ایران از اعزام هیات‌هایی برای “روشنگری” احمد شهید خبر داد

روزنامه شرق در گزارشی به نقل از یکی از مسوولان وزارت خارجه ایران خبر داده که هیات‌هایی از ایران در حاشیه برنامه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل، با احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر آن سازمان در امور ایران دیدارهایی داشته‌اند.

منصوره شریفی صدر مدیرکل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه ایران به روزنامه شرق گفته این هیئت ها سعی در “روشنگری” احمد شهید دارند. وی که مسئولیت ایجاد ارتباط بین وزارت خارجه و نهادهای مرتبط با ارگان های بین المللی را بر عهده دارد، گفت ایران آماده گفت و گو درباره حقوق بشر است.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران بخشی از آنچه توسط شهید به عنوان نقض حقوق بشر در ایران تلقی می شود “بخشی از فرهنگ ماست”.

از زمان ماموریت احمد شهید برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، تهران از پذیرش او خودداری کرده است.

مقام های قضایی ایران با دفاع از عملکرد خود، مجازات شلاق را جزو اصول قضایی ایران می دانند، در حالی که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد آن را مصداق شکنجه می داند.

مقام های قضایی ایران اجرای مجازات هایی چون شلاق و قصاص را اصول دینی می دانند، اما سازمان ملل با اجرای این مجازات ها مخالف است. تاکنون مقام های قضایی عمدتا ضمن مخالفت با گزارش های احمد شهید، در مواردی او را فاقد صلاحیت دانسته اند.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مقام های وزارت امور خارجه ایران سعی در تغییر رفتار در مواجهه با گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران دارند.

خانم شریفی صدر در حالی تایید کرده هیات هایی از ایران با احمد شهید دیدار کرده اند، که پیشتر احمد شهید در تازه ترین گزارش خود، از ابراز تمایل مقام های ایران برای دیدار با خود خبر داده بود.

منبع: صدای آمریکا

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل