دیوان عالی کشور؛ حکم دو بار اعدام صادره بر علیه عرشیا تکدستان، لغو شد

عرشیا تکدستان

دیوان عالی کشور، با صدور دادنامه‌ای حکم  دو بار اعدام صادره بر علیه عرشیا تکدستان از بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر را لغو کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱، حکم دو بار اعدام صادره بر علیه عرشیا تکدستان، دانشجوی بازداشت شده در جریان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱، توسط قضات دیوان عالی کشور لغو و پرونده وی به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب شهرستان نوشهر ارجاع شد.

محمدحسین آغاسی، وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”رای ۲بار اعدام عرشیا تکدستان، دانشجوی ۱۸ ساله، در دیوانعالی کشور نقض شد. دادگاه انقلاب ساری موکل را به اتهام  (محاربه) و (افساد فی الاض) مجرم شناخته بود و ادعا شده بود این پسر نوجوان، لیدری تجمعات نوشهر را برعهده داشته، درحالیکه نه سلاحی دردست داشته و نه به کسی کوچکترین آسیبی وارد کرده است.”

لازم به اشاره است، عرشیا تکدستان، اواسط دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان نوشهر از بابت اتهامات (محاربه)، (افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم به صورت گسترده علیه امنیت داخلی کشور)، (تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور شده)، (نا امنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی)، (تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه) و (مقابله با حکومت اسلامی)، (تحریک شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور) به ۲ بار اعدام محکوم شده بود.

دادگستری شهرستان نوشهر در تشریح کیفرخواست صادره بر علیه عرشیا تکدستان، ادعا کرده بود:”در پی این (اغشتاشات) خسارت‌هایی قریب به ۴۰ میلیارد تومان به اماکن عمومی از جمله ۱۵ بانک، ساختمان نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و شهرداری و آتش نشانی و فرمانداری و بخشداری مرکزی وارد شده است.”

در نهایت پس از برگزاری جلسات دادگاه و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، دادگاه عرشیا تکدست را به اتهام (افساد فی‌الارض) و (محاربه) به اعدام محکوم کرده است. رای صادره قابل فرجام‌ خواهی در دیوان عالی کشور است.

یک‌منبع مطلع نیز در تکمیل این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت:”تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از عرشیا اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه وی که منجر به صدور حکم اعدام برایش شده است، گزارش اداره اطلاعات سپاه شهرستان نوشهر و ارسال پیام به ایران اینترنشنال توسط متهم است.”

پس از صدور حکم اعدام بر ای عرشیا تکدستان، سازمان عفو بین الملل، در تاریخ ۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، با انتشار بیانیه مطبوعاتی نسبت به روند ناعادلانه بازجوئی و دادرسی به پرونده آنها اعتراض کرد و در تشریح روند اعتراف گسری از عرشیا تکدستان اعلام کرد:”عرشیا تکدستان، جهت اعتراف‌گیری، مورد ناپدیدسازی قهری و انواع شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گرفته‌ که از جمله می توان به حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی، آویزان کردن، ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ با گذاشتن اسلحه به روی پیشانی، تجاوز یا سایر خشونت‌های جنسی از جمله گذاشتن یخ روی بیضه‌ها را نام برد.

عرشیا تکدستان، در مراحل بازجویی، بازپرسی و محاکمه در دادگاه انقلاب شهرستان نوشهر از حق انتخاب وکیل مورد نظر خود برای دفاع از وی و دریافت مشاوره حقوق با استناد به تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری محروم بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید