واحد سیده: قلب مهربان کوروش دیگر تحمل فشارها و محدودیت‌های تحمیل شده را نداشت

«واحد سیده» فعال کارگری محبوس در زندان مرکزی «مهاباد»، در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت «کوروش بخشنده» فعال سرشناس کارگری نوشته: «قلب مهربان این فعال کارگری در حالی از تپش ایستاد که دیگر تحمل فشارها و محدودیت‌های تحمیل شده را نداشت.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «واحد سیده» که خود از جمله فعالین کارگری محبوس در زندان است در بخش دیگری از نامه‌اش مرگ هم‌رزمش را تسلیت گفته و درباره او نوشته: «با مرگ او همه ما بهت‌زده و داغ‌دار انسان مبارزی شدیم که جهان را عاری از هرگونه ظلم و استثمار انسان به دست انسان، می‌خواست و بنا نهادن جامعه‌ای آزاد و برابر را برای همه انسان‌ها آرزو می‌کرد.»

«کوروش بخشنده» فعال کارگری سرشناس سنندجی، صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۹۴، بر اثر ایست قلبی در زادگاهش جان سپرد.

این فعال کارگری از اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و عضو هیات اجرایی «کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد» در حالی دچار ایست قلبی شده که پیش‌تر در بیمارستان «رجایی تهران»، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.

«واحد سیده»، فرزند «عزیز»، متولد ۱۳۵۴، روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۱، پس از مراجعه به اداره «اطلاعات مهاباد» بازداشت و پس از گذراندن ۵۱ روز حبس در بازداشتگاه این اداره، در ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۲، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان «مهاباد»، به اتهام “عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری” و “برگزاری مراسم‌های اول ماه مه (روز جهانی کارگر) و ۸ مارس (روز جهانی زن) در شهر مهاباد”، به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شده بود.

«زینب ایزد دوست» همسر این فعال کارگری دربند و عضو «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» درباره اتهامات همسرش گفته: «همسر من از سوی اداره اطلاعات شهرستان مهاباد بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشتگاه بود پس از آزادی با قرار وثیقه، وی را در دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد به دلیل فعالیت‌های کارگری و عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به دو سال حبس تعزیری محکوم کردند و هم‌اینک در حال گذراندن این حکم ظالمانه می‌باشد. واحد قبلا در مجامع کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در سنندج و کرج هم بازداشت شده بود و دستگیری واحد در این مجمع عمومی‌های کمیته هماهنگی برای او تبدیل به پرونده شد.»

پیش‌تر «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» دستگیری این فعال کارگری زندانی را محکوم کرده و خواهان آزادی هرچه سریع‌تر او شده بود. در متن یکی از بیانیه‌های این کمیته آمده: «جای کارگرانی که از منافع هم‌طبقه‌ای‌های خود دفاع می‌کنند زندان نیست. آنها می‌گویند کارگران چرا باید از حقوق اولیه خود محروم گردند؛ دستمزد کارگران زیر خط فقر باشد و حتی همین دستمزدهای زیر خط فقر نیز برای ماه‌های متمادی پرداخت نشود؛ آنان می‌گویند که کارگران چرا باید دسته دسته اخراج و از کار بیکار شوند؛ قراردادهای موقت و سفید امضا نباید به کارگرها تحمیل شود. آنها به وضعیت فلاکت‌بار کنونی کارگران معترضند. حرف آنها، حرف همه کارگران و زحمتکشان است.»

نسخه کامل پیام تسلیت «واحد سیده» به مناسبت درگذشت «کوروش بخشنده»، با عنوان «اطلاعیه شماره ۶۵ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد» در پی می‌آید.

از دردی گریسته‌ام که از آن من نیست

از لذتی جان گرفته‌ام که از آن من نیست

با مرگی جان می‌سپارم که از آن من نیست

 

خانواده محترم بخشنده، دوستان و هم‌طبقه‌ای‌های کارگر!

کوروش بخشنده چهره صادق و سیمای شناخته شده جنبش کارگری ایران برای همیشه دیده از جهان فروبست. با مرگ او همه ما بهت‌زده و داغ‌دار انسان مبارزی شدیم که جهان را عاری از هرگونه ظلم و استثمار انسان به دست انسان، می‌خواست و بنا نهادن جامعه‌ای آزاد و برابر را برای همه انسان‌ها آرزو می‌کرد.

قلب مهربان این فعال کارگری در حالی از تپش ایستاد که دیگر تحمل فشارها و محدودیت‌های تحمیل شده را نداشت. بدون شک نام و خاطر کوروش برای همیشه بر تارک تاریخ خواهد درخشید.

بدین‌وسیله مرگ نابهنگام و اندوهناک دوست و همرزم عزیزم را به خانواده، دوستان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد و کل جنبش کارگری ایران تسلیت می‌گویم و خود را در غم آنان سهیم می‌دانم.

واحد سیده

زندان مرکزی مهاباد

آبان ۹۴

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید