بازداشت یک شهروند در سقز، آزادی مختار اسدی با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی سنندج

سلیمان عبدی و مختار اسدی

نیروهای امنیتی در شهرستان سقز، سلیمان عبدی، فعال صنفی فرهنگیان را بازداشت کردند. از سوی دیگر، مختار اسدی، فعال صنفی فرهنگیان، پس از اتمام بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساعت ۱۰ صبح  روز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، سلیمان عبدی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، ساکن شهرستان سقز و زیویه از توابع استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

براساس این گزارش، ماموران امنیتی هنگام بازداشت سلیمان عبدی، منزل وی را تفتیش کرده و برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه این فعال صنفی فرهنگیان و همسر و فرزندش را به همراه یک دستگاه لپ تاپ توقیف کردند.

لازم به ذکر است، سلیمان عبدی، در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱ هم توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سقز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان و طی مراحل بازجوئی و انتقال به زندان شهرستان سقز، در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد و در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از احضار به جلسه بازپرسی، از اتهامات (نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی)، (اخلال در نظم عمومی) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، تبرئه و قرار منع تعقیب وی صادر شده بود.

همچنین، در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، سلیمان عبدی، از بابت پرونده ای که پیشتر به سبب فعالیتهای صنفی وی مورد تفهیم اتهام و بازپرسی قرار گرفته بود به همراه ۹ تن دیگر از فرهنگیان شهرستان سقز در مرحله دادرسی تبرئه و قرار منع تعقیب آنها صادر شده بود.

از سوی دیگر، امروز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، مختار اسدی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، ساکن شهر سنندج مرکز استان کردستان و محبوس و بلاتکلیف در زندان سنندج با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

براساس این گزارش،‌ آزادی مختار اسدی، با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از بابت پرونده جدید تشکیل شده بر علیه وی صورت گرفته و او باید در انتظار ابلاغیه جلسه بازپرسی یا دادرسی خود باشد.

لازم به ذکر است، مختار اسدی، در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱،‌هنگام برگزاری تجمع اعتراضی، صنفی فرهنگیان که با همراهی والدین جمعی از دانش آموزان در واکنش به مسمومیت های سریالی دانش آموزان در شهر سنندج برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

مختار اسدی، پیشتر از این هم در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، پس از تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش شهر سنندج به سمت منزل‌ خود در حال حرکت بود، توسط ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج مرکز استان کردستان، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه آن ارگان امنیتی و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام سپس در تاریخ ۲ اسفندماه ۱۳۹۷، با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

از سوی دیگر، در آذر ماه ۱۳۹۱، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، حکم تبعید مختار اسدی را برای پنجمین سال پیاپی تمدید کرده بود که با شکایت وی به دیوان عدالت اداری حکم مذکور لغو شد.

این فعال صنفی فرهنگیان، در سال ۱۳۸۵، در جریان برگزاری تجمع سراسری نمایندگان کانون های صنفی معلمان ایران در مقابل ساختمان مجلس در تهران بازداشت و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور حکم حبس پس از طی مراحل دادرسی و تحمل دوران محکومیت حبس خود در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۷،‌ آزاد شد.

مختار اسدی در سال ۱۳۸۹، همزمان با دستگیریهای گسترده فعالان صنفی فرهنگیان، توسط نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل تفهیم اتهام و تحمل ۶۶ روز بازداشت، با تودیع وثیقه آزاد شد و سپس در مرحله دادرسی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، از بابت اتهام (تبلیغ علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. در حالی که مختار اسدی، پس از قطعی شدن این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران، دوران حبس تعزیری ۱ ساله خود را سپری می کرد در بهمن ماه سال ۱۳۹۶، در خواست آزادی مشروط این فعال صنفی فرهنگیان رد شد و مختار اسدی در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۷، پس از اتمام دوران حبس خود از زندان اوین، آزاد شد. / به نقل از کانون صنفی معلمان ایران،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید