۲۰۰حقوقدان آلمانی خواستار آزادی عبدالفتاح سلطانی شدند

جمعی ازحقوقدانان آلمانی در سالروز تولد عبدالفتاح سلطانی، با برگزاری مراسمی در سالن اجتماعات کانون وکلای نورنبرگ، آزادی بی‌قید و شرط این وکیل ایرانی از زندان را خواستار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این مراسم، روز دوشنبه، یازدهم آبان ماه ۱۳۹۴ به ابتکار جمعی از حقوقدانان عالی‌رتبه شهر نورنبرگ آلمان و گروه حقوقی امنستی و هم‌زمان با سالروز تولد آقای سلطانی برگزار شد.

سایت کانون مدافعان حقوق بشر با اعلام این گزارش نوشته که برگزارکنندگان مراسم تولد عبدالفتاح سلطانی اعلام کردند که هدفشان از برگزاری این مراسم، «اعلام هبستگی و جلوگیری از به‌فراموشی سپرده شدن نام این وکیل شجاع ایرانی و همچنین تجلیل از فعالیت‌های وکالتی آقای سلطانی است.»

آقای سلطانی که در سال‌های گذشته، وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران را برعهده داشته است، پنجمین سالروز تولدش را در زندان اوین می‌گذراند.

از همین رو گروهِ حقوقی امنستی برای حمایت از وکلای در خطر و کانون وکلای شهر نورمبرگ، لوحی که حاوی تبریک تولدِ آقای سلطانی با امضای بیش از دویست حقوقدان از سراسر آلمان بود را در نبود این وکیل زندانی به دخترش، مائده سلطانی اعطا کردند.

خانم کریستینه روت، وکیل و فعال حقوق بشر آلمانی در ابتدای این مراسم با اشاره به شمار زیادی کارت پستال که جمعی از حقوقدانان نورنبرگ و شهرهای دیگر آلمان و همچنین جمعی از فعالان مدنی آلمان برای تولد همکار ایرانی دربندشان به سفارت ایران فرستاده‌اند، خطاب به حاضران گفت: «ما وکلا در اینجا از این نعمت، بهره می‌بریم که حرفه خود را بدون هیچ ترس و فشاری انجام دهیم و از این نعمت استفاده می‌کنیم تا برای آزادی همکار زندانی خود در ایران نیز کاری انجام دهیم.»

بر روی کارت پستال‌های ارسال شده به سفارت ایران که در دو نسخه حقوقی و غیر حقوقی و در دو اندازه متفاوت تهیه شده، شعر”هر عرصه را بهار و خزانی است/ در عرصه امید خزانی نیست” در تجلیل از فعالیت‌های آقای سلطانی نقش بسته است.

هنس لینک، رییس کانون وکلای شهر نورنبرگ نیز در سخنانی در مراسم شصت و دو سالگی آقای سلطانی، آرزو کرد که در آینده نزدیک، تولد همکار ایرانیِ دربندش را در آزادی و با حضور خود او و در همان مکان جشن بگیرند.

شیرین عبادی، برنده جایزۀ صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر نیز در پیامی به این مراسم، خواستار آزادی همکار خود شد.

عبدالفتاح سلطانی، عضو موسس و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، در سال ۱۳۹۰ ابتدا به ۱۳ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که مدتی پیش، حکم زندان این وکیل دادگستری با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ به ده سال و محرومیت او از وکالت نیز به دو سال کاهش یافت.

آقای سلطانی نیز با ارسال پیامی به این مراسم که توسط دخترش قرائت شد، از همۀ همکاران خود که برای آزادی او تلاش کرده و می‌کنند، تشکر و اظهار امیدواری کرد تا این تلاش‌ها با وجود کارشکنی‌ها به ثمر برسد.

آقای سلطانی همچنین با دفاع از تلاش‌های آزادیخواهانه، آرزو کرد تا مشعل همیشه فروزان آزادی خواهی وعدالت طلبی سوار بر زورق امید، همیشه فروزان بماند.

در مراسم تولد آقای سلطانی در شهر نورنبرگ آلمان، کریستوف اشترسر، نماینده مجلس و عضو کمیته حقوق بشر و امدادرسانی‌های انسانی در مجلس آلمان در برلین و یوآخیم فتِر، رئیس دادگاه کار نورنبرگ حضور داشتند.

همچنین این مراسم با هم آوازی گروه کر فیلارمونیک شهر نورنبرگ با اجرای سرودی برای تولد آقای سلطانی همراه بود.

دکلمۀ شعر “افکار را نمی توان زندانی کرد” که توسط پاتریسیا لیتن، هنرپیشۀ اتریشی با همراهی ساز سنتور نوازنده آلمانی، هنس شاندرل اجرا شد نیز از دیگر برنامه‌های مراسم سالروز تولد آقای سلطانی بود.

حاضران در مراسم تولد عبدالفتاح سلطانی، این مراسم را با یاد سید محمد سیف‌زاده، دیگر وکیل زندانی به پایان رساندند. آقای سیف‌زاده، عضو مؤسس و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر است که او نیز دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید