بلاتکلیفی چهار ساله یک خانواده پناهجوی کُرد در ترکیه

«ش – م» شهروند سنندجی به همراه همسر و فرزند خردسالش، مدت چهار سال است که در ترکیه در دوران پناهجویی به سر می‌برند. او از جمله کسانی است که با وجود سابقه فعالیت‌های حقوق بشری‌اش همچنان بلاتکلیف در انتظار بررسی پرونده‌اش قرار دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «ش – م» به دنبال مجموعه فعالیت‌های حقوق بشری‌اش از جمله ارسال گزارش‌های مربوط به نقض حقوق شهروندی کولبران و کاسبکاران کُرد در مرز باشماق مریوان در استان کردستان، و همچنین بازداشت «عمر نادری» یکی از همکاران و اعضای سابق «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در فروردین‌ماه ۱۳۹۱، به دلیل به خطر افتادن امنیت و وجود خطر بازداشت به همراه خانواده‌اش از ایران خارج شد و به دنبال آن از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دفتر آنکارا (UNHCR)، درخواست پناهندگی کرد.

اکنون چهار سال از ارایه درخواست پناهندگی این مدافع حقوق بشر کُرد گذشته است و پرونده و وضعیت او و خانواده‌اش همچنان معلق و بلاتکلیف است.

گفتنی است که «ش – م» به عنوان یک مدافع حقوق بشر، گزارش‌های ارزشمند و دقیقی از وضعیت نقض حقوق بشر کولبران کُرد، به «عمر نادری» عضو سابق «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در مریوان ارایه کرده است و این نهاد مدافع حقوق بشر خواهان روشن شدن وضعیت پرونده پناهندگی وی و همچنین انتقال سریع او و خانواده‌اش به کشور امن سوم است.

گفتنی است «عمر نادری» فعال حقوق بشر و یکی از اعضای پیشین «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه ۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۱، توسط نیروهای امنیتی شهرستان مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این فعال حقوق بشر مریوانی، راننده تاکسی بوده و پیش‌تر نیز کارگر ترخیص بار و کاسبکار مرزی بوده است. او از سال‌ ۱۳۸۸ تا بهار ۱۳۹۱، درباره موارد نقض حقوق بشر کولبران و کاسبکاران کُرد در مرز باشماق مریوان فعالیت می‌کرد.

توضیح: «ش – م» نام اختصاری پناهجوی کُرد ساکن ترکیه است که به دلایل امنیتی و جلوگیری از خطرات احتمالی، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی از افشای نام کامل او در متن این گزارش خودداری کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل