه شدند.

همچنین، در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۴۰۱، اولین جلسه دادرسی به این پرونده برگزار و بخشی از دفاعیات متهمان ردیف اول و دوم توسط قاضی موسی آصف الحسینی اخذ شد.

بر همین اساس، حمید قره حسنلو – متولد: ۱۳۴۸ – رادیو لوژیست و همسر وی فرزانه قره حسنلو – متولد: ۱۳۵۵ و کارشناس علوم‌ آزمایشگاهی، ساکن شهر کرج مرکز استان البرز در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت آنها پس از تفتیش منزل و توقیف برخی وسائل شخصی بازداشت و در مراحل بازپرسی با اتهام (افساد فی الارض) مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

از سوی دیگر، در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، کیفرخواست جملگی ۱۵ متهم این پرونده پس از اتمام مراحل بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در استان البرز، توسط شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر تنظیم شد.

به ادعای رئیس کل دادگستری استان البرز:”متهمان این پرونده در جریان اعتراضاتی که‌ در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱ در کمالشهر کرج برگزار و منجر به کشته شدن روح الله عجمیان، از اعضای بسیج شده نقش داشتند.”/ به نقل از میزان،

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل