اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت و بی‌خبری از وضعیت پنج شهروند بلوچ علیرغم گذشت بیش از ۹۱ روز از تاریخ دستگیری در زاهدان

بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن، یاسین کبدانی، محمد درویش نارویی و یاسین ریگی مقدم

پنج تن از شهروندان بازداشت شده به نام‌های بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن، یاسین کبدانی، محمد درویش نارویی و یاسین ریگی مقدم، که در جریان اعتراض‌های سراسری در زاهدان بازداشت شده بودند علیرغم گذشت بیش از ۹۱ روز از تاریخ دستگیری همچنان به صورت بلاتکلیف و محروم از حقوق اولیه یک متهم به سر می برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، بنیامین کوهکن فرزند حمید رضا، به همراه برادر خود الیاس کوهکن یاسین کبدانی فرزند غلامعلی، محمد درویش نارویی (گرگیج) فرزند عبدالرحمن و یک شهروند دیگر با نام یاسین ریگی مقدم فرزند حمیدالله، جملگی پنج شهروند اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، پس از گذشت بیش از ۹۱ روز از تاریخ دستگیری، بطور بلاتکلیف بسر می برند و از حقوق اولیه یک متهم محروم هستند.

براساس این گزارش، بلاتکلیفی بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن، یاسین کبدانی و محمد درویش نارویی در حالی تداوم دارد که این شهروندان در دوران بازجویی تحت شدیدترین فشارهای جسمی، روحی و روانی (شکنجه) برای اعتراف بر علیه خود قرار گرفتند که از جمله آنها پخش اعترافات تلویزیونی این شهروندان در خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه این شهروندان به خودروی گشت نیروی انتظامی در زاهدان شلیک کردند.

همچنین، در حال حاضر بنیامین کوهکن، در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، در کانون اصلاح و تربیت زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، بر اثر فشارهای روحی روانی ناشی از شکنجه و ضرب و شتم با خوردن مایع دستشویی و شامپو اقدام به خودکشی کرده بود.

لازم به اشاره است، بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن، یاسین کبدانی و محمد درویش نارویی، در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱،توسط نیروهای امنیتی در شهر زاهدان، بازداشت و پس از انتقال به یکی از  بازداشتگاههای امنیتی در آن شهر و طی مراحل بازجویی در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، به قرنطینه بهداشتی زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند و در تاریخ ۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، الیاس کوهکن، و در تاریخ ۹ بهمن ماه همان سال هم بنیامین کوهکن، یاسین کبدانی و محمد درویش نارویی (گرگیج) به بند کانون اصلاح و تربیت در زاهدان منتقل شدند.

این شهروندان، در دوران بازجویی و بازپرسی، از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل در یک فرایند دادرسی محروم بودند.

از سوی دیگر، یاسین ریگی مقدم، سحرگاه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱، در پی یورش نیروهای لباس شخصی به منزل وی در شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان، بازداشت و پس از انتقال به زاهدان و طی مراحل بازجویی در یکی از بازداشتگاه های امنیتی در آن شهر سپس به بند ۹ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

تداوم بلاتکلیفی یاسین ریگی در حالی ادامه دار شده که خانواده وی پیگیری های حقوقی بسیاری را برای تعیین وضعیت او انجام دادند اما پاسخ درستی از طرف دادسرا و مسئولان قضایی دریافت نکردند و طی این مدت وی ۱ ملاقات و ۲ تماس تلفنی در حد ۵ دقیقه با خانواده اش داشته است. / به نقل از حال وش،

.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید