اعزام هشت زندانی محبوس در زندان اوین به مرخصی نوروزی

با فرا رسیدن سال جدید دست کم هشت زندانی محبوس در زندان اوین با نامهای « محمود بهشتی لنگرودی»، «هادی حیدری»، «میثم محمدی»، «علیرضا هاشمی»، «مصطفی تاجزاده»، «مصطفی عزیزی»، «امیر نوذر نوری پور» ، «کیوان مهرگان» تا کنون به مرخصی نوروزی اعزام شدند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اعطای مرخصی های نوروزی هر ساله با فرا رسیدن سال جدید به زندانیان عادی و اندکی از زندانیان سیاسی، مدنی و امنیتی صورت می گیرد.
«مصطفی عزیزی» نویسنده و تهیه‌ کننده سابق تلویزیون دولتی ایران از ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ در زندان اوین به سر می‌برد، وی پس از تحمل حدود یک ماه انفرادی در بند دو الف زیر نظر سپاه پاسداران، اواسط اسفند ماه سال گذشته به بند هشت سالن هفت زندان اوین منتقل شد.دادگاه رسیدگی به پرونده «مصطفی عزیزی» پیش تر در روز دوشنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی «ابولقاسم صلواتی» برگزار و وی به ۸ سال زندان محکوم شد.اتهامات انتصابی وی اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور (در داخل و خارج) ۵ سال، اقدام علیه امنیت ملی (سایبری) ۱ سال ، و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ۲ سال اعلام شده است.با گذشت بیش از چهار ماه از زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر، نامبرده همچنان در انتظار صدور رای نهایی است.
« مصطفی تاجزاده»، عضو ارشد «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» و «جبهه مشارکت ایران» در ۲۳ خرداد سال ۸۸ بازداشت و سپس در دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شد.
او در دوران حبس خود به دلیل نوشته های انتقادی اش از داخل زندان و همچنین شکایت از سردار «مشفق» از طراحان کودتای انتخاباتی سال ۸۸ به یک سال حبس دیگر محکوم شده است. نامبرده دوران حبس خود را به جای بند عمومی در قرنطینه زندان اوین می گذراند.
                                                            «کیوان مهرگان»، روزنامه نگار و مستندساز در سال ۱۳۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی، سیاسی، فرهنگی و مجازی محکوم شد. این روزنامه نگار زندانی در ۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خود در پرونده روزنامه شرق، بازداشت شد.
«محمود بهشتی لنگرودی»، سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان ایران درصبح روز یکشنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۴ ، با مراجعه ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد.ماموران با حکم شعبه دو بازپرسی اوین که مربوط به ۵ مردادماه ۱۳۹۴ بود، اقدام به ورود و تفتیش منزل و ضبط برخی وسایل موجود در منزل نامبرده را کرده بودند. این در حالی است که این عضو ارشد کانون روز شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ در جلسه ای مشترک میان «کانون صنفی معلمان» و «نوبخت» معاون رییس جمهور حضور یافته و گزارشی از مشکلات صنفی معلمان را ارائه داده بود. نامبرده بیش از دوسال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «ابولقاسم صلواتی» به زندان محکوم شد. حکم صادره در خرداد ماه ۱۳۹۲به وی گردید. «محمود بهشتی لنگرودی» در خصوص حکم صادره در صفحه فیسبوک خود نوشت ” “آقای صلواتی حکمم را به من ابلاغ کرد. چهارسال زندان به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام” با احتساب چهار سال حبس تعلیقی، جمعا می شود ۹ سال زندان، به همین راحتی.”
«میثم محمدی» زندانی سیاسی، روزنامه‌نگار و از کارمندان بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید بهشتی پیش تر در اسفند ماه ۱۳۸۹ در پی حمله نیروهای اطلاعات به دفتر بنیاد شهید بهشتی بازداشت و پس از دو ماه آزاد شد. وی پس از آن با رای دادگاه انقلاب و با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۴ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ای محکوم شد. این روزنامه نگار زندانی دراواسط دی ماه سال ۱۳۹۴جهت اجرای ۴ سال حکم خود روانه زندان اوین شد.
«هادی حیدری»، روزنامه‌نگار و کارتونیست، این عضو شورای مرکزی حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی پیش تر نیز در ۳۰ مهر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل و در ۱۸ آبان ماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شد.وی مجددا در۲۷ آذر ماه ۱۳۸۹ پس از احضار به دادگاه بازداشت و در ۵ دی ماه ۱۳۸۹ مجددا با قید وثیقه آزاد شد. این روزنامه نگار و کاریکاتوریست محبوس در بند ۸ زندان اوین بار دیگر در ۵ مهرماه ١٣٩١ در پی انتشار کاریکاتوری در روزنامه شرق، از سوی دادسرا احضار و پس از بازجویی با قید کفالت آزاد شد.«هادی حیدری» مجددا در بعدازظهر روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۴ باری دیگر با حضور ماموران امنیتی در دفتر روزنامه شهروند بازداشت و در روز شنبه ۳۰ آبان ماه به بند ۸ زندان اوین منتقل شد. حیدری در فاصله‌ سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به عنوان سردبیر، مجله‌ کمیک استریپ «جدید» را مدیریت کرد. او از سال ۱۳۸۹به عنوان دبیر سرویس طرح و کاریکاتور روزنامه شرق با این روزنامه همکاری داشته است. حیدری همچنین از اعضا شورای دبیران ماهنامه طنز خط خطی است.
«علیرضا هاشمی» معلم زندانی و دبیرکل سازمان معلمان جهت اجرای حکم پنج سال زندان که پیش تر در سال ۱۳۸۹ به اتهام “اجتماع و تبانی” و “تبلیغ علیه نظام” برای او صادر شده بود، ۳۰ فروردین ماه سال جاری بازداشت و روانه زندان شد. «هاشمی» پیش تر نیز در ۲۳ اسفند ماه ۱۳۸۵ در پی تجمع معلمان مقابل مجلس همراه با گروهی از فعالان صنفی بازداشت شد. او در‌‌ همان زمان به ۳ سال حبس محکوم شد اما وی از حکم صادره پس از اعتراض و درخواست تجدید نظر تبرئه شد.
«امیر نوذر نوری پور» زندانی سیاسی تنها به علت انتشار سی و دوبیت شعر درصفحه فیسبوک شخصی خود از سوی قاضی «مقیسه» به اتهام “توهین به رهبری” به ۱۰ سال زندان محکوم گردیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل