فاطمه سالبهی اعدام شد

«فاطمه سالبهی» دختر جوانی که در هفده سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود، سحرگاه روز جاری سه شنبه ۲۱ مهر ماه در سن ۲۳ سالگی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، روز گذشته دوشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۴، مقام های قضایی به خانواده «فاطمه سالبهی» اطلاع داده اند که جهت آخرین ملاقات با او به زندان بروند. «فاطمه سالبهی» روزگذشته دوشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی منتقل و سحرگاه روز جاری سه شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ به اتهام قتل همسر خود در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

قوه قضائیه بدون توجه به بازداشت متهم که پیش از سن ۱۸ سالگی صورت گرفته بود و بدون اعمال قانون مجازات اسلامی تصویب سال ۱۳۹۲ جهت اعدام کودکان وی را در سحر گاه روز جاری سه شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ اعدام کرد.

«فاطمه سالبهی» متولد آبان ماه ۱٣۷۰ در سال ۱٣٨۶ در سن ۱۶ سال سالگی با شخص با نام « حامد صادقی» ۳۰ ساله ازدواج کرد. درسال ۱۳۸۸ پس از ان که جسد « حامد صادقی» همسر فاطمه در منزل مسکونی شان پیدا شد، «فاطمه سالبهی» به عنوان متهم بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت.

وی که در هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشته است در سال ۱۳۸۹ محاکمه و به قصاص محکوم شد ورای صادره یک سال بعد از سوی دیوان عالی کشور تائید شد. پس از تایید حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور، در سال ۱۳۹۲ و بر مبنای “قانون مجازات اسلامی” جدید ایران، مقام های قضایی تصمیم به تجدید محاکمه فاطمه سالبهی گرفتند. تصمیم صورت گرفته، بر مبنای ماده ای از قانون جدید اسلامی گرفته شد که به قضات اجازه داده می شود در صورتی که مرتکب قتل پیش از سن قانونی بوده و به تشخیص آنها در زمان ارتکاب جرم به “رشد و کمال عقلی” نرسیده باشد، از مجازات های جایگزین اعدام استفاده شود. اما پس از تصمیم گیری و محاکمه مجدد «فاطمه سالبهی»، قاضی دادگاه نتیجه نهایی خود را عاقل و بالغ بودن متهم در زمان ارتکاب جرم اعلام کرد وحکم صادره اعدام را جهت نامبرده لزومی دانست.

حکم قصاص «فاطمه سالبهی»، دراردیبهشت ماه ۱۳۹۴ پس از برسی قضات به تایید نهایی رسید.

سازمان عفو بین‌الملل پیش تردر فوریه سال ۲۰۱۱ با انتشار بیانیه‌ای در خصوص خطر اعدام «فاطمه سالبهی» هشدار داد و خواستار توقف اعدام کودکان و نامبرده شد. در بیانیه‌ی منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل به بازداشت « فاطمه سالبهی» و صدور حکم اعدام در حالی ‌که متهم به هنگام ارتکاب جرم پیش از سن ۱۸ سال بوده اشاره شده بود و از مسوولان قضایی خواستار توقف حکم اعدام نامبرده شده بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل