آزادی محمد خانی، مترجم و فعال ادبی در راستای بخشنامه اخیر قوه ‌قضائیه

محمد خانی

محمد خانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در راستای بخشنامه اخیر قوه قضائیه به صورت مشروط آزاد شد. او از سوی دادگاه انقلاب تهران، به سه سال و شش ماه حبس محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر محمد خانی، مترجم و فعال ادبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، پس از تحمل بخشی از حبس تعزیری لازم به اجرای خود بطور مشروط و در راستای اعمل بخشنامه قوه قضائیه به پرونده وی آزاد شد. محمد خانی، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری سه سال و شش ماه خود بود.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت:”پیش از ظهر پنج‌شنبه سه فروردین ماه ۱۴۰۲ محمد خانی پس از اطلاع از اعمال بخشنامه قوه قضائیه به پرونده اش بطور مشروط آزاد شد.”

لازم به اشاره است، محمد خانی، در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه آزاد شد.

با آغاز مراحل دادرسی، محمدخانی، در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۹، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام )به ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) هم به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی به سپری کردن ۶ ماه کار اجباری در آسایشگاه کودکان معلول ذهنی، دو سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی و توقیف اموال ضبط شده در مراحل تفتیش منزل وی محکوم شد.

این حکم اواخر بهار ۱۴۰۱، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.‌ با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری لازم به اجرا شد و محمد خانی در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۱، برای تحمل حبس خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال ادبی، در حالی که دوران حبس خود در محرومیت از حق درمان قطعی بیماری خود در زندان اوین سپری می کرد در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، به همراه چند تن دیگر از زندانیان سیاسی به بند قرنطینه و سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید