شیوا گنجی: کوروش بخشنده همیشه از فعالیت‌های کارگری‌اش دفاع می‌کرد و آن را قانونی می‌دانست

«شیوا گنجی» مدافع حقوق بشر و فعال حقوق زنان، درباره «کوروش بخشنده» فعال کارگری سرشناس که به تازگی در اثر ایست قلبی جان باخته می‌گوید: «این فعال کارگری تمام اتهامات امنیتی و وابستگی به احزاب را تکذیب و فعالیت‌های خود در کمیته هماهنگی را غیرقانونی ندانسته و از آن دفاع کرده بود.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این مدافع حقوق بشر و فعال حقوق زنان در بخش دیگری از گفتگویش با «سعید اوحدی» در «رادیو فرهنگ» درباره نقش «کوروش بخشنده» در حوزه جنبش زنان گفته: «او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ عضو شورای زنان در سنندج بود و بیش‌ترین نقش را در برگزاری مراسم‌های مربوط به زنان و تجمع‌های ۸ مارس، روز جهانی زن برعهده داشت و بیش‌تر جلسات شورای زنان نیز در منزل او برگزار می‌شد.»

«کوروش بخشنده» فعال کارگری سرشناس سنندجی، صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۹۴، بر اثر ایست قلبی در زادگاهش جان سپرد.

مراسم خاکسپاری پیکر این فعال کارگری جان باخته، با حضور خانواده، دوستان، فعالین کارگری، مدنی و سیاسی و پس از بدرقه کم‌نظیر مردم سنندج، روز جمعە ١۵ آبان‌ماه ١٣٩۴ (۶ نوامبر ٢٠١۵) در سنندج برگزار شد.

گفته شده این مراسم در میان فضای شدید امنیتی، در آرامستان «بهشت محمدی سنندج» برگزار شده است.

«کوروش بخشنده» از اعضای «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» و عضو هیات اجرایی «کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد» در حالی دچار ایست قلبی شده که پیش‌تر در بیمارستان «رجایی تهران»، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود.

«کوروش (نادر) بخشنده» در سال ۱۳۳۸ در سنندج متولد شده بود. او متاهل و دارای سه فرزند به نام‌های «سامان»، «یاشار» و «شایان» بود.

«شاهرخ بخشنده» دیگر برادر «کوروش بخشنده» در ۵ شهریورماه ۱۳۶۲، در زندان «سنندج» به اتهام «عضویت در حزب کومله» از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تیرباران شده بود.

متن و فایل صوتی کامل گفتگو با «شیوا گنجی» که در «رادیو فرهنگ» منتشر شده در پی می‌آید.

سعید اوحدی: در گرامیداشت یاد و نام زنده‌یاد کوروش بخشنده و آشنایى با زندگى مبارزاتى و نقش برجسته او در جنبش کارگرى گفتگویى از رادیو فرهنگ انجام دادم با بانو شیوا گنجى فعال جنبش زنان و حقوق بشرى.

در این گفت و شنود همچنین پیام همدردى سه زندانى سیاسى در زندان کرج آقایان بهنام ابراهیم زاده، محمد جراحى و مهدى فراحى شاندیز خوانده شد.

بانو شیوا شنوندگان رادیو را بیش‌تر آشنا کرد با مردى که به راستى در این زمانه او را کوروش بزرگ نامیده‌اند و حضور گسترده مردم در مراسم خاکسپارى و خواندان سرود انترناسیونال حاکى از محبوبیت او در میان توده‌هاى مردم بود. توجه دوستان را به این گفتگو جلب می‌نمایم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید