محسنی اژه‌ای: حکم حبس برای پرونده جیسون رضاییان صادر شده است

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم حبس برای جیسون رضاییان خبر داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ایلنا، محسنی‌اژه‌ای در مورد دادگاه جیسون رضاییان اعلام کرد که “حکم این پرونده صادر شده اما هنوز به متهم و وکیل او به صورت رسمی ابلاغ نشده است٬ البته ممکن است آن‌ها از محتوای حکم خبر داشته باشند اما اجمالا می‌گویم که حکم وی محکومیت به حبس است و به دلیل اینکه حکم قطعی نشده است٬ نمی‌توانم جزئیات را بیان کنم”.
لازم به ذکر است، در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳، جیسون رضاییان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، که دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است، همسرش یگانه صالحی همکار نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ایرانی امریکایی دیگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند. به هنگام بازرسی، منازل آن‌ها مورد به هم ریخته و رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و دیگر وسائل شخصی‌شان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نیست، یک ماه پس از بازداشت و یگانه صالحی، نیز تاریخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثیقه‌ای سنگین و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.
در تاریخ ٢٣ فروردین ١٣٩۴، فارس نیوز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، جزییات این اتهام‌ها را منتشر کرده بود. از این میان “جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی، فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران در شرایط تحریم و غیره”.
٢٩ فروردین ١٣٩۴ نیز، روزنامه‌ی وطن امروز دیگر رسانه‌ی نزدیک به سپاه پاسداران به نام ” رمزگشایی از جیسیون” روزنامه‌نگار واشنگتن پست را به ” نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای و …” متهم کرد. در واکنش، مارتین بارون، یکی از سردبیران روزنامه واشنگتن‌پست، عدم دسترسی جیسیون در طی نه ما بازداشت به وکیل و مشاور حقوقی را “غیر قابل قبول” و این اتهام‌ها را ” مضحک” خواند.
۳۱ فروردین ١٣٩۴ ،لیلا احسن وکیل مدافع این روزنامه‌نگار به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موکلش به “جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” متهم شده است. وی همچنین گفته است که “پس از قبول وکالت وی از اواسط اسفند ماه، برای نخستین بار است با موکل خود دیدارمی‌کند”.
خانواده جیسون رضاییان از همان فردای بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جیسیون را در اولویت قرار دهد، در روزهای اخیر علی رضاییان نیز از دولت ایران خواسته بود که “حال که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل شده است ما از مقامات مسئول ایران می‌خواهیم که اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جیسیون را به جدیت بررسی کنند”.
تا امروز ۴٠٠٠٠٠ نفر طومار درخواست آزادی جیسون رضاییان که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نیز حمایت می‌شود امضا کرده‌اند، ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از این میان نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کریستیان آمانپور،مارتین بارون، و جون هوگ رئیس نشنال کلوپ پرس، کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز، نیز طی نامه‌ای به صادق املی لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید