درباره ما

مادح نظری (Madeh Nazari): در اینجا تلاش شده تا معرفی و تاریخچه‌ای کوتاه از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و همچنین دلایل وجودی آن، اعضای کمپین، اهداف و مکانیسم‌ها و ابزار فعالیت‌های کمپین، منابع خبری و در نهایت منابع مالی کمپین خدمت شما ارائه شود.

معرفی و تاریخچه کوتاه

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» یک نهاد مستقل بشردوست، بدون وابستگی حزبی و سیاسی و کاملا مستقل است. اعضا و اداره‌کنندگان این کمپین، گروهی از فعالان و مدافعان حقوق بشر و مخالفان حکم اعدام هستند. این اعضا بدون در نظر داشتن وابستگی سیاسی، عقیدتی، هویتی و حزبی و تنها با تکیه و تاکید بر ویژگی‌های مشترک انسانی‌شان، برای احقاق حقوق انسانی زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی در تلاش هستند.

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در روز دوم مردادماه ۱۳۸۷، در کردستان راه‌اندازی شد. آغاز به کار کمپین برآیند یک اعتراض عمومی به دستگیری چند نفر از فعالان سیاسی و مدنی در استان کردستان و صدور فوری حکم اعدام برای آنها بود. «فرزاد کمانگر»، «علی حیدریان»، «فرهاد وکیلی»، «حبیب لطیفی»، «عدنان حسن‌پور»، «ارسلان اولیایی»، «انور حسین‌پناهی» و «هیوا بوتیمار» از جمله زندانیانی بودند که کمپین از اساس برای دفاع از حقوق قانونی و انسانی آنها و جلب حمایت‌های بین‌المللی از جمله «اتحادیه اروپا» و «سازمان عفو بین‌الملل» برای نجات جان آنها و همچنین اعتراض مردمی به این بازداشت‌ها و رفتار غیر انسانی حاکمیت اسلامی ایران شکل گرفت.

نتیجه و گواه مجموعه اقدامات کمپین، صدور اطلاعیه‌ها و چندین بیانیه از طرف «عفو بین‌الملل»، «دیدبان حقوق بشر» و «اتحادیه اروپا» و محکومیت اقدامات حکومت ایران در رابطه با این زندانیان در زمان ریاست ادواری فرانسه بوده است.

دلایل وجودی کمپین

چند دلیل اصلی برای برپایی کارزار دفاع از زندانیان وجود دارد. با توجه به اینکه این حرکت اعتراضی از کردستان پا گرفت؛ نقض آشکار حقوق بشر شهروندان در ایران، بازداشت خودسرانه و دستگیری‌های گسترده و بدون دلیل فعالان سیاسی، عقیدتی و مدنی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکومت اسلامی ایران، افزایش صدور و اجرای احکام ناعادلانه و غیر انسانی اعدام و همچنین شکنجه و مرگ تدریجی زندانیان و اعضای خانواده آنها از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی وابسته به حکومت اسلامی از جمله دلایل بنیادی برپایی و راه‌اندازی کمپین به شمار می‌روند.

مجموعه این دلایل از عوامل اصلی تاسیس و ادامه کار این کمپین بوده و به مرور زمان رفته‌رفته گستره‌ی فعالیت‌های آن به سایر نقاط ایران و حتی خارج از کشور نیز گسترش یافته و کماکان وضعیت فعالان سیاسی و مدنی در زمان فعالیت، بازداشت، محاکمه و زندان و همچنین در صورت خروج اجباری احتمالی، تبعید و پناهندگی، در این دوران نیز به گزارش وضعیت آنها مشغول بوده است.

اعضای کمپین چه کسانی هستند؟

تمام اعضای کمپین از جمله قربانیان نقض حقوق بشر در جغرافیای حقوقی ایران هستند. این اعضا به صورت مستقل در بخشی که هر کدام برای کمپین تعریف کرده‌اند، مسوولیت تام دارند. با توجه به استقلال عملی و فکری کمپین، اعضا و اشخاص عضو، سیستم مدیریت و اجرایی کمپین را تعریف و اداره می‌کنند، نه اینکه سیستمی از پیش وجود داشته باشد و وظیفه و نقشی برای اعضای جدید تعریف کند.

اعضای کمپین از جمله زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی سابق، زندانیان فعلی، خانواده زندانیان و فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری، خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی هستند که هر کدام در نقش مدافع حقوق بشر در کمپین فعالیت می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان به «اقبال مرادی» و «آمنه قادری» پدر و مادر «زانیار مرادی» زندانی سیاسی محکوم به اعدام که از روزهای تاسیس این کمپین همواره همراه و عضو فعال آن بوده‌اند و یا «مهرداد امین وزیری» از فعالان کارگری و زندانیان سابق در ایران اشاره کرد.

از هر گرایش فکری، عقیدتی، مذهبی، اتنیکی، سیاسی و نحله‌های متفاوت فکری و جریان و طبقه‌ای، افرادی به عضویت کمپین درآمده‌‌اند و فعالیت می‌کنند؛ در نهایت خروجی فعالیت‌های مشترک این اعضا در چهارچوب قوانین، اعلامیه‌ها، میثاق‌نامه‌ها و کنواسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری قرار دارد.

کمپین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

رسالت «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» دیدبانی، گزارشگری و واکنش طبیعی به موارد نقض حقوق بشر در ایران و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری جهت تغییر و بهبود وضعیت حقوق بشر در این جغرافیا است.

کمپین در تلاش است تا تصویر واقعی از وضعیت زندانیان، زندان‌ها، زندانبانان و ناقضان حقوق بشر به دنیا مخابره کند و همچنین با استفاده از ایده‌های انسانی و خلاقانه، حکومت را متوجه عواقب خطرناک نقض گسترده حقوق شهروندانش کند.

ما برای دفاع از زندانیان سیاسی، عقیدتی و مدنی، به سراغ نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌رویم و با اریه گزارش‌های دقیق و صحیح، پیام شهروندان ستم‌دیده و صلح‌طلبی که مورد نقض سیستماتیک و مداوم حقوق انسانی قرار گرفته‌اند را به جهان می‌رسانیم.

مکانیسم‌ها و ابزار فعالیت‌های کمپین چه هستند؟

در ابتدا کمپین اقدام به راه‌اندازی یک وبلاگ برای اطلاع‌رسانی از وضعیت زندانیان و همچنین برپایی تریبونی برای گزارش فعالیت‌ها و همین‌طور دعوت به همکاری مردمی علیه اقدامات ضدبشری حاکمیت اسلامی علیه شهروندان کرد. همزمان صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک راه‌اندازی و پس از مدتی، وب‌سایتی برای نیز کمپین راه‌اندازی شد.

در تمام سال‌های فعالیت تاکنون، «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» اعتراض‌‌ها، تظاهرات، تجمع و میتینگ‌های اعتراضی و حمایتی خود از زندانیان را در بخش‌های مختلف دنیا ترتیب داده و یا به عنوان شرکت‌کننده و همراه، در آنها سهیم بوده است. به عنوان نمونه در موضوع اعتصاب زندانیان سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در سال ۱۳۹۳، کمپین همواره نقش اساسی و محوری را برعهده داشته و نتیجه این فعالیت‌ها در صفحات فیس‌بوک، گوگل‌پلاس، توییتر، یوتیوب، ساوند کلاود و وب‌سایت رسمی آن بازتاب پیدا کرده است.

منابع خبری کمپین چه کسانی هستند؟

اخبار و گزارش‌های کمپین باواسطه و بی‌واسطه و حتی در موارد بسیاری به صورت مستقیم و از راه‌های امن از سوی شخص زندانی، هم‌بندی‌های زندانی، اعضای خانواده زندانیان، وکلای مدافع زندانیان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، عقیدتی و مدنی تهیه و پس از تایید و راستی‌آزمایی، تنظیم و به همراه مدارک مستند از قبیل عکس، صدا، فیلم، تصاویر دادنامه و احضاریه و احکام مربوط به زندانی، به صورت مستند منتشر و به سازمان‌های بین‌المللی مدافع و دیدبان حقوق بشر و نهادهای کمک‌رسان مربوط به حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله دفتر «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، «سازمان عفو بین‌الملل»، «دیدبان حقوق بشر» و سایر نهادهای دیدبان حقوق بشری و همچنین وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی، رادیو و تلویزیون‌ها و به صورت گسترده در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

منابع مالی کمپین از کجا تامین می‌شود؟

کمپین از هیچ نهاد، سازمان، حزب، دولت و ارگانی کمک مالی دریافت نکرده، و تمامی هزینه‌های جاری آن تاکنون از سوی اعضای کمپین تامین شده است.

در صورت کمک‌های مالی احتمالی در آینده، مشخصات اهداکننده کمک مالی، میزان کمک، به همراه جزییات و محل هزینه آن از طریق وب‌سایت رسمی کمپین، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید