اعلام اعتصاب غذای عباس لسانی در اعتراض به صدا و سیما+فایل صوتی

«عباس لسانی» زندانی سیاسی آذربایجانی، در اعتراض به توهین‌های مطرح شده در صدا و سیما دست به اعتصاب غذا زد.

«رقیه علیزاده» همسر «عباس لسانی» فعال زندانی هویت‌طلب، در گفتگو با «اویان نیوز» با تایید این خبر گفت: «همسرم از امروز (دوشنبه ۱۸ آبان ۹۴) اعتصاب غذای خود را شروع کرده است.

«رقیه علیزاده» بخشی از گفتگوی تلفنی «عباس لسانی» که صبح امروز با وی انجام داده را در اختیار «اویان نیوز» قرار داد، این فعال آذربایجانی در این گفتگوی تلفنی ابراز می‌دارد: «اینجانب حمایت خود را از اعتراضات مدنی ملت آذربایجان اعلام نموده و با اعتصاب غذا در زندان همبستگی خود را با آنها ابراز می‌نمایم.»

«عباس لسانی» در این مکالمه تلفنی می‌افزاید: «این مساله بایستی شکلی حقوقی-قضایی بگیرد و کسانی که درصدد توهین و تحقیر ملت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی باشند با مجازات قانونی مجرم شناخته شده و مهار شوند. تعریف جرم توهین به ملت‌ها در ساختار حقوقی قضایی بهترین روش برای مهار نژادپرستی و اهانت های ملی می‌باشد.»

«عباس لسانی» در حال گذراندن دوران محکومیت یک ‌ساله خود در زندان «اردبیل» است.

وی روز ۳۱ تیر ۹۴، در مسیر حرکت به محل کار خود از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای گذراندن حکم ۱ سال حبس تعزیری به زندان «اردبیل» منتقل شد.

در فروردین سال جاری شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان اردبیل به ریاست قاضی «اسدپور»، «عباس لسانی» را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این حکم در حالی برای این فعال آذربایجانی صادر شده که او در اعتراض به عدم رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی مبنی بر علنی بودن دادگاه‌ها از سوی مقامات قضایی از حضور در جلسه دادگاه خودداری نموده بود.

حکم ۱ سال حبس تعزیری «عباس لسانی» در شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان «اردبیل» عینا تایید گردید.

این حکم در رابطه با بازداشت وی در شهریور سال ۱۳۹۰ صادر شده است.

«عباس لسانی» روز ۱٨شهریور۹۰ در پی اعتراضات مردم «آذربایجان» به خشکاندن دریاچه «اورمیه» در شهر «اردبیل» بازداشت شد.

وی در آن زمان پس از ۵۵ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات «اردبیل» روز ۱۴ آبان ۹۰، با قرار وثیقه ۱۰۰ ملیون تومانی آزاد گردید.

«عباس لسانی» فعال هویت‌طلب آذربایجانی، بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی خود از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده است.

وی به علت شرکت در تظاهرات سال ۸۵ «اردبیل» و شرکت در مراسم سالیانه «قلعه بابک» در تیر ۸۴، به ۳۰ ماه حبس تعزیری از سوی مراجع قضایی «اردبیل» و «اهر» محکوم شد. وی در طول سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بوده که مدتی از محکومیت خود را در تبعید و در زندان «یزد» گذراند.

این فعال آذربایجانی به دلیل شرکت در مراسم «قلعه بابک» در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴، به دلیل شرکت در مراسم سالگرد مشروطیت بر سر مزار «باقرخان سالار ملی» در مرداد ۱۳۸۴، انتشار «تقویم تورکی» در سال ۱۳۸۲، تحصن اعتراض‌آمیز در روز ۲ تیر ۸۳ در مسجد «سرچشمه اردبیل»، روز ۴ خرداد ۹۰ به دلیل شرکت در سالگرد شهدای خرداد ۸۵ «آذربایجان» در «اورمیه»، روز ۶ مهرماه سال ۱۳۹۱ به دلیل شرکت در مراسم سالگرد مرحوم «ابراهیم جعفرزاده» در «خوی» و روز ۱ اسفند ۹۲ در آستانه روز جهانی «زبان مادری» به همراه ده‌ها تن از فعالان آذربایجانی در «اهر» بازداشت شده است.

وی بارها در مقاطع مختلف بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

سازمان «عفو بین‌الملل»، «انجمن دفاع از حقوق زندانیان» و سازمان‌های مختلف حقوق بشری طی سالیان گذشته در بیانیه‌های متعدد خود در دفاع از این فعال آذربایجانی و نگرانی از وضعیت وی صادر کرده‌اند.

منبع: اویان نیوز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید