پلمپ دو محل فروش و نشر کتاب‌های زبان ترکی از سوی مقامات قضایی در تهران

طی روزهای اخیر در تهران دو دفتر انتشارات که ناشر کتاب‌هایی به زبان ترکی هستند، از سوی ماموران قضایی پلمپ شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماموران دستگاه قضایی ایران روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸، پس از مراجعه به دفتر انتشارات «اندیشه نو»، ناشر کتابهایی به زبان ترکی آذربایجانی واقع خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده-واحد ۱۰۱، “بدون توضیح خاصی تنها به دلیل فروش کتاب‌هایی با زبان ترکی” آنجا را پلمپ کردند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «همه کتاب‌های انتشارات اندیشه نو، متعلق به یوسف فرزانه (قوسی)، مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد را داشتند، با این حال ماموران قضایی به اتهام «نشر و فروش کتابهای غیر قانونی» (کتب ترکی) و بدون هیچ توضیحی این کتاب‌فروشی را پلمپ کردند.»

از سوی دیگر بر اساس این گزارش دو روز پس از آن، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه، دفتر انتشارات «تک درخت»، متعلق به احسان شکرخدایی، نویسنده و پژوهشگر، ناشر کتاب‌هایی به زبان ترکی واقع در خیابان جمهوری تهران، توسط ماموران قضایی پلمب شد.

این در حالی است که کتاب‌های موجود در این انتشارات نیز بنا به گفته منابع آگاه مجوزهای لازم از وزارت ارشاد را داشته‌اند.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

از جمله می‌توان به وب‌سایت پایگاه خبری چیچست خبر (چیچست نیوز) اشاره کرد که از سوی حکومت ایران فیلتر شده‌است.

این وب‌سایت در تیرماه امسال با دستور معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ، تا زمان تشکیل دادگاه مطبوعاتی توقیف‌شده‌ بود، در مرداد ماه فیلتر و از دسترس خارج شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید