عدم دسترسی به خدمات پزشکی؛ مسئولان زندان اوین با اعزام به بیمارستان ویدا ربانی، روزنامه‌نگار مخالفت می‌کنند

ویدا ربانی

ویدا ربانی، فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی تشدید بیماری، با خطر جدی سلامتی مواجه و از حق اعزام به مرخصی درمانی محروم شده است. این روزنامه‌نگار در حال سپری کردن محکومیت پنج سال حبس خود می‌باشد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۲، ویدا ربانی، فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که از بیماری سردردهای عصبی رنج می‌برد از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب و اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم شده است.

اساس این گزارش، این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود است و پرونده دوم قضایی وی نیز پس از اعمال بخشنامه قوه قضائیه مختومه شد.

حمیدرضا امیری، همسر این زندانی سیاسی با تشریح آخرین وضعیت ویدا ربانی اعلام کرد:”پزشک‌ها پس از بررسی MRI تشخیص‌های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. از سردرد‌های تیپ افزایش فشار داخل جمجمه، احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد که هر گونه تاخیر در انجام معاینات و آزمایش های لازم میتواند حیات بیمار را به خطر اندازد و موجب نابینایی دائم گردد. از آنجا که صدور مجوز اعزام به بیمارستان در زندان زمان‌ بر می‌باشد، جان بیمار را در معرض خطر قرار می‌دهد.”

همچنین، علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری هم در واکنش به تداوم محرومیت ویدا ربانی برای اعزام به مرخصی درمانی و محرومیت این زندانی سیاسی از حق درمان با توجه به حساسیت بیماری این روزنامه نگار محبوس در زندان اوین نسبت به بی تفاوتی مسئولان قضایی به سلامت ویدا ربانی هشدار داد و خواستار اعزام این روزنامه نگار به مرخصی درمانی برای تکمیل مراحل درمان تحت نظر پزشک متخصص شد.

لازم به اشاره است، حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با انتشار گزارشی، به تفسیر وضعیت جسمانی و تداوم محرومیت ویدا ربانی از دسترسی به خدمات پزشکی پرداخته بود و ساعتی پس از انتشار این خبر، حساب کاربری خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، ضمن انکار محرومیت این زندانی سیاسی از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان، ضمن تائید استفاده ویدا ربانی از داروهای اعصاب و روان مدعی شده بود این زندانی سیاسی توسط پزشک متخصص معاینه شده و برای وی MRI تجویز شده و پس از آن در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ویدا ربانی، برای انجام آزمایش MRI به بیمارستان طالقانی تهران، اعزام شد.

ویدا ربانی، در پرونده اول خود طی چند جلسه دادرسی توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران که آخرین آن در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، برگزار شده بود اواسط تیر ماه ۱۴۰۱، از بابت اتهام (توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) به ۴ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام (اخلال در نظم عمومی) هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ۵ سال محرومیت از عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، احزاب و گروه‌های و دسته جات سیاسی، اجتماعی محکوم شد. این حکم اواسط مردادماه ۱۴۰۱ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای این فعال سیاسی لازم به اجرا شد و او در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ این ارگان امنیتی در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی و بلاتکلیفی در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹ با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

ویدا ربانی، پیش از این هم در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی به اتهام شرکت در مجموعه اعتراضاتی به شلیک سپاه پاسداران به پرواز مسافربری خط هوایی اوکراین، بازداشت و همان روز آزاد شده بود.

برای سومین مرحله هم ویدا ربانی، در تاریخ ۲ مهر ماه ۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات سراسری گسترده در پی یورش خشونت آمیز نیروهای امنیتی به منزل وی پس از شکستن درب خانه اش، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام سپس اوایل دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور) به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود اما این پرونده با توجه به اعمال بخشنامه قوه قضائیه مختومه شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید