اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف/ بی‌خبری از سرنوشت سه شهروند بازداشتی، آزادی ۳ تن با تودیع قرار وثیقه

اعتراض‌های سراسری

نیروهای امنیتی در تهران، بوشهر، گلپایگان، ایذه، گیلان، تبریز، تربت جام، سنندج، دستکم ۱۸ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی کردند. همچنین، سه شهروند بازداشت شده در تهران، سنندج و زاهدان بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند. از سوی دیگر، سه تن از شهروندان بازداشت شده در خرم آباد، تبریز و تهران، پس از اتمام بازجویی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای اخیر، ابتسام خبازیان، امیررضا محمدی دهکردی، سمیه دوستی، صادق زنده بودی، محمدحسین دشتی، الهه میرمهدی، ایمان دشتی، اشکان رشیدی، عمار یاری، الهه جباری، امیرمسعود جوزدانی، امیر عزیزی، محمد لاسجردی، علیرضا میرعلی، محمد امامی، محمدامین عرب سالاری، مریم صاحبدل، حسین خدایی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای تهران، بوشهر، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی و استان کردستان، بازداشت شدند. همچنین، عارف گرگیج، نیلوفر نجف پور و احسان بابامیر، شهروندان بازداشت شده در استان سیستان و بلوچستان، کردستان و تهران، علیرغم گذشت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند. از سوی دیگر، توماج موسی زاده، آرمیتا پاویر و یاشار پناهی، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، لرستان و آذربایجان شرقی، با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

براساس این گزارش، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، ابتسام خبازیان ۲۰ ساله، دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه شهرستان ایوانکی در رشته مهندسی پزشکی، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

بازداشت ابتسام خبازیان، در ارتباط با اعتراضات سراسری صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از روند حقوقی پرونده ابتسام خبازیان، اطلاعی در دسترس نیست.‌

همچنین، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱، صادق زنده بودی، متولد: ۱۳۸۴، دانش آموز سال سوم دبیرستان، ساکن استان بوشهر، برای دومین مرحله طی ماه‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به نقل از یک منبع نزدیک به صادق زنده بودی در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”صادق پس از بازداشت مجددا به بازداشتگاه اطلاعات سپاه استان بوشهر منتقل شده و پس از طی مراحل بازجوئی به بند کانون اصلاح تربیت در زندان مرکزی بوشهر بصورت بازداشت موقت منتقل شده و برای وی پرونده قضایی دیگری تشکیل شده اما در بلاتکلیفی بسر می برد.”

لازم به ذکر است، صادق زنده بودی، در تاریخ ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه بوشهر و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهامات (تبلیغ علیه نظام) و (توهین به رهبری) با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۴۰۱ آزاد شده بود.

در ادامه نیز، اواسط آبان ماه ۱۴۰۱، محمدحسین دشتی، متولد ۱۳۸۱، ساکن استان یزد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در در این‌باره گفت:”آقای دشتی از حدود یک ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شده و در یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر تحت فشار و ضرب و شتم ماموران قرار گرفته که برخی اتهامات را قبول کند.”

همچنین، ایمان دشتی و همسر وی الهه میرمهدی، ساکن شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گفته یک منبع مطلع:”الهه اهل گلپایگان است و در شاهین شهر اصفهان زندگی می کند. او تاتو آرتیست است و ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه ۱۱ آذر به بهانه آموزش تاتو در گلپایگان حدود ۳۰ مامور به منزل وی مراجعه کرده و او را بازداشت می‌کنند. ضرب و شتم نیروهای امنیتی در حین بازداشت باعث ضرب دیدگی شدید انگشت های دست مادرش شد.”

این منبع مطلع خاطرنشان کرد:”جمعه شب پدر، برادر و همسر خانم امیرمهدی که برای پیگیری وضعیت وی به کلانتری گلپایگان مراجعه کرده بودند بازداشت میشوند و کمی بعد پدر و برادرش را آزاد کردند اما ایمان دشتی، همسر الهه میرمهدی در بازداشت بسر می برد.”

در خبری دیگر، طی هفته های اخیر، اشکان رشیدی، ساکن‌ شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان علیرغم گذشت مدت نسبتا زیاد از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

براساس اعلام یک‌ منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”
پس از گذشت چند هفته از بازداشت او در ایذه تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیتش در دسترس نیست و خانواده اش نگران سلامت او هستند.”

در ادامه نیز، روز چهارشنبه ۱۶ آذر۱۴۰۱، حسین خدایی، ساکن سهر تبریز، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت شد.

براساس این گزارش؛ حسین خدایی، از جانبازان جنگی است که پیش از این هم‌ سابقه احضار و بازداشت از طرف ارگانهای امنیتی را دارد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و نام ارگان بازداشت کننده حسین خدایی اطلاعی در دسترس نیست.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران هم در خبری افزود؛ اوایل آذر ماه ۱۴۰۱، عمار یاری، فرهنگی شاغل در یکی از هنرستانهای فنی حرفه ای و ساکن شهرستان ماسال از توابع استان گیلان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

براساس این گزارش، بازداشت عمار یاری در پی یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت وی صورت گرفته و ماموران امنیتی این فرهنگی را به زندان ضیابر از توابع شهرستان صومعه سرا منتقل کردند.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، سمیه دوستی، دانشجوی رشته ریاضیات کاربردی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا این لحظه، از وضعیت و نام ارگان بازداشت‌ کننده‌ و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به سمیه دوستی اطلاع دقیقی در دست نیست.

در ادامه نیز، روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد لاسجردی، دانشجوی رشته برق و الکترونیک در دانشگاه علم‌ و‌ فرهنگ دانشگاه تهران، ورودی سال ۱۳۹۷، در محدوده میدان انقلاب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا این لحظه، از وضعیت و نام ارگان بازداشت کننده، مکان‌ نگهداری و مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به محمد لاسجردی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر؛ روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، علیرضا(سینا) میرعلی، دانشجوی سال دوم رشته صنایع در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، در مقابل خوابگاه دانش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، بازداشت علیرضا(سینا) میرعلی، زمانی رخ داد که نگهبان خوابگاه وی را از خوابگاه دانشجویی بیرون کرد و سپس این دانشجوی معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

تا این لحظه از وضعیت، نام‌ ارگان‌ بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به علیرضا(سینا) میرعلی، اطلاعی در دسترس نیست.

در ادامه نیز، روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، محمد امامی، یاکن شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه شهید بهشتی، ورودی سال ۱۳۹۸ و از اعضای شورای انجمن علمی بیوتکنولوژی در این دانشگاه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا این لحظه، از وضعیت و نام ارگان بازداشت‌ کننده‌ و روند حقوقی پرونده محمد امامی اطلاع دقیقی در دست نیست.

از سوی دیگر، روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، محمدامین عرب‌ سالاری، دانشجوی رشته بازیگری دانشگاه آزاد تهران مرکز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

از وضعیت فعلی و نام ارگان بازداشت‌ کننده‌ وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد در خبری اعلام کرد؛ روز شنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، امیررضا محمدی دهکردی، دانشجوی مقطع مهندسی متالوژی و مواد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، ورودی سال ۱۳۹۹، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی بازداشت شد.

علیرغم گذشت بیش از ۴۰ روز از تاریخ بازداشت امیررضا محمدی دهکردی اما وی بطور بلاتکلیف در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین محبوس شده و پیگیریهای خانواده و مسئولان دانشگاه هم‌ برای آزادی وی بی ثمر بوده است.

همچنین، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، الهه جباری، دانش آموخته رشته روان شناسی از دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از نام ارگان بازداشت کننده و روند حقوقی پرونده الهه جباری اطلاعی در دسترس نیست.

در خبری دیگر، روز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱، امیرمسعود جوزدانی، دانش آموخته رشته کامپیوتر از پردیس فارابی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان تهران‌ بزرگ بسر می برد.

تا لحظه تنظیم‌ این خبر، از مصادیق حقوقی اتهامات و نام ارگان بازداشت کننده امیرمسعود جوزدانی اطلاعی در دسترس نیست.‌

از سوی دیگر، امروز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱، امیر عزیزی، دانشجوی رشته معماری دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، نویسنده و شاعر، علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان اوین بسر می برد.‌

براساس این گزارش، علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت امیر عزیزی اما در پی ممانعت ضابط امنیتی و همراهی بازپرس دستور ممنوعیت ملاقات آمبر عزیزی تداوم‌ پیدا کرده و این در حالی است که حکم دادگاه بدوی او نیز صادر و به دستور قاضی وی می تواند با تودیع وثیقه آزاد شود آنا بازپرس دادسرای زندان اوین با این دستور قضایی مخالفت کرده است.

لازم به ذکر است، در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، جمعی از ماموران امنیتی به منزل عزیزی به قصد بازداشت وی مراجعه کردند اما با توجه به عدم حضور وی پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی وی را برای تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ پس از احضار به شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین‌ بازداشت کردند.

از سوی دیگر، امروز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱، احسان بابامیر، دانشجوی رشته هنر در دانشگاه تهران و از فعالان دانشجویی، علیرغم ۲۷ راز از تاریخ بازداشت در بلاتکلیفی بسر می برد.

بلاتکلیفی احسان‌بابامیری در حالی تداوم‌ پیدا کرده که قرار قضایی پرونده وی از بازداشت به وثیقه تبدیل

لازم به اشاره است، احسان بابامیری، در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

همچنین، امروز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱، نیلوفر نجف پور، متولد: خرم آباد مرکز استان لرستان، دانشجوی رشته محیط زیست در دانشگاه سنندج مرکز استان کردستان، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد.

براساس این گزارش، علاوه بر تداوم‌ بلاتکلیفی نیلوفر نجف پور، خانواده وی هم از سوی ارگانهای امنیتی تحت فشار قرار گرفتند.

لازم به اشاره است، نیلوفر نجف پور، طی هفته های اخیر، در مقابل خوابگاه دانشجویی فرشتگان، توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج مرکز استان کردستان بازداشت شد.

رسانک‌ هم در خبری اعلام کرد؛ امروز جمعه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۱، عارف گرگیج، متولد: ۱۳۷۲، فرزند نورالله و اهل منطقه شیرآباد زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، علیرغم گذشت ۷۰ روز از تاریخ بازداشت اما در وضعیت بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت بیش از ۲ ماه از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در بازداشتگاه بسر می برد و تداوم‌ بی خبری از وی باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است.‌

لازم به اشاره است، عارف گرگیج، در تاریخ ۸ مهر ماه ۱۴۰۱، در حالی بعنوان انتظامات مسجد مکی زاهدان به یکی از مجرحان اعتراضات این‌شهر کمک کرده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.‌

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ روز سه شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۱، مریم صاحبدل، ساکن شهرستان تربت جام، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به نقل از یک منبع مطلع:”مردم با اتهاماتی همچون لیدری در اعتراضات تربت جام و مشهد ، بستن خیابان احمد آباد ، آتش زدن سطل آشغال ، صدمه به اموال عمومی ، آموزش کوکتل مولوتف از طریق فضای مجازی ، انتشار فراخوان برای اعتراضات سراسری و دیوارنویسی مواجه است در حالی که بیگناه هست و هیچکدام از این کارهارو نکرده.”

وی افزود:”مریم بار اول در روزهای ابتدایی اعتراضات بازداشت شده بود و ماموران اطلاعات سپاه با تهدید و ارعاب و گرفتن تعهد او را آزاد کرده بودن که دوباره بازداشت و الان در زندان تربت جام محبوس است.”

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، توماج موسی زاده، اهل خرم آباد مرکز استان لرستان، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

علیرغم آزادی توماج موسی زاده با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوقی اتهامات و روند رسیدگی به پرونده وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به اشاره است، توماج موسی زاده، در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱، پس از حضور در مراسم چهلم نیکا شاکرمی، از جان باختگان اعتراضات سراسری به همراه خواهر خود شیوا موسی زاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

شیوا موسی زاده، در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، پس از تودیع وثیقه از زندان مرکزی خرم‌آباد آزاد شد.‌

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز اعلام کرد؛ روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، یاشار پناهی، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مدیریت در دانشگاه شهید بهشتی تهران، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به یاشار پناهی در مرحله بازپرسی اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به اشاره است؛ یاشار پناهی، در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور هم‌ اعلام کرد، روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱، آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست سلولی در دانشگاه شهید مدنی تبریز، پس از اتمام مراحل بازجویی و بلاتکلیفی با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان، از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

براساس این خبر، آزادی آرمیتا پاویر پس از تحمل بلاتکلیفی و با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان تا اتمام مراحل دادرسی صورت گرفته و با توجه به اینکه تا لحظه آزادی در اعتصاب غذا بسر برده بود از وضعیت وخیم‌ جسمانی بسر می برد.

لازم به ذکر است، آرمیتا پاویر، در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۴۰۱، در مقابل درب ورودی دانشگاه شهید مدنی شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید