بی خبری از وضعیت آرش زاد پس از بازداشت

«آرش زاد»، موسس و سردبیر وبلاگینا در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به مکانی نامشخص منتقل شده است. یکی از دوستان نزدیک وی احتمال داده که او از سوی سپاه بازداشت شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” در گزارشی از بازداشت «آرش زاد»، موسس و سردبیر وبلاگینا خبر داده و نوشته که او روز دهم مرداد ماه ۱۳۹۴ به محض ورود به ایران و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. اما یکی از دوستان «آرش زاد« به «دویچه وله» گفته، او در حالی بازداشت شد که در آخرین سفرش بعد بیش از دو هفته اقامت در تهران قصد داشت از کشور خارج شود و به خانه و زندگی‌اش در استانبول برگردد، اما در فرودگاه توسط نیروهایی که احتمال داده می‌شود از اطلاعات سپاه بودند، بازداشت شد.
‌«آرش زاد»، کارآفرین و وبلاگ‌نویس حوزه تکنولوژی است که در ترکیه اقامت داشت. او حدود ۸ سال است که در زمینه فناوری اطلاعات فعال بوده و مجموعه‌های چون “زیگزاگ‌لب” و سرویس‌های “باایمیل” و “کفشدوزک” را پشتیبانی می‌کند.
«نریمان غریب» از دوستان «آرش زاد» با تائید خبر دستگیری این فعال اینترنتی به «کمپین بین‌المللی حقوق بشر» گفته که از دستگیری آرش خبر نداشته‌اند تا اینکه از ایمیل شخصی‌ا‌ش برای او ایمیل‌های فیشینگ ارسال شده است.
«غریب» تصریح کرده پس از دریافت ایمیل‌ها و پیگیری موضوع متوجه دستگیری «آرش زاد» می‌شود.
در ماه‌های گذشته برخی فعالان حوزه تکنولوژی در توئیترهایشان از احتمال بازداشت «آرش زاد» خبر داده و از سرنوشت او ابراز نگرانی کرده بودند. با وجود اینکه حدود یک ماه از بازداشت او می‌گذرد اما تاکنون هیچ نهادی به‌طور رسمی بازداشت او را تائید نکرده و همچنین محل نگهداری او نامشخص است.
«آرش زاد» پیش از این با پروژه “کفشدوزک” که بر افزایش نقش زنان در حوزه‌های تکنولوژی تمرکز دارد، موفق به دریافت جایزه جوانان سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ شده بود. او از کارآفرینان حوزه تکنولوژی است و در سال‌های گذشته چند کارگاه‌های آموزشی در شهرهای مختلف با محوریت مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی برگزار کرده است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز هم در روزهای گذشته بازداشت «آرش زاد» را محکوم کرده و نوشته که با روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» همچنان کنترل بر اینترنت وجود دارد و فشارها بر کاربران اینتنرت و به ویژه وبلاگ‌نویسان افزایش یافته است.
بر اساس گزارش این سازمان از مرداد ماه ۱۳۹۲ حدود ۱۰۰ شهروندوب‌نگار بازداشت و بسیاری از آنان به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید