گزارش از آخرین وضعیت محمد نجفی، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر/ تداوم اعتصاب غذا و نگهداری او در انفرادی

محمد نجفی

محمد نجفی، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر علاوه بر اعتصاب غذا در سلول انفرادی به سر می برد. او پیش‌تر از بابت هفت پرونده قضایی در دادگاه اراک در مجموع به تحمل ۲۴ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه هشت اسفند ماه ۱۴۰۱، محمد نجفی، فرزند جعفر، متولد ۱۳۵۴، اهل شهرستان شازند، متاهل، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس سلول انفرادی زندان مرکزی اراک، از تاریخ ۱۷ بهمن ماه سال جاری در اعتصاب غذا به سر می برد. این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از بابت بیش از ۷ پرونده قضائی در مجموع به تحمل ۲۴ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد که بخشی از آن لازم به است.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”آقای نجفی از تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تشکیل پرونده جدید بر علیه او به خاطر انتشار فایل صوتی که در آن به مورد صرب و شتم و شکنجه قرار گرفتن بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری اشاره کرده بود و نکته دوم، تلاش در جهت پرونده سازی برای پسر و همسر آقای نجفی از سوی اداره اطلاعات اراک و نکته سوم هم منع اعزام وی به مرخصی استعلاجی برای معاینات بیماری عفونی که از آن در رنج است منجر شده این فعال حقوق بشر اعلام اعتصاب غذا کند.”

این‌منبع مطلع افزود:”مسئولان زندان، ضابط امنیتی پرونده آقای نجفی و مسئولان دادسرای اراک به جای توجه به خواسته او که اعزام به مرخصی درمانی، عدم تهدید همسر و فرزند او و غیرقانونی بودن تشکیل پرونده جدید، اما این فعال حقوق بشر را سلول انفرادی منتقل کردند و از حق درمان محروم شده و آنچه که ما متوجه شدیدم سلول‌های انفرادی زندان ارک بسیار کثیف و غیربهداشتی است و محمد نجفی از بیماری عفونی در رنج است و تداوم نگهداریش در آن مکان علیرغم اینکه در اعتصاب غذا هم بسر می برد منجر به افت سیستم دفاعی بدن او در مقابل آلودگی و در نتیجه به مخاطره افتادن جانش شده است.”

لازم به اشاره است، محمد نجفی، در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰، از بابت پرونده‌ای جدید پس از اعزام به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اراک منتقل و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام با صدور قرار کفالت به زندان بازگردانده شد.

این وکیل دادگستری، در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸، در بخش دوم پرونده قضایی خود توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک از بابت اتهام (نشر اکاذیب) به تحمل ۴ماه حبس تعزیری محکوم و در بخش اول از همین پرونده هم به اتهام (توهین به رهبری)، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اراک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

محمدنجفی، از بابت پرونده ای دیگر که مربوط به سخنرانی وی در مراسم سالگرد ستار بهشتی در رباط کریم بود توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد مهدریجی، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

افزوین بر این، شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، محمد نجفی را به همراه ۱۰ تن دیگر از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در شهرستان شازند، به تحمل حبس و شلاق محکوم کرده بود که بر اساس این حکم محمد نجفی، به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم و در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۹۷، برای سپری کردن دوران حبس خود بازداشت و به زندان مرکزی اراک منتقل و در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۳۹۸ در راستای (عفو مشروط زندانیان سیاسی) آزاد شد اما مجددا در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ جهت اجرای حکم قطعی ۱۰سال حبس تعزیری خود بازداشت و به زندان مرکزی اراک منتقل شد.

این فعال حقوق بشر، در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، از بابت پرونده ای دیگر، توسط شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، محاکمه و از بابت اتهام (نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی) به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

محمد نجفی، در تاریخ ۷ مردادماه ۱۳۹۷، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری۲ شهرستان شازند به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، از بابت اتهام (اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی)، به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی)، به تحمل ۲ سال حبس محکوم و این حکم در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۷، توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی عینا تائید شد.

این‌ وکیل دادگستری، اویل آذرماه سال ۱۳۹۷، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اراک، محاکمه و در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۷، از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام)، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری، (کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی)، به ۱۰ سال حبس تعزیری و همچنین از بابت اتهام (توهین به رهبری) هم به ۱ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم عینا توسط شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی تائید شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید